Strona główna

Design nie tylko dla bogatych. Dobrze zaprojektowane rzeczy


Pobieranie 30.64 Kb.
Data18.06.2016
Rozmiar30.64 Kb.



Wzornictwo za 4 złote. 1 EURO design







Tytułowe 1 euro, to kwota umowna – na wystawie prezentujemy produkty najtańsze w swojej grupie, dobrze zaprojektowane i ogólnodostępne.

DESIGN NIE TYLKO DLA BOGATYCH. DOBRZE ZAPROJEKTOWANE RZECZY



NIE SĄ / NIE MUSZĄ BYĆ DROGIE” – to teza przewodnia najnowszej wystawy Instytutu Wzornictwa Przemysłowego „ Wzornictwo za 4 złote. 1EURO DESIGN”.
Wystawa została zorganizowana jako cześć kluczowego projektu „Zaprojektuj Swój Zysk”. Poprawa konkurencyjności przedsiębiorstw poprzez zastosowanie wzornictwa” – w ramach programu operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.

Instytut Wzornictwa Przemysłowego wykorzystując 60 letnie doświadczenie w upowszechnianiu i zarządzaniu wzornictwem oraz prowadząc działalność na rzecz poprawy poprzez stosowanie wzornictwa innowacyjności i konkurencyjności polskich przedsiębiorstw porusza jeden z najciekawszych tematów związanych ze współczesnym designem, jakim jest cena dobrze zaprojektowanych produktów.

..Dobry design może również wpływać na podniesienie lub obniżenie ceny produktu. W jaki sposób? To już decyzja producenta albo dystrybutora: czy chce (albo może) sprzedawać dużo i tanio, czy też mało i drogo. Czy jego towary będą miały taką wartość, że klient dobrowolnie zechce zapłacić więcej, czy celem jest wyróżnienie taniego produktu wśród innych, jeśli mówimy o segmencie, w którym decyduje cena….” Beata Bochińska Prezes IWP

IWP nie tylko postawił tezę ale również przedstawił blisko 70 dowodów swej teorii. Ze względu na wieloaspektowość tematu zaprosił do współpracy ekspertów wielu dziedzin związanych z designem.

Wyjątkową wartość stanowi Katalog Wystawy – w którym zawarte są teksty – dowody, których autorami są Beata Bochińska - Prezes IWP, Izabela Rudak- dyrektor ds. badań jakościowych w Pentor Research International, Katarzyna Stefaniak - niezależny konsultant w dziedzinie doradztwa strategicznego i organizacyjnego, Jozef A. Mrozek – historyk Wzornictwa, kierownik Zakładu Historii i Teorii Wzornictwa na warszawskiej ASP. Znajdziemy w nim m.in. analizę dwóch modeli biznesowych dotyczących rozliczeń pomiędzy producentem a projektantem oraz studia przypadków obu modeli. Wprowadziliśmy nowa funkcjonalność Katalogu- stanowi on źródło wiedzy eksperckiej.

Jak powstała wystawa:

Postawiliśmy tezę, że dobre wzornictwo wcale nie musi być drogie i trudno dostępne. Naszym zdaniem, wśród masowo produkowanych przedmiotów codziennego użytku znajdziemy rzeczy świetnie zaprojektowane, wysokiej jakości. Pracując nad formułą wystawy, doszliśmy do wniosku, że nie możemy przedstawić tylko własnego punktu widzenia. Dlatego o wybór eksponatów poprosiliśmy osoby, które zawodowo zajmują się designem, jednak reprezentują różne branże i obszary. Są wśród nich teoretycy oraz praktycy, nauczyciele wzornictwa, trendsetterzy, przedstawiciele dystrybutorów i oczywiście projektanci: Anna Krysiak dyrektor Centrali Zakupów Leroy Merlin, Anna Maga kustosz Ośrodka Wzornictwa Nowoczesnego Muzeum Narodowego w Warszawie, Maja Palczewska Projektantka, Anna Sowa kierownik produkcji telewizji Domo.tv, Agata Solon architekt krajobrazu, Tomasz Rudkiewicz projektant wzornictwa przemysłowego, Designer Roku 2007, Marcin Fedisz producent filmowy, organizator multimedialnych projektów wystawienniczych, Daniel Zieliński asystent w Pracowni Projektowania Produktu na Wydziale Wzornictwa Przemysłowego warszawskiej ASP

Kryteria wyboru były bardzo proste. Szukaliśmy produktów dobrze zaprojektowanych, ogólnodostępnych i najtańszych w swojej grupie. Zdefiniowaliśmy osiem takich grup:


  • high–tech / IT / tel–kom

  • transport

  • edukacja

  • kuchnia (jedzenie, wystrój wnętrz, opakowania,

  • AGD, stół)

  • outdoor (ogród, sport wyczynowy i amatorski,

  • małe elementy do przestrzeni publicznej)

  • higiena / uroda / zdrowie

  • wyposażenie wnętrz

  • praca

Produkty, które ostatecznie prezentujemy, zaskoczą niejednego.


