Strona główna

Zastosowanie metody projektu do realizacji


Pobieranie 31.41 Kb.
Data18.06.2016
Rozmiar31.41 Kb.

Zastosowanie metody projektu

do realizacji


wycieczek szkolnych.

mgr Elżbieta Buczkowska-Protasewicz


mgr Elżbieta Ochman

Zastosowanie metody projektu do przygotowania, przeprowadzenia, ewaluacji wycieczki szkolnej do Europy Zachodniej i Północnej Afryki. Wycieczka ma charakter turystyczny, kulturoznawczy, historyczny.



Etapy pracy nad projektem, jego przebiegiem, realizacją przedsięwzięcia.

Kolejność działań na przykładzie wycieczki do Hiszpanii


Termin realizacji np.

  1. Rozpropagowanie trasy wycieczki (obozu) wśród młodzieży szkolnej (Conradinum).





IX. 1998r.


  1. Wstępne zebranie informacyjne uczestników wycieczki.




  • formułowanie i wybór tematów projektów cząstkowych oraz tworzenie zespołów przygotowujących konkretne zagadnienia;

  • omówienie metod pracy, sposobów zbierania informacji oraz źródeł informacji.



X - XI. 1998r.

  1. Realizacja projektu




  • zbieranie i opracowywanie informacji, ilustracji, biografii, map oraz źródeł informacji,

  • opracowanie zwięzłej prezentacji zagadnień cząstkowych,

  • przygotowanie wybranych uczestników wycieczki do przeprowadzenia dokumentacji filmowej i fotograficznej wycieczki (obozu),

- ostatnie zebranie uczestników wycieczki (obozu) przed wyjazdem

  • prezentacja ogólnych informacji o krajach, regionach i miastach leżących na trasie wycieczki,

  • przypomnienie zasad bezpieczeństwa i zachowania w grupie oraz ekwipunku uczestnika wycieczki (obozu),

  • opracowanie przez opiekunów ankiety o przebiegu wycieczki i jej ocenie,

  • wyjazd autokarami z wyznaczonego miejsca. Autokar sprawdzony przez służby Policji Drogowej,

  • na trasie uczestnikom prezentowane są w autokarze filmy (kasety) związane tematycznie z miejscami, które mamy zwiedzić każdego dnia,

  • zespoły omawiają (prezentują) wybrane tematy i zagadnienia w trakcie zwiedzania i realizowanie programu wycieczki.


XI - III. 1998/99


II. 1999r.


20. IV.1999r.

23. IV. 1999r.
23. 04 - 04.05.1999

Kolejność działań na przykładzie wycieczki do Hiszpanii


Termin realizacji np.

  1. Ewaluacja – ocena pracy całego zespołu, poszczególnych członków, faz i całości projektu




  • spotkanie uczestników wycieczki (obozu) wymiana wrażeń, spostrzeżeń, oglądanie zdjęć, prezentacja filmów, pamiątek

  • omówienie wyników ankiety podsumowującej wycieczkę, prezentacja zdjęć wystawy fotograficznej i dokonanie oceny pracy poszczególnych zespołów, wpis ocen do dzienników klasowych z historii i języka polskiego.

  • Sporządzenie sprawozdania z wycieczki

10. 05. 99




Zadania przypisane poszczególnym grupom uczestników:

Opracowanie informacji o ważnych miejscach i zabytkach, zjawiskach kulturowych.


  • Andorra – informacje na temat położenia, gospodarki i walorów turystycznych, uroków stolicy Andorra – La- Vella - 2 osoby




  • Hiszpania - Barcelona – przygotowuje zespół 5 osób.






  • La Rambla,

  • Sagrada Familia,








  • Tradycje corridy hiszpańskiej,




  • Stadion olimpijski i tradycje sportu hiszpańskiego.



  • Monserat - klasztor w górach, historia, znaczenie dla regionu - przygotowują 2 osoby.




  • Saragossa – katedra, rynek, fontanna, związki z Polską na podstawie fragmentów powieści J.Potockiego „Pamiętnik znaleziony w Saragossie” -2 osoby.




  • Toledo – przedstawienie Alkazaru (królewskiej rezydencji, twierdzy rzymskiej, wizygockiej i arabskiej). Przygotowanie informacji o władcach spoczywających w podziemiach katedry w powiązaniu z historią Hiszpanii, uświadomienie cech stylu architektonicznego Katedry w Toledo. Przygotowanie informacji na temat życia i twórczości El Greco i prezentacja prac artysty związanych z Toledo – miejscem jego urodzenia np. „Widok Toledo”. Problematyka broni produkowanej w Toledo – ilustracje – przygotowują 2 osoby.




  • El Escorial – prezentacja historii imponującego pałacu z XVI w, pokazanie cech hiszpańskiego, mieszanego stylu architektonicznego oraz związków dynastycznych rodu Habsburgów – przygotowują 2 osoby.



  • Madryt przygotowanie informacji o zabytkach starego Madrytu:







  • Przygotowanie do zwiedzania królewskiej rezydencji Habsburgów z XVII w Palacio Real,




  • Podanie informacji o słynnych pomnikach, kościołach madryckich,






  • Biografia i informacja o twórczości Pablo Picasso – przygotowują 2 osoby.


  • Cordoba





  • przygotowanie do zwiedzania starej żydowskiej dzielnicy oraz getta,




  • ogólne informacje o losach Żydów europejskich na przestrzeni wieków,




  • informacje o historii meczetu z XIII w., przerobionego w XVI w. na katedrę chrześcijańską,




  • uświadomienie związków Hiszpanii z Polską – Dolina Alpuhara, na zboczach Sierra Nevada upamiętniona w „Konradzie Wallenrodzie” Adama Mickiewicza - przygotowują 2 osoby.




  • Granada - przygotowanie do zwiedzania - słynne kościoły, place, muzea - przygotowują 2 osoby .



  • Alhambra - informacje o rezydencji arabskich władców Granady powstałej w XIV w. – Alhambra - informacje o słynnych arabskich i hiszpańskich parkach i ogrodach – przygotowuje 1 osoba.




  • Sevilla - informacje o zabytkach: Katedra, Pałac Arabski, Corrida – przygotowuje 1 osoba.




  • Gibraltar - informacje o historii Gibraltaru i jego związkach z historią Polski - tajemnica śmierci gen. W. Sikorskiego - przygotowuje 1 osoba.





  • Ceuta - informacje o położeniu geograficznym, sytuacji politycznej i gospodarczej Ceuty afrykańskiej prowincji Hiszpanii – przygotowuje 1 osoba.




  • Malaga - informacje o zabytkach: katedra, kościoły, muzea, Alcazaba – przygotowuje 1 osoba.




  • Valenzia - zabytki, muzea, katedra – przygotowuje 1 osoba.




  • Monte Carlo (Monaco) - pałac Królewski, Katedra, ogrody, kasyno, Port Żeglarski, dramatyczna historia rodzinny Grimmaldich.




  • Avignon - pałac papieży, katedra, ogrody, historyczny most – przygotowuje 1 osoba.

Źródło informacji:


  1. Przewodniki turystyczne,

  2. Informatory turystyczne,

  3. Atlasy,

  4. Albumy z ilustracjami dzieł sztuki,

  5. Podręczniki z historii powszechnej, Polski i jęz. polskiego,

  6. Internet, encyklopedia multimedialna, slaidy, widokówki, filmy oświatowe (edukacyjne) .





©snauka.pl 2016
wyślij wiadomość