Strona główna

Interface gimp-a I podstawowe narzędzia w akcji


Pobieranie 230.05 Kb.
Strona1/4
Data18.06.2016
Rozmiar230.05 Kb.
  1   2   3   4

Interface GIMP-a i podstawowe narzędzia w akcji

 

1. GIMP w odróżnieniu od innych Windowsowych programów składa się z wielu odrębnych okienek. Najważniejszym z nich jest okienko o nazwie The GIMP, jeśli je zamkniemy to będzie to równoznaczne z zamknięciem programu.

Jeśli chcesz zobaczyć konkretne narzędzie w akcji, wskaż je na palecie poniżej i kliknij:

2. Drugim ważnym okienkiem jest oczywiście okno edycji. Każde okienko w którym edytujemy obrazek (fotografię itp.) posiada własne menu, do którego dostęp mamy na dwa sposoby, pod prawym klawiszem myszki lub spod strzałki umieszczonej w lewym górnym rogu okienka edycyjnego (tak jak pokazano poniżej):

Możemy "wyciągnąć" sobie na wierzch dowolne menu klikając linię przerywaną (która znajduje się zawsze na początku listy z poleceniami, tak jak pokazano to poniżej):



3. Okienko bez którego nie dałoby się obejść to paleta Warstw, Kanałów i Ścieżek (Layers, Channels & Paths). Dostęp do niego mamy na trzy sposoby:


- CTRL+L
- menu obrazka/Layers/Layers, Channels & Paths
- menu obrazka/Dialogs/Layers, Channels & Paths

Dzięki palecie Layers możemy zarządzać warstwami (zobacz "Warstwy i obiekty pływające"), paleta Channels służy do zarządzania kanałami kolorów i kanałami masek (zobacz "Selekcje, maski, kanały alfa"), a paleta Paths zarządza ścieżkami (zobacz "Ścieżki (krzywe Beziera)").

4. Ważną rzeczą jest wygląd kursora, ponieważ on decyduje o precyzji i naszej wygodzie.
GIMP ma 3 rodzaje kursora:

a - domyślny kursor, strzałka z ikonką aktualnie wybranego narzędzia (Tool Icon)


b - krzyżyk z ikonką aktualnie wybranego narzędzia (Tool Icon with Crosshair)
c - sam krzyżyk (Crosshair only)

Rodzaj kursora wybieramy w preferencjach programu (menu File/Preferences/Interface/Image Windows/Cursor Mode). Polecam wariant "b", jest precyzyjny a dodatkowo wiadomo jakiego narzędzia używamy.



Selekcja prostokątna

 

Narzędzie do selekcji  służy do wyodrębniania z naszego obrazka regularnych obszarów. Wszystkie piksele wewnątrz takiej selekcji można modyfikować, piksele na zewnątrz są zabezpieczone przed zmianami (więcej o selekcjach możesz przeczytać w dziale "Selekcje, maski, kanały alfa")

1. Wybieramy narzędzie do selekcji. Zaznaczamy nim interesujący nas obszar (trzymając SHIFTa otrzymamy kwadrat, a trzymając CTRLa możemy tworzyć selekcję od środka):

Aby przesunąć selekcję bez przenoszenia przy okazji jej zawartości, wciskamy ALT i przemieszczamy selekcję w pożądane miejsce.

2. Weźmy pędzel  i przekonajmy się, że poza selekcją nic nie pomalujemy:

3. Dodajmy na dole jeszcze kawałek selekcji. Naciskamy SHIFTa i ustawiamy kursor tam gdzie potrzeba (przy kursorze zauważymy, że pojawił wię znak +, to oznacza tryb dodawania selekcji), teraz możemy puścić SHIFTa i przeciągnąć myszką po przekątnej (jeśli trzymalibyśmy SHIFTa, to moglibyśmy dodać idealny kwadrat):



4. Możemy usunąć nasze bazgroły naciskając CTRL+K albo menu obrazka/Edit/Clear:



5. Możemy też odjąć jakiś obszar od naszej selekcji. Naciskamy w tym celu CTRLa i przesuwamy myszkę na miejsce od którego chcemy zacząć (przy kursorze pojawi się minus, co oznacza, że jesteśmy w trybie odejmowania selekcji), puszczamy CTRLa i myszą zaznaczamy obszar, który chcemy wykluczyć z selekcji (gdybyśmy nadal trzymali CTRLa to ten obszar byłby zaznaczany od srodka:



