Strona główna

Zielony Biuletyn 8/12 Wydanie specjalne


Pobieranie 32.48 Kb.
Data20.06.2016
Rozmiar32.48 Kb.

Zielony Biuletyn 8/12
Wydanie specjalne




Nasz ogród
Zbliża się koniec lata. Z żalem żegnamy się z naszymi pierwszymi plonami - „ zieleninami” i kwiatami. Jestem dumna, że tyle roślin wspaniale wyrosło bez dużego nakładu pracy i przy zastosowaniu naturalnych metod. Nie było kopania, tylko kartony, ściółkowanie, kompost, EM-y, bazalt, popiół drzewny, ajurwedyjskie metody upraw.

__________________________________________________________________________


Nasz ogród
Salata dębolistna, dobry smak, delikatna, ozdobny kształt, ładnie wygląda na talerzu, zdrowa jak wszystkie sałaty.
Jarmuż
Bardzo zdrowe warzywo z rodziny kapustnych, świetnie znosi niskie temperatury, naturalna zieleńca talerzu w czasie zimy .

Roszponka ,
Znana z baśni o księżniczce Roszpunce, rzeczywiście jest istną księżniczką wśród warzyw. Zielona, pełna witaminy C i żelaza, jest idealnym źródłem zdrowia i uzupełnieniem jadłospisu, szczególnie zimą

Czerwona gorczyca
Gorczyca czerwona ( kapusta sarepska). Ma dużo siarki, która wzmacnia włosy i paznokcie. Charakterystyczny, nieco ostry smak dodaje pikanterii w zielonych sałatach. Pięknie prezentuje się na talerzu.

szpinak

Proponujemy nie zabijać szpinaku długim gotowaniem i jeść go nie z rozsądku, ale dla świeżego, delikatnego smaku. Najcenniejsze – pod względem biologicznym i smakowym – są młode liście szpinaku. Liście młode, gładkie, nieduże najlepsze są na surowo w sałatkach ( z naszego ogrodu mamy baby szpinak), do gotowania nadają się - te większe, pofałdowane.



________________________________

Jadalne kwiaty
Oto lista jadalnych kwiatów.

kwiaty ozdobne:
aksamitki, begonie, bratki, chryzantemy, fiołki, floksy, geranium, goździki, liliowce, nagietki, nasturcje, niecierpki, róże, słoneczniki, stokrotki, tulipany, wiciokrzew japoński, wyżlin

kwiaty drzew i krzewów:
bez czarny, bez lilak, goździkowiec, grochodrzew (akacja), jabłoń, jaśmin, lipa, śliwka, wiśnia, wszystkie cytrusy

kwiaty ziół:
anyż, bazylia, czosnek, kolendra, koper, lawenda, lubczyk, mięta, mniszek lekarski, ogórecznik, oregano, rozmaryn, rumianek, szałwia, tymianek, szczypiorek, żywokost

kwiaty warzyw:
kwiaty cukinii (kwiaty męskie i żeńskie), kwiaty dyni, kwiaty zielonego groszku.

Co zrobić z jadanymi kwiatami?

Jest wiele sposobów na to, by w naszej diecie pojawiły się kwiaty. Można dodawać je do przeróżnych dań – ryżu, tart, zup, sałatek lub stworzyć z nich dania same w sobie jak placki.




Przy jedzeniu kwiatów warto pamiętać o trzech zasadach:

1. co to za kwiat?
2. skąd pochodzi?
3. czy pachnie?

1. Nie jedzcie kwiatów roślin trujących ani kwiatów, których nie znacie lub macie problemy z ich identyfikacją.

Lista roślin trujących: azalia czyli rododendron lub różanecznik (Rhododendron, Azalea), barwinek (Vinca), glicynia (Wisteria), hiacynt (Hyacinthus), hortensja (Hydrangea), irys (Iris), jaskier (Ranunculus), konwalia (Convallaria), kaczeniec czyli knieć błotna (Caltha palustris), krokus jesienny (Colchicum), lantana pospolita (Lantana camara), naparstnica (Digitalis purpurea), oleander (Nerium oleander), ostróżka (Delphinium), powojnik (Clematis), lobelia (Lobelia), zawilec vel anemon (Anemone), żonkile i narcyzy (Narcisuss).

Tych kwiatów nie wolno używać nawet jako dekoracji potraw!

2. Nie wolno zbierać w celach konsumpcyjnych kwiatów, które rosły w terenach zanieczyszczonych i w pobliżu ruchliwych dróg.

Nie wolno jeść też kwiatów z kwiaciarni. Były sztucznie nawożone, opylane, pryskane nabłyszczaczami, utrwalaczami itp. Nie należy również jeść kwiatów ze sklepów ogrodniczych, chyba że mają certyfikat uprawy ekologicznej.



