Strona główna

Jan K., mieszkaniec Katowic, w dniu 10 listopada napisał list do hotelu „Rysy w Zakopanem


Pobieranie 63.57 Kb.
Data18.06.2016
Rozmiar63.57 Kb.
Kazus 1.

Jan K., mieszkaniec Katowic, w dniu 10 listopada napisał list do hotelu „Rysy” w Zakopanem: Chciałbym wynająć pokój w waszym hotelu; pokój dwuosobowy w dniach 28 grudnia 2002- 2 stycznia 2003. Rozumiem, że cena jest taka jak to napisano na waszej stronie internetowej. Pracownik hotelu, który otworzył list, sprawdził obsadę miejsc w omawianym czasie i zauważywszy, że wolnych miejsc na przełomie roku nie ma już od września, wsadził list do akt nie zajmując się nim dalej. Jan K. uznając brak odpowiedzi za milczące zawarcie umowy, w dniu 28 grudnia wraz ze swą narzeczoną wsiadł do pociągu i o 17.00 stawił się w hotelu. Dowiedziawszy się, że miejsc nie ma, zaczął szukać innego hotelu. W końcu o 23.00 znalazł hotel o takim samym standardzie. Cena za noc była tam jednak dwa razy wyższa: 200 zamiast 100 zł. Jan K. wykupił pobyt na 5 dni. Po powrocie do domu wystąpił z pozwem przeciwko hotelowi „Rysy”. Zażądał odszkodowania w wysokości 500 zł, bo o tyle więcej kosztował go cały wyjazd. Czy miał rację ?



Kazus 2.

Tomasz N. wyjechał na sylwestra do Wisły i zamieszkał na kwaterze prywatnej. Na zabawę sylwestrową poszedł wraz z żoną do hotelu „Góral”. Bawiąc się bardzo dobrze, około godz. 23.00 zdjął marynarkę i poszedł potańczyć. Po powrocie do stolika z przerażeniem zauważył, że w kieszeni marynarki brakuje portfela. Było tam około 2 000 zł. Tomasz N. natychmiast poszedł do recepcji hotelu i zawiadomił o kradzieży. 2 stycznia wystąpił z powództwem żądając od właściciela hotelu zwrotu równowartości skradzionych pieniędzy. Oceń sytuację prawną.



Kazus 3.

Anna P., zatrzymała się 28 lipca 1997 roku w hotlu „Alfa” w Opolu. Następnego dnia władze nakazały natychmiastową ewakuację ze względu na zbliżającą się powódź. Anna P. podporządkowała się zarządzeniu, pozostawiając w hotelu swoje bagaże. 29 lipca hotel rzeczywiście znalazł się pod wodą. Po powrocie do miejsca zamieszkania Anna P. zażądała od właściciela hotelu odszkodowania za pozostawiony sprzęt. Ten jednak odmówił. Oceń sytuację prawną.



Kazus 4.

Fryderyk S., gość hotelu „Albatros” pozostawił w lodówce pokoju hotelowego zakupione poprzedniego dnia towary wartości 200 zł. Na skutek wyłączenia prądu w elektrowni zasilającej całe miasto towary zniszczyły się. Fryderyk S. zażądał odszkodowania od ... hotelarza. Czy miał rację ?



Kazus 5.

Barbara N., gość hotelu „Las”, zamówiła w zakładzie fryzjerskim „Koafiura” wizytę fryzjerki w jej pokoju hotelowym na dzień 31 grudnia. Po wyjściu przysłanej fryzjerki zauważyła, że z toaletki zniknęła złota broszka. Natychmiast poinformowała recepcję, jednocześnie żądając od hotelarza zwrotu równowartości ceny broszki. Oceń stan prawny.



Kazus 6.

Tomaszowi K., gościowi hotelu „Karpaty” skradziono z pokoju hotelowego kamerę wideo. Po przeprowadzeniu przez policję dochodzenia okazało się ponad wszelką wątpliwość, że złodziejem był Jan K., gość z pokoju obok. Ten jednak uciekł. Tomasz K. zażądał więc odszkodowania od hotelarza. Czy miał rację ?



Kazus 7.

