Wydział Farmaceutyczny z Oddziałem Medycyny Laboratoryjnej
|
Nazwa kierunku
|
Farmacja
|
Poziom i forma studiów
|
jednolite studia magisterskie
|
stacjonarne/
niestacjonarne
|
Nazwa przedmiotu
|
Farmakologia i farmakodynamika
|
Punkty ECTS
|
14
|
Jednostka realizująca
|
Zakład Farmakodynamiki
|
Osoba odpowiedzialna
|
Prof. dr hab. Dariusz Pawlak
farmakodynamika@umb.edu.pl; tel. 85748 5601
|
Rodzaj przedmiotu
|
obowiązkowy
|
Semestr VII, VIII
|
Rodzaj zajęć i liczba godzin
|
wykłady
60
|
ćwiczenia
150
|
seminaria
0
|
Cel kształcenia
|
Zdobycie wiedzy z zakresu farmakologii oraz farmakodynamiki oraz zastosowanie jej w praktyce zawodowej
|
Treści programowe
|
Wykłady
Farmakologia ogólna
Leki układu przywspółczulnego
Leki układu współczulnego
Leki psychotropowe
Leki przeciwpadaczkowe i przeciwparkinsonowe
Leki nasenne, znieczulenia ogólnego i analeptyczne
Leki znieczulające miejscowo i zwiotczające mięśnie poprzecznie prążkowane
Farmakologia układu endokrynnego - autakoidy i hormony
Zasady leczenia bólu – narkotyczne leki przeciwbólowe
Niesteroidowe leki przeciwbólowe
Leki stosowane w leczeniu niewydolności serca oraz zaburzeń rytmu serca
Leki stosowane w leczeniu choroby wieńcowej oraz miażdżycy
Leki naczyniowe – farmakoterapia nadciśnienia tętniczego
Leki krwi
Leki układu oddechowego
Leki układu pokarmowego
Środki i leki chemioterapeutyczne
Środki odkażające
Leki przeciwnowotworowe i immunomodulujące
Ćwiczenia
Farmakologia ogólna.
Farmakokinetyka.
Interakcje i działania niepożądane
Leki układu przywspółczulnego.
Leki układu współczulnego.
Leki psychotropowe.
Leki stosowane w leczeniu padaczki, ch. Parkinsona oraz ch. Alzhimera
Leki nasenne, znieczulenia ogólnego, miejscowego oraz środki zwiotczające mięśnie poprzecznie prążkowane
Farmakologia układu endokrynnego cz. I – autakoidy, hormony podwzgórza i przysadki, zasady leczenia osteoporozy.
Hormony cz. II – Hormony steroidowe, insulina i leki przeciwcukrzycowe, leki tarczycowe.
Hormony cz. III – Hormony płciowe, antykoncepcja, hormonalna terapia zastępcza w okresie pomenopauzalnym
Zasady leczenia bólu. Narkotyczne leki przeciwbólowe.
Niesteroidowe leki przeciwbólowe i przeciwzapalne, leki przeciwgorączkowe. Zasady leczenia RZS oraz dny moczanowej.
Leki stosowane w leczeniu niewydolności serca oraz zaburzeń rytmu.
Leki stosowane w leczeniu choroby wieńcowej oraz miażdżycy.
Leki naczyniowe – leczenie nadciśnienia. Niedociśnienie.
Leki krwi cz. I – leki stosowane w zaburzeniach zakrzepowo – zatorowych
Leki krwi cz. II – leki stosowane w skazach naczyniowej, płytkowej, osoczowej oraz niedokrwistościach.
Leki układu oddechowego
Leki przewodu pokarmowego.
Środki i leki chemioterapeutyczne
Leki przeciwnowotworowe i immunomodulujące.
|
Formy i metody dydaktyczne
|
wykłady z prezentacją multimedialną,
ćwiczenia z dyskusją nad tematem, materiały edukacyjne w postaci opakowań leków, ulotek leków, druków recept, komputery PC z oprogramowaniem umożliwiającym obrazowanie farmakodynamiki omawianych grup leków
|
Forma i warunki zaliczenia
|
Forma zaliczenia: egzamin
egzamin pisemny: testowy
- wykonanie pracy praktycznej (prezentacji obrazującej mechanizm
działania wybranej grupy leków)
- dopuszczenie do egzaminu na podstawie ocen cząstkowych z ćwiczeń oraz kolokwiów otrzymanych w trakcie trwania semestru
|
Literatura podstawowa
|
1. Andrzej Danysz, Włodzimierz Buczko. Kompendium farmakologii i farmakoterapii. Elsevier Urban&Partner. Wrocław 2008
2. Ernst Mutschler, Gerd Geisslinger , Heyo K. Kroemer, Peter Ruth, Monika Schafer-Korting Kompendium farmakologii i toksykologii Muschlera. MedPharm Polska. Wrocław 2008
3. Goodman & Gildman. Farmakologia. Czelej. Lublin 2007
4. H. P. Rang , M. M. Dale, J. M. Ritter. Farmakologia kliniczna. Czelej. Lublin 2001
|
Literatura uzupełniająca
|
Wytyczne towarzystw naukowych EHJ oraz AHA
|
Przedmiotowe efekty kształcenia
|
Efekty kształcenia
|
Odniesienie do
kierunkowych efektów kształcenia
|
P-W01
|
Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zagadnienia związane z działaniem leków oraz zna i rozumie czynniki wpływające na działanie leków.
