Strona główna

Wymagania podstawowe na dostateczny (uczeń potrafi…)


Pobieranie 39.54 Kb.
Data19.06.2016
Rozmiar39.54 Kb.
WYMAGANIA NA SPRAWDZIAN Z BIBLII – KLASA 1b i 1e


Lp.

Temat

Wymagania podstawowe na dostateczny

(uczeń potrafi…)

Wymagania ponadpodstawowe (uczeń potrafi…) na więcej niż dostateczny 

Pojęcia



U źródeł kultury: Biblia


  • Objaśnić znaczenie słów „biblia” i „testament”

  • Określić czas powstawania Biblii

  • Objaśnić istotę podziału Biblii na Stary i Nowy Testament

  • Podać lokalizację wybranego fragmentu Biblii, posługując się skrótem biblijnym

  • Wymienić typy ksiąg biblijnych (historyczne, dydaktyczne, prorocze)

  • Opisać zawartość tematyczną wybranych ksiąg biblijnych

sacrum

profanum

skróty biblijne werset






Oto jestem. Człowiek i Bóg w Biblii – historia Abrahama

  • Objaśnić tytuł Księgi Rodzaju oraz wskazać jej genezę i czas powstania

  • Opowiedzieć historię Abrahama

  • Scharakteryzować bohatera, zwracając uwagę na motywy jego postępowania

  • Zaprezentować starotestamentową wizję Boga

  • Ocenić postępowanie bohatera

  • Odszukać w analizowanym fragmencie cechy stylu biblijnego

  • Porównać sposób ukazania biblijnego motywu w dwóch analizowanych działach plastycznych

Pięcioksiąg

monoteizm

inwersja

Holokaust

przymierze




Strach, niepowstrzy­many strach. Świat ludzkich uczuć wobec próby wiary

  • Wskazać podobieństwa i różnice w kreacji świata przedstawionego w tekście biblijnym i współczesnym

  • Określić kompetencje narratora w obu tekstach

  • Zinterpretować wymowę opowiadania G. Herlinga-Grudzińskiego, wykorzystując w funkcji argumentacyjnej cytaty z książki autora Rozmowy w Neapolu

  • Porównać sposób ukazania biblijnego motywu w dwóch dziełach Caravaggia

parafraza

apokryf





W boleści mej duszy… Obraz ludzkiego cierpienia w Biblii

  • Opowiedzieć historię Hioba

  • Opisać relacje między Bogiem a człowiekiem przedstawione w księdze biblijnej

  • Odszukać w tekście i zinterpretować uniwersalne wypowiedzi dotyczące ludzkiego losu

  • Wskazać genezę i czas powstania Księgi Hioba

  • Scharakteryzować językowy kształt wypowiedzi Hioba, wskazując na jej lamentacyjny charakter

  • Porównać historie Abrahama i Hioba

poemat

powtórzenie

lamentacja

tematyka egzystencjalna





Jak śmierć potężna jest miłość… Biblijna poezja miłosnego wyznania

  • Objaśnić, na czym polega specyfika Pieśni nad Pieśniami na tle innych ksiąg biblijnych

  • Odczytać alegoryczny sens Pieśni nad Pieśniami

  • Wskazać symbole w analizowanych tekstach oraz zinterpretować ich znaczenie

  • Porównać koncepcję miłości w staro- i nowotestamentowym tekście biblijnym

  • Objaśnić tytuł Pieśni nad Pieśniami oraz wskazać jej genezę i czas powstania

  • Porównać sposób przedstawienia Oblubieńca i Oblubienicy oraz bohaterki wiersza Stachury

  • Porównać alegorię i symbol jako dwa sposoby niedosłownego przedstawiania rzeczywistości

poemat liryczny

liryka pośrednia

alegoria

porównanie

symbol

metafora poetycka





Psalm będę śpiewać… W świecie poezji biblijnej


  • Scharakteryzować kreację podmiotu lirycznego i adresata oraz relacje między nimi w omawianych psalmach