6. Kubełkiem  możemy zalać selekcję wybranym kolorem:



7. Selekcję usuwamy wciskając klawisze CTRL+SHIFT+A lub menu obrazka/Select/None:



8. No dobrze, wiemy jak dodawać i odejmować selekcję, ale chcemy by część wspólna dwóch selekcji utworzyła nam nową selekcję (np. taką jak zaznaczona kolorem czerwonym na poniższym rysunku):



W tym przypadku tworzymy selekcję prostokątną , następnie wybieramy narzędzie do selekcji eliptycznej  i zanim zaczniemy tworzyć elipsę naciskamy SHIFT+CTRL (przy kursorze pojawi się znaczek podobny do podkówki) teraz naciskamy LewyPrzyciskMyszki i mozemy puścić SHIFTa i CTRLa i rysujemy elipsę:



W wyniku tej operacji otrzymaliśmy poniższą selekcję:



Powyższe sposoby odnoszą się do tych narzędzi:    

9. Prawie każde z narzędzi ma dodatkowe opcje do których można się dostać klikając dwukrotnie w ikonę danego narzędzia. Czyli gdy klikniemy dwa razy , to zobaczymy takie okienko:

Domyślnie opcje Feather (Wtapianie) i Fixed Size / Aspect Ratio są wyłączone.

Feather (Wtapianie) zmiękcza krawędzie selekcji równomiernie z obu stron (żeby lepiej to było widoczne, selekcję zalałem kolorem):

Wyłączona opcja Feather:


Feather = 10:


Feather = 51:



Fixed Size / Aspect Ratio - dzięki tej opcji możemy ustalić stałą szerokość i wysokość naszej selekcji:



Powyższe ustawienia powodują, że nasza selekcja ma 100 pikseli szerokości i 50 wysokości



10. Więcej informacji na temat selekcji znajdziesz w dziale "Selekcje, maski, kanały alfa"





Selekcja eliptyczna

 

Narzędzie do selekcji  służy do wyodrębniania z naszego obrazka obszarów w kształcie elipsy. Wszystkie piksele wewnątrz takiej selekcji można modyfikować, piksele na zewnątrz są zabezpieczone przed zmianami (więcej o selekcjach możesz przeczytać w dziale "Selekcje, maski, kanały alfa")

1. Wybieramy narzędzie do selekcji. Zaznaczamy nim interesujący nas obszar (trzymając SHIFTa otrzymamy idealny okrąg, a trzymając CTRLa możemy tworzyć selekcję od środka):

Aby przesunąć selekcję bez przenoszenia przy okazji jej zawartości, wciskamy ALT i przemieszczamy selekcję w pożądane miejsce.

2. Przejdź do działu Selekcja prostokątna (wszystko od punktu 2 - 9 działa tak samo, tylko zamiast obszarów prostokątnych będziemy mieli elipsy)

3. Gdy klikniemy dwa razy , to zobaczymy takie okienko:



Domyślnie opcje Feather i Fixed Size / Aspect Ratio są wyłączone (działanie tych opcji jest wyjaśnione w dziale Selekcja prostokątna punkt 9). Opcja Antialiasing jest włączona i odpowiada za wygładzanie krawędzi selekcji.



Selekcja z wolnej ręki (lasso)

 

Narzędzie do selekcji  służy do wyodrębniania z naszego obrazka obszarów o nieregularnych kształtach. Wszystkie piksele wewnątrz takiej selekcji można modyfikować, piksele na zewnątrz są zabezpieczone przed zmianami (więcej o selekcjach możesz przeczytać w dziale "Selekcje, maski, kanały alfa")

1. Wybieramy narzędzie do selekcji. Zaznaczamy nim interesujący nas obszar jeżdżąc swobodnie po obrazku:

Aby przesunąć selekcję bez przenoszenia przy okazji jej zawartości, wciskamy ALT i przemieszczamy selekcję w pożądane miejsce.

2. Przejdź do działu Selekcja prostokątna (wszystko od punktu 2 - 8 działa tak samo).

3. Gdy klikniemy dwa razy , to zobaczymy takie okienko:



Domyślnie opcja Feather jest wyłączona (działanie tej opcji jest wyjaśnione w dziale Selekcja prostokątna punkt 9). Opcja Antialiasing jest włączona i odpowiada za wygładzanie krawędzi selekcji.



