Strona główna

Załącznik nr 1 Wewnątrzszkolny System Oceniania


Pobieranie 148.66 Kb.
Strona1/3
Data20.06.2016
Rozmiar148.66 Kb.
  1   2   3

Załącznik nr 1




Wewnątrzszkolny System Oceniania




„ Sztuka nauczania jest nie tylko sztuką rozbudzania ciekawości

w młodych duszach po to,

żeby następnie ją zaspokajać, ciekawość zaś żywa jest i zdrowa tylko

w umysłach szczęśliwych.

Wiadomości, które gwałtem się wpycha do umysłu, tłumią go

i duszą. Żeby przetrwać naukę, trzeba przełknąć ją z apetytem.”


Anatol France

Część I: Założenia ogólne


  1. Istota oceniania

  2. Cel

  3. Zakres



Część II: Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia


  1. Zasady oceniania

  2. Formy oceniania poziomu osiągnięć i wymagania edukacyjne

w klasach I – III.

  1. Formy i skala oceniania w klasach IV – V

  2. Wymagania edukacyjne na poszczególne stopnie

  3. Formy sprawdzania osiągnięć edukacyjnych

  4. Częstotliwość oceniania

  5. Terminy oddawania sprawdzonych prac pisemnych

  6. Warunki poprawiania ocen ucznia

  7. Umowa w sprawie nieprzygotowania się ucznia do zajęć lekcyjnych

  8. Formy pomocy w zakresie wyrównywania niedoborów rozwojowych i reedukacji uczniów

  9. Sposoby i techniki gromadzenia informacji o uczniu

  10. Sposoby informowania rodziców o osiągnięciach ich dzieci

  11. Tryb klasyfikacji

  12. Warunki promocji

  13. Egzaminy klasyfikacyjne

  14. Egzaminy poprawkowe

  15. Sprawdzian umiejętności ucznia klasy VI



Część III: Ocenianie zachowania ucznia


  1. Skala ocen zachowania

  2. Kryteria wystawiania poszczególnych ocen zachowania

  3. Zasady i tryb oceniania zachowania ucznia



Część IV: Ewaluacja Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania




Część V: Inne ustalenia



CZĘŚĆ I - Założenia ogólne


1. Istota oceniania wewnątrzszkolnego
W ramach oceniania wewnątrzszkolnego ocenia się:

      • osiągnięcia edukacyjne uczniów,

      • zachowanie ucznia.

Ocenianie osiągnięć edukacyjnych uczniów polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej.



Ocenianie zachowania uczniów polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy
u nauczycieli, pracowników szkoły oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych.
2. Cel oceniania


  1. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:

    1. poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie;

    2. pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;

    3. motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;

    4. dostarczanie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce i zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia;

    5. umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.


3. Zakres oceniania


  1. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:

    1. formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych oraz informowanie o nich uczniów i rodziców (prawnych opiekunów);

    2. ustalenie kryteriów oceniania z zachowania

    3. bieżące ocenianie, śródroczne i roczne klasyfikowanie, według skali o której mowa w Cz. II pkt 2,3 oraz śródroczne i roczne ocenianie klasyfikacyjne zachowania według skali o której mowa w Cz. III pkt 2;

    4. przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych;

    5. ustalenie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce.


CZĘŚĆ II

Ocenianie osiągnięć edukacyjnych uczniów

1. Zasady oceniania


  1. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów, a także rodziców

(prawnych opiekunów) o:

    • wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanych przez siebie podstaw programowych kształcenia ogólnego,

    • sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów,

    • zasadach oceniania dydaktycznego i oceniania zachowania uczniów,

    • warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana roczna (śródroczna) ocena klasyfikacyjna

    • skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

  1. Oceny są jawne, zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców (prawnych opiekunów). O ocenach z ustnych odpowiedzi i prac pisemnych ucznia nauczyciel zobowiązany jest informować go na bieżąco, zaś jego rodziców (prawnych opiekunów) zgodnie z Cz. II pkt 12.

  2. Na prośbę ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel ustalający ocenę (zarówno cząstkową jak i klasyfikacyjną) powinien ją uzasadnić – pisemnie lub ustnie
    w zależności od wniosku ucznia lub Jego rodziców (prawnych opiekunów).

  3. Na prośbę rodziców , nauczyciel jest zobowiązany udostępnić do wglądu prace pisemne ucznia (sprawdzone i ocenione), które przechowywane są w szkole jako dokument osiągnięć ucznia w nauce.

  4. Nauczyciel jest zobowiązany, na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe, uniemożliwiające sprostanie wymaganiom edukacyjnym wynikającym
    z podstaw programowych.