|
KD. W12
KD. W13
KD. W15
|
P-W02
|
Rozumie komórkowe i molekularne mechanizmy działania leków oraz zna punkty uchwytu i mechanizmy działania leków.
|
KD. W16
KD. W17
|
P-W03
|
Zna właściwości farmakologiczne oraz wskazania i przeciwwskazania dla poszczególnych grup leków.
|
KD.W18, KD.W19
|
P-W04
|
Zna działania niepożądane swoiste dla leku i zależne od dawki oraz możliwości unikania niekorzystnych interakcji
|
KD.W20, KD.23
KD.W24
|
P-U01
|
Potrafi wykorzystać nabyte wiadomości z fizjologii, patofizjologii, mikrobiologii, immunologii, farmakokinetyki oraz chemii leków do zrozumienia mechanizmów działania, potrafi uzasadnić korzyści wynikające ze stosowania leku i w sposób zrozumiały przedstawić je pacjentowi oraz przewidzieć skutki niekorzystnych interakcji i im zapobiegać.
|
KD.U15, KD.U17, KD.U18, KD.U19
|
P-U02
|
Udziela informacji o mechanizmie działania, właściwościach farmakologicznych oraz przewidzieć i poinformować o możliwości wystąpienia działania niepożądanego leku.
|
KD.U47
KD.U48
KD.U49
|
P-U03
|
Przekazuje zdobyte wiadomości z zakresu farmakologii w sposób zrozumiały dla pacjenta.
|
KD.U51
|
P-U04
|
Współpracuje z lekarzem w celu wyboru właściwego leku.
|
KD.U52
|
P-K01
|
Ma świadomość społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby i potrzeby propagowania zachowań prozdrowotnych oraz posiada nawyk wspierania działań pomocowych i zaradczych
|
KA.K2 KA.K3
|
Bilans nakładu pracy studenta
semestr VII
|
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim:
|
|
|
udział w wykładach
|
15 x 2h
|
30 h
|
udział w ćwiczeniach
|
15 x 6h
|
90 h
|
udział w konsultacjach związanych z zajęciami
|
5 x 1h
|
5 h
|
|
Razem
|
125 h
|
Samodzielna praca studenta
|
|
|
przygotowanie do ćwiczeń
|
15 x 2 h
|
30 h
|
przygotowanie do kolokwiów
|
2 x 15 h
|
30 h
|
|
Razem
|
60 h
|
|
Ogółem
|
185 h
|
|
ECTS
|
7
|
Bilans nakładu pracy studenta
semestr VIII
|
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim:
|
|
|
udział w wykładach
|
15 x 2h
|
30 h
|
udział w ćwiczeniach
|
15 x 4h
|
60 h
|
udział w konsultacjach związanych z zajęciami
|
5 x 1h
|
5 h
|
|
Razem
|
95 h
|
Samodzielna praca studenta
|
|
|
przygotowanie do ćwiczeń
|
15 x 3 h
|
45 h
|
przygotowanie do kolokwiów
|
1 x 15 h
|
15 h
|
przygotowanie do egzaminu
|
1 x 40h
|
40 h
|
|
Razem
|
100 h
|
|
Ogółem
|
195 h
|
|
ECTS
|
7
|
Wskaźniki ilościowe
|
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela
|
240
|
ECTS
|
8
|
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym
|
355
|
12
|
Nr efektu kształcenia
|
Metody weryfikacji efektu kształcenia
|
|
Formujące
|
Podsumowujące
|
P-W01
|
obserwacja i ocena pracy studenta w trakcie ćwiczeń
|
zaliczenie pisemne w postaci kolokwium testowego, egzamin testowy
|
|
P-W02
|
obserwacja i ocena pracy studenta w trakcie ćwiczeń
|
zaliczenie pisemne w postaci kolokwium testowego, egzamin testowy
|
|
P-W03
|
obserwacja i ocena pracy studenta w trakcie ćwiczeń
|
zaliczenie pisemne w postaci kolokwium testowego, egzamin testowy
|
|
P-W04
|
obserwacja i ocena pracy studenta w trakcie ćwiczeń
|
zaliczenie pisemne w postaci kolokwium testowego, egzamin testowy
|
|
P-U01
|
obserwacja i ocena pracy studenta w trakcie ćwiczeń
|
zaliczenie pisemne w postaci kolokwium testowego, egzamin testowy
|
|
P-U02
|
obserwacja i ocena pracy studenta w trakcie ćwiczeń, symulacja sceny z praktyki
|
zaliczenie zajęć
|
|
P-U03
|
obserwacja i ocena pracy studenta w trakcie ćwiczeń, symulacja sceny z praktyki (odczyt recepty, konwersacja pacjent-farmaceuta)
|
zaliczenie zajęć
|
|
P-U04
|
obserwacja i ocena pracy studenta w trakcie ćwiczeń, symulacja sceny z praktyki (odczyt recepty, konwersacja pacjent-farmaceuta)
|
zaliczenie zajęć
|
|
P-K01
|
obserwacja studenta w trakcie zajęć
|
zaliczenie zajęć
|
|
Data opracowania programu
|
27. 03. 2013
|
Program opracował
|
Dr hab. Andrzej Mogielnicki
|