  • Wskazać cechy gatunkowe psalmu w omawianych utworach

  • Określić rodzaj psalmu

  • Wskazać genezę Księgi Psalmów i czas jej powstania

  • Rozpoznać najważniejsze środki stylistyczne zastosowane w psalmach i sposób obrazowania w utworach oraz określić funkcję zastosowanych zabiegów artystycznych

psalm (błagalny, pochwalny, dziękczynny, ufności, mądrościowy)

psałterz






Twój brat był umarły, a znów ożył… Parabola i jej funkcje w Ewangeliach

  • Opowiedzieć wydarzenia zawarte w omawianej przypowieści

  • Objaśnić znaczenie terminu „ewangelia”

  • Wskazać genezę biblijnych ewangelii i czas ich powstania

  • Przyporządkować znaczenie symboliczne elementom świata przedstawionego przypowieści

  • Objaśnić znaczenie frazeologizmu „syn marnotrawny”

  • Określić funkcję ewangelicznego mówienia nie wprost o rzeczywistości religijnej

  • Samodzielnie zinterpretować wybraną przypowieść biblijną

ewangelia

przypowieść (parabola)






I piąty anioł zatrąbił… Biblijna wizja końca świata

  • Opowiedzieć wydarzenia opisane we fragmencie Apokalipsy św. Jana

  • Scharakteryzować kreację człowieka przedstawioną w tekście

  • Wskazać w tekście cechy wypowiedzi proroczej

  • Objaśnić tytuł Apokalipsy św. Jana oraz wskazać jej genezę i czas powstania

  • Odszukać w tekście środki językowe służące obrazowaniu apokaliptycznemu

  • Wskazać sposoby kreacji apokaliptycznego przedstawienia rzeczywistości w dziełach malarskich

apokalipsa

wizja


anafora

symbol




Nie możesz mnie teraz opuścić… Współczesna wizja Sądu Ostatecznego

(Z.Herbert U wrót doliny)



  • Scharakteryzować kreację podmiotu mówiącego w utworze

  • Opisać bohaterów przedstawionych w relacji podmiotu mówiącego, zwracając uwagę na przeżywane przez nich uczucia

  • Wskazać nawiązania do Biblii obecne w wierszu

  • Porównać wizję końca świata przedstawioną w Apokalipsie i wierszu Herberta, samodzielnie dobierając kryteria porównania

Sąd Ostateczny

relacja




Z piekielnymi zmagam się widmami… Obraz biblijnych kobiet w wierszach poetek XIX i XX wieku

  • Streścić biblijne historie żony Lota i Salome

  • Wykorzystać kontekst biblijny do interpretacji utworów

  • Określić sytuację liryczną przedstawioną w wierszach oraz scharakteryzować kreację podmiotu lirycznego i adresata

  • Przedstawić uczucia przeżywane przez bohaterkę wiersza Szymborskiej

  • Objaśnić znaczenie frazeologizmu „zamienić się w słup soli”

  • Wskazać sposoby kreacji wizerunku femme fatale w dziełach literackich i malarskich

  • Porównać biblijne i literackie przedstawienie historii żony Lota i Salome

femme fatale



Skoro wszystkie kobiety pochodzą od Ewy… Biblijny wzorzec kobiety

  • Streścić biblijną historię stworzenia człowieka i upadku pierwszych ludzi

  • Odczytać sens omawianego tekstu

  • Wyróżnić w tekście argumenty, kluczowe pojęcia i twierdzenia

  • Rozpoznać środki językowe zastosowane w tekście oraz określić ich funkcje






Biblia – wędrówka przez motywy i symbole

  • Wymienić i omówić najważniejsze motywy biblijne oraz wskazać ich realizację w konkretnych księgach biblijnych

  • Odczytać znaczenie najważniejszych symboli biblijnych

  • Rozpoznać charakterystyczne cytaty biblijne i powiązać je z konkretnym motywem

motyw

topos









©snauka.pl 2016
wyślij wiadomość