  5. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, muzyki, plastyki, jeżeli nie są one zajęciami kierunkowymi – należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.

  6. W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony na czas określony z zajęć wychowania fizycznego i informatyki.

  7. Decyzję o zwolnieniu ucznia z zajęć wychowania fizycznego i informatyki podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia w tych zajęciach wydanej przez lekarza lub poradnię psychologiczno-pedagogiczną lub inną poradnię specjalistyczną.

  8. W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć w dokumentacji przebiegu nauczania (dziennik lekcyjny, arkusz ocen) zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.

  9. Nauczyciel zobowiązany jest oceniać ucznia wyłącznie w kontekście jego osiągnięć edukacyjnych i czynionych postępów w tym zakresie oraz reprezentowanego przez niego zachowania w szkole i poza nią.

  10. Uzyskiwane przez ucznia oceny osiągnięć edukacyjnych (oceny dydaktyczne) nie mogą mieć wpływu na ocenę jego zachowania.

  11. Ocenianie (ocena ustna i wystawianie stopni przez nauczyciela) ma mieć charakter ciągły, powinno być równomiernie rozłożone w czasie.

  12. Nauczyciel zobowiązany jest do stosowania różnorodnych form oceniania.



2. Formy oceniania, poziomy osiągnięć i wymagania edukacyjne

w klasach I – III





  1. Ustala się trzy rodzaje oceniania dziecka:

a) ocenianie bieżące,

b) ocenianie śródroczne,

c) ocenianie roczne.

Ad. a)


W ocenie bieżącej uczeń otrzymuje potwierdzenie tego co poprawnie wykonał, co osiągnął, w czym jest dobry oraz wskazówki co poprawić, co udoskonalić, nad czym jeszcze popracować; natomiast nauczyciel otrzymuje informacje o trafności i efektywności stosowanych metod, środków i organizacji, a w razie miernych wyników – sygnał, że należy je modyfikować, zmienić.

Ocenianie bieżące odbywa się za pomocą ocen słownych (pieczątek), które wskazują osiągnięcia edukacyjne ucznia oraz ich literowych odpowiedników stosowanych do zapisu w dzienniku lekcyjnym. Dopuszcza się w klasach II i III stosowanie ocen w postaci cyfrowej w skali 1-6.



Ocena słowna-odpowiednik literowy
i cyfrowy



Pieczątka


Wymagania edukacyjne na ocenę


WSPANIALE


A

6





Uczeń opanował treści:

  • znacznie wykraczające poza program nauczania,

  • są efektem samodzielnej pracy ucznia,

  • wynikają z indywidualnych zainteresowań,

  • zapewniają pełne wykorzystanie wiadomości dodatkowych


BARDZO DOBRZE

B

5




Uczeń opanował:

  • pełny zakres treści określonych programem nauczania,

  • treści wymagające korzystania
    z dodatkowych źródeł informacji,

  • treści umożliwiające rozwiązywanie problemów,

  • pośrednio użyteczne w życiu pozaszkolnym.


ŁADNIE

C

4



Uczeń opanował treści:

  • istotne w strukturze przedmiotu,

  • użyteczne w szkolnej
    i pozaszkolnej działalności,

  • o zakresie przekraczającym wymagania zawarte w podstawach programowych,

  • wymagające umiejętności stosowania wiadomości w sytuacjach typowych wg wzorów (przykładów) znanych z lekcji i podręcznika.





POSTARAJ SIĘ


D

3





Uczeń opanował treści:

  • najważniejsze w uczeniu się danego przedmiotu

  • łatwe dla ucznia nawet mało zdolnego,

  • o niewielkim stopniu złożoności,
    a więc przystępne,

  • często powtarzające się w programie nauczania,

  • dające się wykorzystać w sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych,

  • określone programem nauczania na poziomie nie przekraczającym wymagań zawartych
    w podstawach programowych,

  • głównie proste, uniwersalne umiejętności, w mniejszym zakresie wiadomości.

PRACUJ WIĘCEJ


E

2




Uczeń opanował treści:

  • niezbędne w uczeniu się danego przedmiotu,

  • potrzebne w życiu,

  • wskazują one na braki w opanowaniu wiadomości i umiejętności określonych
    w podstawach programowych, a także na opanowanie w znacznym stopniu wiadomości i umiejętności podstawowych.




(ŹLE)


F

1





Wiadomości i umiejętności zawarte


w podstawach programowych nie zostały opanowane nawet w stopniu minimalnym.


  1   2   3


©snauka.pl 2016
wyślij wiadomość