Poniżej przykład użycia kwiatów: sałatka z płatkami nagietka. W środowisku naturalnym nagietek występuje najczęściej o kwiatach pojedynczych i żółtopomarańczowej barwie, ale do zbioru nadają się też odmiany ogrodowe pełnokwiatowe. W kuchni mają zastosowanie głównie kwiaty. Z powodzeniem zastępują szafran. Można je dodać do zup, sosów, makaronów i do barwienia ryżu.







Zielone Koktajle


 

Co odróżnia ten rodzaj napoju od innych?

Odpowiedź brzmi; duża dawka chlorofilu, enzymów, żelaza, magnezu, fosforu, potasu, jak również prowitaminy A, witaminy z grupy B oraz witamin C, E i K oraz białka.

 Czym jest chlorofil i jak wpływa na ludzki organizm?

Chlorofil to barwnik, dzięki któremu rośliny mają kolor zielony. Oprócz tego nazywany jest „roślinną krwią” a jego podstawowa cząsteczka ma budowę niemal identyczną z cząsteczką hemoglobiny- różni się od cząsteczki ludzkiej krwi tylko jednym atomem. W cząsteczce krwi znajduje się atom żelaza, a w centrum cząsteczki chlorofilu – atom magnezu. Większość zielonych warzyw zawiera-2 mg żelaza w 100 gramach masy, niezależnie od magnezu obecnego w cząsteczkach chlorofilu. Aby dać pewne wyobrażenie o ilościach tych pierwiastków w niektórych pokarmach roślinnych to na przykład w 100 gramach surowej pietruszki znajduje się 6,2 mg żelaza oraz 41 mg magnezu, gdzie dzienne zapotrzebowanie człowieka to 18 mg żelaza. Chlorofil dodatkowo jest odpowiedzialny za proces fotosyntezy, który pobudził naukowców do jego głębszej analizy, a w szczególności wpływu chlorofilu na zdrowie człowieka. Niestety dobroczynny wpływ tej wyjątkowej substancji do tej pory nie został szerzej rozpowszechniony, pomimo że rezultaty ujawnione w badaniach naukowych są niezwykle obiecujące i optymistyczne:



  • Zwalcza liczne bakterie patogenne

  • Zapobiega wzrostowi kamieni w nerkach

  • Łagodzi bóle

  • Ma wpływ na czerwone krwinki (prawdopodobnie z powodu budowy molekularnej chlorofilu, która jest podobna do budowy hemoglobiny).

  • Stabilizuje ciśnienie krwi i oddychanie

  • Wzmacnia mięsień sercowy

  • Delikatnie odwadnia

  • Zwiększa odporność organizmu

  • Spowalnia proces utleniania się komórek, wskutek czego zapobiega przedwczesnemu starzeniu, jak i arteriosklerozie

  • Eliminuje wolne rodniki, które mogą uszkadzać komórki

  • Przyspiesza proces gojenia ran

  • Chroni przed szkodliwym promieniowaniem

  • Zapobiega chorobom nowotworowym

  • Reguluje transport jelitowy

  • Eliminuje toksyny i metale ciężkie

Zalety  zielonych soków/ koktajli Jedną z wielkich zalet soków obfitujących w chlorofil jest ich oczyszczające działanie w układzie pokarmowym i wydalniczym, z czym wiąże się oczyszczenie krwi, limfy i płynów wewnątrzkomórkowych. Ciało oczyszczone jest sprawne, dobrze trawi, dobrze przyswaja, a jego właściciel jest pełen energii i wigoru. Zielone warzywa to naturalne źródło nie tylko chlorofilu, ale również witamin i mikroelementów; prowitaminy A (karotenu), który ma- jak wykazały badania- działanie przeciwrakowe (chroni przed chorobami nowotworowymi), witaminy C, potasu, magnezu, żelaza, wapnia etc.

 Zielone szejki są bardzo odżywcze. Ich optymalny skład dla ludzi to ok. 60% dojrzałych ekologicznych owoców zmieszanych z ok. 40% zielonymi ekologicznymi warzywami. Zielone szejki w porównaniu do soków, są kompletnym pożywieniem gdyż nadal zawierają błonnik. Dodatkowo zielone warzywa są źródłem kwasu foliowego i foiliantów. Proporcja owoców i warzyw 60/40 sprawia, że dominującym smakiem jest smak owocowy a zarazem zielony warzywny smak wyrównuje słodkość dodając miły posmak. Wypicie 2 – 3 filiżanek zielonego szejka dziennie, gwarantuje, że spożywamy wystarczającą ilość zielenin, które w stanie surowym są często trudne do jedzenia/ gryzienia ze względu na ich budowę ( twarde nerwy, liście etc). Wielu ludzi nie spożywa wystarczającej ilości zielenin lub spożywając je zapomina o ich długotrwałym przeżuwaniu, dzięki czemu uwalniane są dobroczynne składniki warzyw zielonych.