Maria N., gość hotelu „Sosna”, po powrocie do pokoju po nartach nie potrafiła znaleźć pozostawionej na toaletce biżuterii. Ponieważ w pokoju było wysprzątane pomyślała, że pokojowa musiała ją gdzieś schować. Postanowiła więc ją rano o to zapytać. Jednak rano okazało się, że pokojowej nie ma. Przeprowadzone dochodzenie wykazało, że obrabowała ona kilka pokoi i w nocy uciekła. Maria N. zażądała od hotelarza odszkodowania. Ten jednak nie chciał zapłacić, gdyż Maria N. nie zawiadomiła go „niezwłocznie”, co mu uniemożliwiło zatrzymanie sprawczyni. Czy miał rację ?



Kazus 8.

Gość hotelu „Albatros” położonego nad morzem pozostawił idąc się kąpać na należącej do hotelu plaży, na wynajętym przez niego leżaku aparat fotograficzny. Gdy wrócił z wody aparatu nie było. Czy może zażądać odszkodowania od hotelu odszkodowania za utraconą rzecz ?



Kazus 9.

Anna K., gość hotelu „Brzoza” po powrocie z nart zauważyła brak złotej kolii o wartości 2 000 zł. Poinformowała o tym niezwłocznie hotelarza. Ten jednak stwierdził, że go to nie obchodzi i żadnej odpowiedzialności nie ponosi, gdyż kosztowności Anna K. powinna oddać do sejfu hotelowego, a nie trzymać w pokoju. Czy ma rację ?



Kazus 10.

Gość hotelu „Klon” Joanna J. idąc po holu hotelowym skręciła sobie nieszczęśliwie nogę. Kuracja kosztowała ją 300 zł (cena medykamentów). Zażądała zwrotu tych pieniędzy od hotelarza. Oceń sytuację prawną.




Kazus 11.

Jan N. wynajął pokój w hotelu "Zacisze" za 100 zł. za dobę. Po dwóch dniach pobytu zauważył brak w walizce, którą pozostawił pod łóżkiem kamery wideo o wartości 2 tys. zł. Kupił ją tuż przed wyjazdem na wakacje i wraz z dokumentami zakupu wsadził do walizki. Skradziono wszystko. Jan N. zażądał odszkodowania od hotelarza. Ten jednak odmówił, gdyż poszkodowany nie potrafił udowodnić, że rzeczona kamera rzeczywiście do hotelu została wniesiona. Jan N. stwierdził jednak, że go to nie interesuje, gdyż hotelarz odpowiada na zasadzie ryzyka i gość niczego udowadniać nie musi. Czy miał rację ?



Kazus 12.

Joannie M. będącej gościem hotelu "Palia" skradziono z pokoju hotelowego laptop o wartości 10 tys. zł. Chciała od hotelarza uzyskać całość tej kwoty, ale ponieważ jedna doba w wynajętym przez nią pokoju kosztowała 100 zł ten zaoferował jej "jedynie" 5 tys. zł. Joanna M. poszła więc do znajomego studenta turystyki prosząc o radę, co musiałaby zrobić by odzyskać pełną wartość utraconego komputera. Co byś jej poradził(a)? Na jakie okoliczności zwrócił(a) byś jej uwagę ?



Kazus 13.

Genowefa M. wybrała się na wakacje do hotelu "Tessa" własnym samochodem. W folderze reklamowym hotelu przeczytała "... i zapewniamy bezpieczny parking". Po przyjeździe okazało się, że jest to po prostu parking strzeżony znajdujący się przy hotelu, ale nie należący do prowadzącego hotel. Zaparkowała auto na parkingu i poszła załatwić formalności. Gdy wróciła na parking dowiedziała się od zdenerwowanego parkingowego, że właśnie dwóch wyrostków wybiło szybę w jej samochodzie i uciekło. Genowefa M. była nieubezpieczona chciała zatem uzyskać odszkodowanie od przedsiębiorcy prowadzącego parking. Okazało się jednak, że jest on bankrutem i musiałaby ustawić się na samym końcu długiej kolejki jego wierzycieli. Wpadła więc na pomysł, że pozwie hotelarza argumentując, że ten nie zapewnił gościom bezpiecznego miejsca na zaparkowanie auta, a więc nie wywiązał się z umowy. Oceń sytuację prawną.