Na początek symbol naszej wystawy – pędzel do golenia z naturalnym włosiem. To, wydawałoby się, przedmiot zupełnie zapomniany, z innej epoki. Pędzle wracają jednak do domowych łazienek, w rozmaitych, również ekskluzywnych formach. Ten, ze swoją wygodną, drewnianą rączką stanowi świetny przykład ponadczasowego wzornictwa, na które każdy może sobie pozwolić. Kosztuje tylko 2,92 zł.
Tablet Bamboo Pen został zaprojektowany z myślą o osobach zarówno prawo-, jak i leworęcznych. Wykorzystano w nim zaawansowane rozwiązania: w jednym urządzeniu połączono tablet piórkowy z ekranem dotykowym.
Na uwagę zasługuje rower miejski Kross Jantar S 2010. Prostym, eleganckim kształtem przypomina klasyczne rowery holenderskie. Dzięki obniżonej ramie i szerokiemu siodełku wygodnie się na nim jeździ.
Za pośrednictwem nowatorskiej książki wydawnictwa Dwie Siostry przybliżamy dzieciom D.E.S.I.G.N. To historia wzornictwa w pigułce, przedstawiona w ciekawej, barwnie zilustrowanej opowieści o klasykach projektowania, takich jak Arne Jacobsen, Philippe Starck czy Ingo Maurer.
Otwieracz do wina PLAY jest bardziej przystępną wersją klasycznego korkociągu Anna G, zaprojektowanego przez Alessandro Mendiniego dla firmy Alessi. PLAY nie ustępuje pierwowzorowi jakością (wykonany ze stali nierdzewnej) oraz ergonomią (wygodny uchwyt).
Nieduża LED-owa lampa rowerowa, b’Twin Vi 00, wykonana została z taniego w produkcji tworzywa nadającego jej elastyczność. Lampa dostępna jest w różnych kolorach.
Torba na laptopa BOOGIE – z wełnianego filcu i skóry – nie przypomina typowych produktów w tej kategorii.
Gazetnik MILANO przykuwa wzrok prostą, uniwersalną i elegancką formą. Do jego produkcji użyto wysokiej jakości, trwałego tworzywa sztucznego. Można go kupić w różnych wariantach kolorystycznych.
Scenografię ekspozycji przygotowała młoda warszawska pracownia projektowa Beton, czyli Marta i Lech Rowińscy. Swoją koncepcję opracowali zgodnie z założeniami wystawy, czyli w duchu „1 euro”.

Było jeszcze drugie założenie scenograficzno-merytoryczne. Aby jak najbardziej podkreślić, że wystawa pokazuje przedmioty, których używamy na co dzień, podzieliliśmy ją na trzy strefy zgodnie z naszym rytmem biologicznym i z rozkładem dnia. Przyporządkowaliśmy im eksponaty. Mamy więc: RANO DZIEŃ WIECZÓR

Każda strefa oznaczona jest innym kolorem zieleni.

Podsumowanie

W dniach 27 stycznia do 31 marca 2011 roku IWP zaprasza na wystawę „Wzornictwo za 4 złote. 1 Euro Design”. Jest to wystawa prezentująca wybór 63 świetnie zaprojektowanych i niedrogich produktów. Jej celem jest obalenie mitu, że design musi być drogi i nieosiągalny, pokazanie, że przedmiot może być dobrze zaprojektowany i dostępny dla wszystkich. Chcemy udowodnić, że nie tylko krótkie serie produkcyjne i manufaktura, lecz także rynek masowy mają w swojej ofercie dobrze zaprojektowane, wysokiej jakości produkty, dostępne na wyciągnięcie ręki. Mamy nadzieję, że wystawa pozwoli znaleźć odpowiedź na pytanie, jaki jest rynek współczesnego designu.

Tytułowe 1 euro, to kwota umowna – na wystawie zaprezentowane zostaną produkty najtańsze w swojej grupie, dobrze zaprojektowane i ogólnodostępne.