Magiczna różdżka

 

Narzędzie do selekcji  służy do wyodrębniania z naszego obrazka obszarów na podstawie podobieństwa pikseli (kolor, jasność). O tolerancji z jaką działa różdżka decyduje opcja Threshold. Wszystkie piksele wewnątrz takiej selekcji można modyfikować, piksele na zewnątrz są zabezpieczone przed zmianami (więcej o selekcjach możesz przeczytać w dziale "Selekcje, maski, kanały alfa")

1. A oto przykład. Trzeba zaznaczyć niebieski gradient by zmienić jego kolor:

2. Zacznijmy zaznaczanie np. od lewego górnego rogu:



3. Jak widzimy zaznaczyliśmy tylko fragment gradientu (oczywiście moglibyśmy trzymać klawisz SHIFT i dodawać kolejne obszary /operacje dodawania i odejmowania selekcji pokazuję w dzialeSelekcja prostokątna/, ale my zrobimy to trochę inaczej):



4. Klikamy więc dwa razy w naszą różdżkę  i w okienku Tool Options zmieniamy wartośćThreshold z domyślnych 15 do np. 51:



 

5. Możemy zaobserwować, że tym razem udało nam się zaznaczyć większy obszar, ale nie cały:



6. Zwiększamy więc jeszcze raz Threshold do 134.8



7. I udało nam się zaznaczyć cały niebieski gradient a przy okazji dowiedzieliśmy się co robiThreshold.



8. Chcieliśmy zmienić kolor więc z menu obrazka wybieramy Image/Colors/Hue-Saturation... i suwakiem Hue zmieniamy barwę:



 

9. W okienku z opcjami narzędzia jest jeszcze opcja Feather - odpowiada ona za rozmycie krawędzi naszej selekcji (jej działanie jest pokazane w dziale Selekcja prostokątna punkt 9).

Antialiasing - wygładza krawędzie selekcji i jest domyślnie włączony.

10. A co robi opcja Sample Merged?! Żeby to pokazać, zrobiłem dodatkową warstwę na obrazku i narysowałem na niej okrąg.



11. Jesteśmy na warstwie z małym kołem i chcemy stworzyć selekcję, która obejmie małe koło i duże koło z gradientem.



12. Klikamy naszą różdżką na małym kole i tylko ono zostało wyselekcjonowane. Nawet klikając obok nie zaznaczymy nic więcej.



13. Tu z pomocą przychodzi nam właśnie opcja Sample Merged (przy okazji ustawmy Threshold na 80.1)



14. Klikamy ponownie na małym kole i widzimy, że na niższej warstwie zaznaczyliśmy też fragment koła z gradientem, można by się bawić z wartością Threshold ale my teraz naciskamy SHIFta i klikamy na fragmencie, który chcemy dołączyć do selekcji.



  

Tak więc opcja Sample Merged pozwala na to, by narzędzie działało na wszystkich warstwach jednocześnie.



Ścieżki (krzywe Beziera)

 

Narzędzie ścieżek  może mieć wiele zastosowań (tworzenie obrysów, czy skomplikowanych lini, a także przydaje się w tworzeniu selekcji i szparowaniu). Pamiętajmy o tym, że GIMP zapisuje ścieżki tylko w plikach w formacie xcf (gdy plik zapiszemy w innym formacie to niestety stracimy wszystkie ścieżki).

1. Ścieżkę rysujemy, tak jak się to robi w jakimkolwiek programie wektorowym, poprzez dodawanie nowych węzłów.

2. Dodatkowe funkcje dotyczące ścieżek znajdują się w palecie Paths (Ścieżki) do której mamy dostęp poprzez menu obrazka/Layers/Layers,Channels & Paths...

Klikając na ścieżce dwukrotnie, możemy nadać jej dowolną nazwę:

W górnej części palety mamy cztery narzędzia:



 - rysowanie ścieżki

 - dodawanie nowego węzła do ścieżki

 - odejmowanie już istniejącego węzła

 - modelowanie ścieżki

W dolnej części palety jest sześć opcji dotyczących ścieżek:



 - tworzy nową ścieżkę (na przykład gdy chcemy zachować poprzednio narysowaną)

 - duplikuje ścieżkę

 - przekształca ścieżkę w selekcję (oryginał scieżki jest nietknięty)

 - zmienia dowolną selekcję w ścieżkę

 - robi obrys wokół ścieżki używając aktualnie wybranego pędzla i koloru

 - kasujemy ścieżkę z palety

3. Aby odjąć od ścieżki węzeł, wybieramy  i klikamy na niepożądanym węźle:



4. Wybierzmy  i zaznaczamy węzeł po prawej, węzeł zmieni się w kółko bez wypełnienia i pokażą się dwa punkty kontrolne (kwadraciki) połączone linią z zaznaczonym węzłem. Chwytamy dolny kwadracik i trzymając SHIFta przesuwamy go w lewo, dzięki temu oddziałowujemy tylko na część ścieżki będącej poniżej węzła. Teraz chwytamy górny kwadracik i trzymając SHIFta przesuwamy go w górę (dolna część ścieżki została nienaruszona):