Kazus 14.

Michael J. obywatel USA będąc gościem hotelu "Orla Perć" w Zakopanem zakupił obraz miejscowego artysty za niebagatelną kwotę 100 tys. zł. Chciał, by hotel umożliwił mu jego przechowanie hotelarz, jednak nie wyraził zgody, gdyż wartość dzieła była zbyt duża jak na standard hotelu, a poza tym jego gabaryty uniemożliwiały przechowanie go w sejfie. Hotelarz nie zgodził się też by wnieść go do pokoju. Michael J. był więc zmuszony pozostawić obraz na werandzie hotelu, skąd został w nocy ukradziony. Czy Michael J. może ubiegać się o odszkodowanie od hotelarza?



Kazus 15.

Anna P. pojechała na kempnig "Zaciszny Kątek". Pewnego dnia gdy wróciła z plaży, okazało się, że z jej namiotu ukradziono aparat fotograficzny, który zostawiła w namiocie. Anna P. miała świadków, że rzecz została pozostawiona w namiocie, poszła więc do właściciela kempingu żądając odszkodowania. Czy właściciel kempingu ma obowiązek wypłacić jej odszkodowanie?


Kazus 16.

Z jednego z pokoi hotelowych została wyrzucona butelka, która uszkodziła


zaparkowany przy ulicy samochód. Czy hotelarz ponosi odpowiedzialność za
taki "wybryk" gościa hotelowego ?

Kazus 17.

Sześcioletnia Ania przyjechała do hotelu Victoria ze swoją dwudziestoletnią siostrą Weroniką S. na wczasy. Wysłali ją rodzice Bożena i Cezary S., którzy w tym samym czasie pojechali na wycieczkę do Egiptu, opłacając pobyt obydwu dziewcząt - dwa tysiące zł. za dziesięć dni. Ania bawiąc się  w holu hotelowym przewróciła i zniszczyła postawioną tam amforę pełniącą rolę dekoracji, przy okazji wybijając okno. Rzeczoznawca wycenił szkodę na tysiąc zł. Czy hotel może domagać się odszkodowania ? A jeżeli tak to od kogo ?



Kazus 18.

Joanna M., studentka GWSH, na czas wakacji  zatrudniła się w hotelu Czerwone Wierchy w Zakopanym. Ponieważ jest mieszkanką Katowic hotelarz zgodził się na czas wykonywania pracy zakwaterować ją w jednym z wolnych pokoi. Po tygodniu nastąpiło włamanie do hotelu. Nieznani sprawcy obrabowali kilka pokoi, w tym pokój zajmowany przez Joannę M. Joanna M. wyceniła szkodę na 1 tys. zł. Sprawców nigdy nie złapano, nie wiadomo też jak dostali się i wyszli z hotelu. Czy Joanna M. ma szansę na odszkodowanie ? Czy jej sytuacja będzie się jakoś różnić od sytuacji gości hotelowych, którzy zostali obrabowani w trakcie tego samego zdarzenia? Oceń sytuację prawną.



Kazus 19.

W hotelu "Klon" położonym w Górach Stołowych zatrzymał się gość


Robert K. z małżonką Heleną wynajmując pokuj za 50 zł dziennie na 2
tygodnie. Obydwoje byli zapalonymi wspinaczami skałkowymi zatem wcześnie
rano wyruszali w góry. Na ich nieszczęście w tym samym okresie w hotelu
przebywały dzieci z "zielonej szkoły". Państwo K. już o 20.00 kładli się
spać, by skoro świt, o 5.00 wyruszyć na skałki. Biegające i krzyczące dzieci
nie pozwalały im jednak zasnąć nawet do północy. Robert K. kilka razy
interweniował na recepcji podkreślając, że jest stałym bywalcem hotelu, a
ponadto zarezerwował miejsca w hotelu już na rok przed terminem przyjazdu i
właściciel akceptując rezerwację doskonale wiedział o celu wizyty i
wymaganiach państwa K. Właściciel podkreślał jednak, że "szkoła" jest dla
niego prawdziwą gratką przed sezonem (30 pokoi wynajętych) i na zgłoszoną
pół roku temu przez dyrektora szkoły ofertę nie mógł odpowiedzieć inaczej
niż ją zaakceptować. Podkreślił też, że cisza nocna obowiązuje dopiero od
22.00. Państwo K. po tygodniu postanowili jednak zmienić hotel. Nie tylko
nie zapłacili hotelarzowi sumy 700 zł za dwa tygodnie, ale w dodatku biorąc
pod uwagę niedogodności związane z hałasem uznali, że 50% ceny za dobę to i
tak wystarczająca dla hotelarza suma. Za siedmiodniowy pobyt zapłacili zatem
175 zł. Hotelarz uważał jednak, że należy mu się 700 zł, a już co najmniej
350 i wystąpił do sądu o odszkodowanie. Oceń sytuację prawną biorąc pod
uwagę wszystkie wspomniane okoliczności.