Organizator:

Instytut Wzornictwa Przemysłowego Sp. z o.o.

Ul. Świętojerska 5/7, 00-236 Warszawa

www.iwp.com.pl

Miejsce i czas trwania:

Sala im. Wandy Telakowskiej, IWP, Warszawa - 27.01 – 31.03.2011

Wystawa czynna od wtorku do niedzieli, w godz. 10.00 – 19.00

WSTĘP WOLNY

Kurator:

Beata Bochińska, prezes IWP



Komisarz:

Ewa Cieślik, IWP



Scenografia i opracowanie graficzne: Pracownia Beton

Koncepcja wystawy:

Wyboru eksponatów dokonały osoby, które na co dzień zawodowo zajmują się designem, jednak reprezentują różne branże i obszary:

TEORIA:

Daniel Zieliński, Pracownia Projektowania Produktu, katedra Projektowania Wydziału Wzornictwa Przemysłowego warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych

Anna Maga, Ośrodek Wzornictwa Nowoczesnego, Muzeum Narodowe w Warszawie

TRENDSETERZY:



Agata Solon, architekt krajobrazu

Marcin Fedisz, producent filmów reklamowych i teledysków, organizator i producent multimedialnych projektów wystawienniczych w dziedzinie designu, mody i fotografii

RYNEK:


Anna Krysiak, Dyrektor Centrali Zakupów, Leroy Merlin

MEDIA:


Anna Sowa, kierownik produkcji telewizji Domo TV

PROJEKTANCI:



Tomasz Rudkiewicz, projektant wzornictwa przemysłowego, Designer Roku 2007

Maja Palczewska, projektantka mebli

Produkty zostaną zaprezentowane w trzech strefach, nawiązujących do naszego rytmu biologicznego:



  • Rano

  • Dzień

  • Wieczór

Produkty zostaną przyporządkowane każdej ze stref w oparciu o następujące kryteria:

  1. High – Tech: it, Tel-kom

  2. Transport

  3. Edukacja

  4. Kuchnia (jedzenie, wystrój wnętrz, opakowania, AGD, „stół”)

  5. Outdoor (ogród, sport wyczynowy i amatorski, małe elementy przestrzeni publicznej)

  6. Higiena/Uroda/Zdrowie (m.in. dieta)

  7. Wyposażenie wnętrz

  8. Praca

Kontakt z mediami
Katarzyna Chałas

tel. (22) 860-03-66

katarzyna_chalas@iwp.com.pl
Patroni medialni:





















Sztuka, która musi być biznesem
Zaprojektuj Swój Zysk” to kluczowy projekt Instytutu Wzornictwa Przemysłowego. Dostarcza przedsiębiorcom i projektantom specjalistyczną wiedzę, metodologię i praktyczne rozwiązania, które pomagają tworzyć innowacyjne produkty i zarządzać wprowadzaniem ich na rynek.
„Zaprojektuj swój zysk” to skrócona nazwa. W pełni brzmi: „Poprawa konkurencyjności przedsiębiorstw poprzez wzornictwo (innowacja procesowa i produktowa)”. Rozpoczęty we wrześniu 2008 roku projekt, potrwa do końca 2011 roku.

W ramach ZSZ Instytut Wzornictwa Przemysłowego przygotował dla przedsiębiorców i projektantów profilowane szkolenia i narzędzia, pomagające dostrzec pozytywne skutki ich współpracy.

Projekt obejmuje:

- bezpłatne warsztaty dla przedsiębiorców i projektantów,

- szkolenia e-learningowe,

- podręcznik „Design Management. Zarządzanie Wzornictwem”,

- ponad 20 ekspozycji dobrych praktyk wzorniczych,

- portal internetowy www.zsz.com.pl - główną płaszczyznę komunikacji, edukacji i promocji wzornictwa oraz forum wymiany doświadczeń i nawiązywania współpracy.


Żeby precyzyjnie wytypować osoby, których skierowanie na szkolenie może przynieść firmie zwiększenie zysków, warto wypełnić na www.zsz.com.pl ankietę samooceny dojrzałości przedsiębiorstwa do wdrażania nowych produktów.

Gdy już wiemy kogo wysłać na warsztaty i na jaki poziom – podstawowy czy zaawansowany - możemy przystąpić do wybierania terminu warsztatów i rezerwowania miejsca.


Zaprojektuj Swój Zysk” jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka











Więcej informacji:


www.iwp.com.pl

www.zsz.com.pl





©snauka.pl 2016
wyślij wiadomość