5. Teraz chcemy przesumąć węzeł w prawo. Nadal mamy wybrane narzędzie  i trzymając CTRLa chwytamy węzeł i przesuwamy:



6. Dodajmy węzeł w górnej części ścieżki. Wybieramy  i klikamy na ścieżce w miejscu gdzie ma się znaleźć nowy węzeł:



7. Wybieramy ponownie  i chwytamy za jeden z kwadracików. Tym razem nie trzymamy SHIFta. Przesuwając kwadracik możemy zauważyć, że tym razem nasza ścieżka wygina się symetrycznie względem modelowanego węzła:



8. Gdy już wymodelujemy ścieżkę tak jak chcemy, możemy zrobić obrys. Wybieramy odpowiedni kolor i kształt pędzla a następnie z palety ścieżek wybieramy Stroke Path (Obrysuj Ścieżkę) . Możemy zmienić wielkość pędzla i jego kolor i ponownie nacisnąć guzik , w ten sposób można otrzymać ciekawy efekt:



9. Możemy też zmienić istniejącą selekcję w ścieżkę. W tym celu wybieramy z palety Path (Ścieżki) opcję Selection to Path :

Poniżej selekcja w kształcie okręgu została zamieniona w ścieżkę:

10. Po wymodelowaniu tej ścieżki można ją obrysować 


lub ponownie zamienić w selekcję :

 

11. Ścieżki świetnie nadają się do pomocy w szparowaniu (wycinaniu) jakiegoś obiektu z tła (dotyczy to obiektów o dość prostych kształtach, bo jeśli mamy do czynienia z włosami, to nie obejdziemy się bez innych narzędzi do maskowania).



Z poniższego zdjęcia trzeba wyciąć samolot. Powiecie, czemu nie użyć tutaj magicznej różdżki do kolorów? Dlatego jej nie użyjemy bo samolot też ma odcienie niebieskiego, poza tym ścieżka zapewni nam gładkie krawędzie:


Zdjęcie pochodzi z Corel Professional Photos CD-ROM "Sampler I"

12. Wybieramy  i rysujemy ścieżkę wzdłuż krawędzi samolotu:



13. Gdy już obiekt jest obrysowany a ścieżka ma pożądany kształt, to należy ją zmienić


w selekcję :

14. Ze ścieżki tworzy się tzw. pływającą selekcję (Floating Selection) menu obrazka/Select/Float lub SHIFT+CTRL+L, w palecie Layers powinniśmy ujrzeć taką sytuację:



15. Należy kliknąć , wtedy pływająca selekcja zmieni się w zwykłą warstwę, następnie wybrać tło (background) i wykasować CTRL+K:



16. Mając już wyszparowany samolot, można z nim robić co się chce. Ja dodałem cień i jednolite tło:



16. Klikając dwukrotnie na ikonę  otrzymujemy okienko z opcjami:



Feather (Wtapianie) - domyślnie wyłączona (jak działa wtapianie można zobaczyć w dziale Selekcja prostokątna punkt 9) i Antialiasing domyślnie włączony (wygładza krawędzie).



"Inteligentne" nożyczki

 

Narzędzie do selekcji  miało być inteligentne a w efekcie jest tylko zwykłymi nożyczkami. Wszystkie piksele wewnątrz takiej selekcji można modyfikować, piksele na zewnątrz są zabezpieczone przed zmianami (więcej o selekcjach możesz przeczytać w dziale "Selekcje, maski, kanały alfa").

Idea działania nożyczek jest taka, że starają się one rozpoznawać krawędzie na podstawie wartości pikseli (kolor, jasność). Niestety na razie niezbyt im to wychodzi (może w przyszłych wersjach GIMPa będą ulepszone).

Tak więc odradzam korzystanie z tego akurat narzędzia jeśli nie chcecie się rozczarować.

1. "Inteligentne" nożyczki w akcji. Samolot ma zostać oddzielony od tła:

2. Należy przeciągać nożyczki wzdłuż konturów samolotu i co jakiś czas dodać węzeł (coś takiego jak rysowanie ścieżki):



3. Oto efekt działania tego "inteligenta":



O tym jak wyszparować ten samolot jest napisane w dziale Ścieżki (krzywe Beziera) punkt 11.

4. Klikając dwukrotnie na ikonę  otrzymujemy okienko z opcjami:

Feather (Wtapianie) - domyślnie wyłączona (jak działa wtapianie można zobaczyć w dziale Selekcja prostokątna punkt 9) i Antialiasing domyślnie włączony (wygładza krawędzie).


  1   2   3   4


©snauka.pl 2016
wyślij wiadomość