 

 



Kazus 20.

Poza udostępnianiem gościom miejsc noclegowych w hotelu świadczone są gościom również usługi innego rodzaju. Gość hotelowy Benedykt J. oddał do pralni hotelowej koszulę i garnitur. Po odbiorze rzeczy z pralni okazało się, że uległy one zniszczeniu (skurczyły się). Czy odpowiedzialność hotelarza za zniszczenie tej rzeczy kształtuje się na takich samych zasadach jak w przypadku uszkodzenia lub zniszczenia „rzeczy wniesionej”? Jeżeli nie, to na jakiej ?

 
Kazus 21.

W prowadzonym przez Tomasza N. hotelu znajdują się zakłady usługowe (fryzjerski i kosmetyczny) Tomasz N. wynajmuje im po prostu pomieszczenia i pobiera z tego tytułu czynsz. Są one jednak od niego całkowicie niezależnymi odrębnymi podmiotami gospodarczymi. Czy Tomasz N. ponosi odpowiedzialność za szkody wyrządzone gościom hotelowym przez te zakłady? Jeżeli tak, to kiedy i na jakiej podstawie prawnej ? 



Kazus 22.

Gość hotelowy wykupuje pobyt na tydzień. Nie płaci jednak z góry. Recepcjonistka zatrzymuje jego dowód osobisty w celu "wypełnienia formalności". Następnego dnia gość żąda oddania dowodu. Czy recepcjonistka może odmówić wydania dokumentu do czasu uiszczenia ceny za pobyt? Jeżeli tak, to na jakiej podstawie prawnej. Jeżeli nie, to w jaki inny sposób hotel może zabezpieczyć swoje roszczenie?



Kazus 23.

Państwo Katarzyna i Tomasz N. podróżujący nad morze ze Śląska zdecydowali się na spędzenie po drodze nocy w trzygwiazdkowym hotelu „Lewiatan”, w miejscowości położonej w środkowej Polsce. Do hotelu trafili późnym wieczorem, wynajęli pokój za 100 zł. i od razu do niego się udali. Gdy rano opuszczali hotel i przyszli do recepcji zapłacić za pobyt oświadczyli, że żądają obniżenia ceny za pokój o 10%. Uzasadnili to tym, że w pokoju nie było telewizora, a – ich zdaniem - w hotelu trzygwiazdkowym taki w pokoju być powinien. Oceń sytuację z punktu widzenia prawa.



Kazus 24.

Jan K. skorzystał z usług polskiego biura podróży. Za jego pośrednictwem wykupił pobyt w hotelu Helios w Turcji. Zgodnie z ofertą hotel był trzygwiazdkowy. Po przyjeździe okazało się, że standard hotelu odpowiada co najwyżej polskim dwóm gwiazdkom. Po prostu, tureckie normy są inne niż polskie, o czy Jan K. nie wiedział. Pan Jan zastanawia się czy może pozwać o odszkodowanie (zażądać obniżenia ceny) tureckiego hotelarza lub polskiego pośrednika. Co byś mu poradził(a) ?



