Strona główna

Zdrowe nawyki Dlaczego jedni chorują, a inni nie?


Pobieranie 7.13 Kb.
Data18.06.2016
Rozmiar7.13 Kb.
Zdrowe nawyki

Dlaczego jedni chorują, a inni nie?

Odpowiedzi na pytanie postawione w tytule badacze i uczeni poszukiwali najprawdopodobniej zawsze. W 1965 roku, nastąpił pewien przełom w tej kwestii. Grupa badaczy z Kalifornii rozpoczęła projekt zwany Alameda County Study, który na przestrzeni dziesięcioleci pozwolił zgromadzić dane mówiące o tym jakie zachowania sprzyjają, a jakie szkodzą zdrowiu.

Spośród nich na plan pierwszy wysunęła się tzw. Alameda 7, będąca zbiorem siedmiu zachowań mających największe znaczenie dla naszego zdrowia, a są to:



  • wysypianie się (spanie 7-8 godzin na dobę),

  • utrzymywanie stabilnej, zdrowej masy ciała,

  • nienadużywanie alkoholu,

  • niepalenie papierosów,

  • codzienne jedzenie śniadań,

  • niepodjadanie między posiłkami,

  • regularne ćwiczenia fizyczne.

Wprowadzenie powyższych nawyków do swojej codziennej rutyny, zdaniem naukowców, wydłuża życie, a także podnosi jego jakość. Jak się wydaje, jest to związane chociażby z tym, że palenie papierosów zwiększa zachorowalność i śmiertelność na skutek chorób układu krążenia i notworowych. Wysokotłuszczowa dieta, podobnie do palenia tytoniu, również leży u podłoża takich schorzeń jak nowotwory oraz choroby układu krążenia. Poza tym jednak może się ona stać przyczyną cukrzycy i otyłości. Nadużywanie alkoholu, z kolei, często prowadzi do wzrostu ciśnienia, chorób serca, jak również problemów z wątrobą.

Z drugiej strony, regularna aktywność fizyczna zmniejsza prawdopodobieństwo zachorowania na choroby układu sercowo- naczyniowego, obniża ciśnienie i przyspiesza metabolizm. Poza tym istnieje również szereg psychologicznych korzyści związanych z uprawianiem sportów, wśród których można wymienić wzrost samooceny, lepszy nastrój, zmniejszony poziom lęku i stresu.

W związku z wyraźnym, pod względem skutków, wpływem palenia papierosów, typu stosowanej diety, nadużywania alkoholu oraz aktywności fizycznej, a także mniej specyficznym działaniem pozostałych nawyków Alameda 7, naukowcy zauważyli, że mężczyźni i kobiety praktykujący sześć spośród nich żyli odpowiednio 11 i 7 lat dłużej. Z kolei, poziom zdrowia ludzi powyżej 75 roku życia, którzy wykonywali wszystkie siedem zachowań porównywalny był z poziomem zdrowia osób w wieku 35-44 lat, którzy wykonywali mniej niż trzy zachowania. Natomiast, niewykonywanie żadnego spośród nich zwiększa 3-krotnie prawdopodobieństwo śmierci w przeciągu najbliższych 10 latach.

W związku z powyższym, to właśnie w kombinacji zachowań można doszukiwać się największego wpływu na nasze zdrowie. Nie oznacza to jednak, że pojedyncze nawyki są bez znaczenia i należy bagatelizować ich wpływ na organizm. Oznacza to, że im więcej zachowań pochodzących ze zbioru Alameda 7 uda nam sie wcielić w życie, tym nasze szanse na długowieczność będą wyższe.



Marta Grodziska


©snauka.pl 2016
wyślij wiadomość