 Jak je przygotować Bardzo dobrze sprawdzają się takie warzywa jak sałata, kapusta włoska,  jarmuż – zwłaszcza na początku eksperymentowania z zielonymi koktajlami, ponieważ mają w miarę neutralny smak. Można jednak także sięgnąć po pietruszkę, kolendrę czy liście pokrzywy, mięty, szpinaku. Jeśli chodzi o owoce to istnieje pełna dowolność- wszystko w zależności od waszych preferencji. Można dodać odrobinę wody bądź lodu, aby rozcieńczyć napój. Dodatkowo można wykorzystać sok z wyciśniętej cytryny, cynamon, syrop z agawy lub małą łyżeczkę miodu. Warto dodać odrobinę oleju lnianego, z pestek winogron, oliwy z oliwek, ponieważ wspomoże to wchłanianie substancji rozpuszczalnych w tłuszczach jak witaminy A, K oraz luteiny.

Zielone koktajle można przechowywać do 3 godzin w lodówce w szklanym, szczelnie zamkniętym pojemniku, jednak oczywiście najlepiej wypić go zaraz po przygotowaniu. Ważne jest to, by nie pić codziennie tych samym kombinacji warzywno-owocowych, zwłaszcza w przypadku szpinaku, który zawiera szczawiany, spożywane w nadmiarze mogą utrudniać wchłanianie wapnia i żelaza. 



Przykłady – przepisy na Zielone szejki

Szejk szpinakowy:
  świeży szpinak (z 2-3 szklanki)
kiełki lucerny i rzeżuchy (1/2 szklanki)
sok z jednej cytryny
z 6 daktyli
wiórki kokosowe (1/3 szklanki)
szklanka wody


Bananowo-Selerowy zielony szejk 
- 1-2 banany
- 1 filiżanka wody
- 2 szklanki liści selera

Przepisów jest mnóstwo i każdy znajdzie coś dla siebie.  Oto przykłady prostych zestawów.



Truskawki + Banan + Szpinak
Maliny + Jagody + Banan + Szpinak
Jabłko + Natka pietruszki
Brzoskwinie + Szpinak
Truskawki + Banan + Sałata
Banan + Seler naciowy
Mango + Sałata + Kiełki lucerny
Gruszka + Sałata + Mięta
Ananas + Banan + Jarmuż
Ogórek + Gruszka + Mango + Bazylia

Oczywiście zmielone warzywa dodajemy według upodobań, ale radzimy szukać nowych połączeń, bo są pyszne. Można łączyć je także ze świeżo wyciśniętymi sokami owocowymi, np. szklanka soku z pomarańczy + brzoskwinie + szpinak. 


Wypijając 2-3 szklanki szejków dziennie dostarczamy wystarczającą ilość składników odżywczych na cały dzień. Niektórzy porównują skład zielonych szejków do mleka matki. 
Głównymi składnikami zielonych szejków są owoce i zieleniny.
Surowe zieleniny pomogą Ci:
- pokonać nałogi, np. palenie papierosów,   
- uzyskać optymalną wagę dla Ciebie,
- poczuć się pełnym energii,
- zapobiegać, leczyć problemy z zębami,
- zapobiegać niedoborom witamin i minerałów.

Cząsteczka chlorofilu różni się od cząsteczki ludzkiej krwi tylko jednym atomem, zamiast żelaza jest atom miedzi.


Uważa się, że najbardziej wartościowe są dziko rosnące rośliny, ponieważ rosną bez niczyjej pomocy, są silne, dają to czego potrzebujemy w naszym klimacie, nie były nigdy modyfikowane, pryskane itp.

Skład możesz dowolnie zmieniać np. dodając: liści melisy mięty, tymianku, pokrzywy, mniszka, szczypiorku, pietruszki, marchewki, buraka… lista jest nieskończona.

To samo z owocami.

Dla poprawy smaku dla dzieci: łyżka miodu, sok z cytryny, pomarańczy.




Co można znaleźć w zestawie z naszego ogrodu?
Liście buraka liściowego czerwonego i jasnego, cykorię radichio, endywię, dziko rosnące w ogrodzie pokrzywę, babkę , krwawnik, miętę, skrzyp, komosę . Do liści dodajemy owoce ( w proporcji 60 do 40) i mamy zielony , zdrowy mix o smaku owoców . Oczywiście do owoców można dodać sałatę, szpinak czy pietruszkę, które mamy cały czas w ofercie. Zestaw roślin ( niektóre mają nieco gorzkawy smak zanikający w koktajlu) , które proponujemy wzbogaca koktajle o cenne składniki. Wszystkie te rośliny są alkalizujące. Doskonałe dla osób z poważnymi problemami zdrowotnymi jak i działające profilaktycznie. Mankamentem jest ich krótki czas przechowywania, chociaż rośliny są zrywane rano w dniu dostawy.



Pij szejki codziennie - Na zdrowie!


Życzymy dużo zdrowia z Zielonych Pól!




©snauka.pl 2016
wyślij wiadomość