Kazus 25:

Andrzej J. pojechał na wczasy do hotelu „Zeus” w Grecji z biurem podróży „Afrodyta”. Na miejscu okazało się, że w pokoju nie działa klimatyzacja. Po powrocie z wczasów pan Andrzej natychmiast udał się do siedziby biura podróży żądając zwrotu części wpłaconej ceny imprezy z tytułu obniżenia jej standardu. W ofercie było napisane, że pokój jest klimatyzowany. Oceń sytuację prawną.



Kazus 26:

Hotel „Tulipan” zawarł umowę z biurem podróży „Arkadia”, zgodnie z którą „Arkadia” będzie swoim klientom oferowała pobyt w „Tulipanie” otrzymując za każdą zawartą umowę 10% ceny. I rzeczywiście, po miesiącu pojawili się państwo Kowalscy - pierwsi klienci skierowani do hotelu przez „Arkadię”. Kowalscy jednak niezadowoleni, gdyż w biurze podróży poinformowano ich, że w hotelu jest basen i sauna. „Tulipan” wprawdzie informował „Arkadię” o możliwości korzystania z basenu i sauny, ale wyraźnie podkreślał, że są one w pobliskim hotelu „Bratek” i że klienci „Tulipana” mogą korzystać z nich odpłatnie (płacąc „Bratkowi”). Takie rozwiązanie państwa Kowalskich jednak nie zadowoliło. Zażądali oni od „Tulipana” obniżenia ceny pobytu o wartość codziennych wizyt na basenie i w saunie w „Bratku”. Oceń sytuację prawną.



Kazus 27:

Hotel „Tulipan” zawarł umowę z biurem podróży „Arkadia”, zgodnie z którą „Arkadia” będzie swoim klientom oferowała pobyt w „Tulipanie” otrzymując za każdą zawartą umowę 10% ceny. Po jakimś czasie do „Tulipana” przyjechało skierowane przez biuro podróży małżeństwo Nowaków. W ostatnim dniu pobytu Nowakowie urządzili w pokoju libację alkoholową. W jej trakcie zdemolowali pokój i zniszczyli część elewacji korytarza. „Tulipan” wycenił swoje straty na 5 tys. zł. Dochodzenie odszkodowania od Nowaków wiązałby się ze sporymi niedogodnościami dla hotelu (koszty prowadzenia procesu, podróży do miasta ich zamieszkania, itd.). Czy „Tulipan” może zażądać odszkodowania od biura podróży, które przysłało feralnych klientów ? Oceń sytuacje prawną.



Kazus 28:

Bożena J. pracowała w hotelu „Adria” jako sprzątaczka. Porządkując jeden z pokoi postanowiła przełożyć pozostawiony przez gościa laptop z łóżka na półkę. Niestety, podczas tej czynności poślizgnęła się, upadając tak nieszczęśliwie, że zniszczyła wart 5 tys. zł. komputer. Właściciel hotelu po konsultacji z rzeczoznawcą wypłacił gościowi stosowne odszkodowanie. Następnie zapowiedział sprzątaczce, że będzie jej miesięcznie potrącał z pensji część wynagrodzenia aż spłaci ona całość poniesionej przez niego szkody. Oceń całą sytuację z punktu widzenia prawa.



Kazus 29.

Joanna P. gość hotelu „Klon” chodząc boso po zajmowanym pokoju poczuła bolesne ukucie w stopę. Okazało się, że w dywanie znajdowała się igła, zapewne zgubiona przez poprzedniego lokatora. Na nieszczęście pani Joanny igła złamała się tak, że jej część pozostała w stopie. Dla jej usunięcia konieczny okazał się zabieg w szpitalu. Czy Joanna P. może zażądać odszkodowania od właściciela hotelu ?


Kazus 30.

Anna K. opuszczając hotel zamówiła taksówkę. Wyszła z hotelu w towarzystwie boya hotelowego, który otworzył jej drzwi samochodu. Gdy pani Anna wsiadła do auta boy chciał zamknąć za nią drzwi. Niestety zawiasami przyciął jej palce. Czy pani Anna może zażądać odszkodowania od hotelarza ?



Kazus 31.

Andrzej J. gość hotelu „Amber” zamówił w hotelowej restauracji piwo. Pijąc napój nie zauważył, że w butelce znajdowało się szkło, którym poranił sobie dziąsła. Czy pan Andrzej może zażądać odszkodowania od hotelarza ?



Kazus 32.

Anna Z. Gość hotelu „Vistula”, zaprosiła na znajdujący się w hotelu basen przyjaciółkę Monikę Z. mieszkającą w pobliskim pensjonacie. Po wyjściu z basenu obydwie panie zauważyły zaczerwienienia w różnych miejscach ciała. Jak się okazało pracownik basenu przez przypadek użył niewłaściwej substancji chlorującej wodę, która spowodowała podrażnienia skóry u obu pań. Natychmiast kupiły one odpowiednie maści w aptece. Czy Pani Anna może zażądać od hotelarza odszkodowania ? Czy takie samo prawo przysługuje również pani Monice ?



Kazus 33.

Anatol F. gość hotelu „Harnaś” w Nowym Targu postanowił wybrać się na wycieczkę do Zakopanego. Zadzwonił więc na recepcje prosząc o zamówienie taksówki. Recepcjonistka Agata J. miała znajomego, Bartosza S., który dorabiał sobie do emerytury wożąc turystów własnym samochodem. Zaproponowała panu Anatolowi skorzystanie z jego usług. Ten wyraził zgodę. Bartosz S. okazał się jednak bardzo nierzetelny. Z góry od pana Anatola wziął pieniądze za cały dzień i zawiózł go do Zakopanego, a następnie odjechał pozostawiając pana Anatola samego. W konsekwencji ten musiał wracać do Nowego Targu taksówką płacąc zakopiańskiemu taksówkarzowi także za jego powrót z Nowego Targu do Zakopanego. Czy pan Anatol ma możliwość ubiegania się o odszkodowanie od hotelarza, którego pracownica zaproponowała mu tak nierzetelnego usługodawcę ?




Kazus 34.

Alina M. gość hotelu „Roma” w Ciechocinku napotkała w hotelowym holu cygankę, która zaoferowała jej swoje „usługi”. Za pomocą wahadełka umieszczonego nad dowodem osobistym, zdjęciami bliskich, portfelem, itd. cyganka wywróżyła pani Alinie i całej jej rodzinie pomyślną przyszłość, a na odchodne podarowała jej jeszcze przynoszącą szczęście kryształową kulę. Po powrocie z wakacji pani Alina z rozpaczą stwierdziła, że jej mieszkanie zostało podczas jej nieobecności okradzione. Jakież było jej zdziwienie, gdy okazało się, że odciski palców pozostawione przez złodzieja zgadzały się z odciskami palców pozostawionymi przez cygankę na kryształowej kuli. Czy pani Alina może ubiegać się od hotelu „Roma” odszkodowania ? Jeżeli tak to za co i na jakiej podstawie prawnej.



Kazus 35.

Hotel „Gołębiewski” w Wiśle ma kłopoty z prawem. Proszę znaleźć informacje na temat charakteru owych problemów oraz kolejnych kroków prawnych jakie zostały podjęte. Proszę zreferować całą sprawę na spotkaniu zaliczeniowym.



Kazus 36.

Zenon G. gość hotelu „Mazury” po rozejrzeniu się w dopiero co wynajętym pokoju zauważył, że jest w nim dobrze zaopatrzona lodówka. Wziął wiec sobie z niej puszkę coca-coli i poczęstował się batonikiem czekoladowym. Następnego dnia, gdy płacił za pobyt podziękował recepcjonistce za miłą niespodziankę. Okazało się jednak, że za spożyte produkty musi zapłacić i to po cenach znacznie przekraczających sklepowe. Recepcjonistka poinformowała go, że informacja o takim obowiązku wraz określeniem cen za poszczególne produkty leży w jego pokoju na biurku wraz z regulaminem hotelowym, wykazem kanałów telewizyjnych i kilkoma innymi informacjami. I rzeczywiści na biurku znajdował się oprawiony w skórę skoroszyt z nazwą hotelu, przypominający nieco menu, zawierający wszystkie powyższe informacje. Oceń, czy powyższa praktyka hotelu „Mazury” jest dopuszczalna i czy pan Zenon rzeczywiście będzie musiał zapłacić za spożyte produkty.



Kazus 37.

Jan W. gość hotelu Śnieżynka po powrocie z nart udał się prosto do


hotelowej restauracji. Była godz. 18.00, a on właśnie na tę godzinę miał
wykupioną obiadokolację. Śpiesząc się zostawił narty  na stojącym w holu
hotelowym przed wejściem do restauracji specjalnym "stojaku na narty", jak
głosił wyryty tam napis.  Gdy zjadł posiłek i wyszedł z restauracji okazało
się, że nart nie ma. Natychmiast powiadomił o tym recepcję, a ponieważ narty
się nie znalazły następnego dnia zażądał od właściciela hotelu odszkodowania
za skradzioną rzecz. Oceń, czy takie odszkodowanie Janowi W. się należy i
czy ma jakieś znaczenie fakt, że stojak na narty znajdował się na terenie
hotelu ? Czy inaczej przedstawiałaby się sytuacja prawna gdyby był on
wystawiony przed budynkiem hotelowym ?

Kazus 38.

Hotel „Paradise” w Ustroniu obok budynku hotelowego posiada także wolno stojące domki (tzw. bungalowy). Domki te są zaopatrzone we własny węzeł kuchenno- sanitarny, tak więc goście jeżeli chcą mogą samodzielnie przygotowywać sobie posiłki. Niemniej „Paradise” za dodatkową opłatą oferuje im także wyżywienie w hotelowej restauracji. Goście zamieszkali w bungalowach mają swobodny wstęp do budynku hotelowego i prawo do korzystania ze wszystkich usług oferowanych w hotelu (restauracja, sauna, salon odnowy biologicznej, kręgielnia, itd.). Domki, podobnie jak pokoje hotelowe, są regularnie sprzątane, a pościel wymieniana codziennie. Zastanów się czy sytuacja prawna osoby wynajmującej bungalow różni się czymś od sytuacji prawnej osoby wynajmującej pokój w budynku hotelowym. Jeżeli tak, to czym ?



Kazus 39.

Właściciel hotelu „Albatros” na Mazurach pan Dobromir S. chcąc zachęcić gości do spędzania urlopu w swoim hotelu postanowił poszerzyć swoją ofertę. Myśli o wybudowaniu w pobliżu hotelu małej przystań i wynajęciu jachtów, motorówek rowerów wodnych, tak by goście hotelowi mogli z nich korzystać. Myśli też o kupnie statku wycieczkowego, którym odbywałyby się regularne rejsy dla gości po jeziorze i o zatrudnieniu instruktorów, którzy prowadziliby dla gości kursy windsurfingu. Pan Dobromir zastanawia się tylko czy takie poszerzenie oferty przez hotel jest dopuszczalne z punktu widzenia prawa, czy „nie zabiorą mu gwiazdek hotelowych” ? A jeżeli jest dopuszczalne to czy w związku z poszerzeniem oferty będzie musiał spełnić jakieś dodatkowe formalności ? Proszę rozwiać wątpliwości pana Dobromira.




Kazus 40.

Takie zadanie: proszę sobie wyobrazić, że klient wyrządził w hotelu szkodę. Np. przypadkowo spowodował pożar. Nie dość, że spowodował straty materialne to jeszcze do tego hotel był zamknięty przez miesiąc i nie przynosił zysku. Pytanie brzmi: jak ustalić wysokość odszkodowania za poniesione przez hotelarza straty ?

No i odwrotnie. Proszę sobie wyobrazić, że to pracownik hotelu wyrządza szkodę gościowi. Np. niszczy mu laptop. Ale na tym laptopie gość miał już ukończony jedyny egzemplarz pracy magisterskiej. A pojutrze obrona ... Czy gość otrzyma odszkodowanie tylko za wartość komputera, czy też ma szansę na coś więcej bo nie może przystąpić do obrony.   

No i jaka wartość otrzyma za laptop ?Tyle co w sklepie za nowy, czy mniej ?

A co jak gość doznał uszczerbku na zdrowiu - np. złamał rękę - jak wtedy ustala się wysokość odszkodowania?

SŁOWEM: chcę wiedzieć za co można otrzymać odszkodowanie i jak się ustala wysokość takiego odszkodowania.



_______________________________________


©snauka.pl 2016
wyślij wiadomość