Strona główna

Kierunek informatyka I ekonometria


Pobieranie 310.82 Kb.
Strona2/12
Data18.06.2016
Rozmiar310.82 Kb.
1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   12

1. Przesłanki informatyzacji przedsiębiorstwa

„System informatyczny nigdy nie będzie panaceum na wszelkie bolączki organizacyjne, może jednak bardzo skutecznie rozwiązać dobrze zdefiniowane problemy w przetwarzaniu informacji.”1


Większość firm myślących o wdrożeniu ZSI można podzielić na dwie kategorie.

Pierwsza to nowe organizacje działające na rynku 10-15 lat, nastawione na rozwój i ciągle zwiększające przychody. Do pewnego momentu rozwijają się one spontanicznie zwiększając produkcję i sprzedaż, nie zmieniając jednak sposobu zarządzania, organizacji produkcji czy trybu podejmowania decyzji. W pewnym momencie przedsiębiorcy przekonują się, że ich przedsiębiorstwo działa nieefektywnie, decyzje podejmowane są w oparciu o błędne lub nieaktualne dane a zysk nie tak duży jak mógłby być.

Do drugiej kategorii można zaliczyć firmy o długiej tradycji, istniejące na rynku od kilkudziesięciu lat, często o znanej powszechnie marce. Firmy takie przez lata rynku producentów i braku naturalnych mechanizmów wymuszających gospodarność, oszczędność i uwagę skupioną na potrzebach klienta doszły do sytuacji patologicznych z punktu widzenia wolnego rynku.

Zadając pytanie "Czy jesteście zinformatyzowani" menadżerowi takiego przedsiębiorstwa odpowiedź prawie zawsze jest ta sama - "Oczywiście, że tak!". Następuje wyliczanie ile firma ma PC na biurkach oraz słyszy się "Mamy świetny moduł finansowo - księgowy kupiony od lokalnej firmy, prognozy sprzedaży i cenniki robimy na własnych modelach w Excelu, gospodarka magazynowa używa systemu zaprogramowanego przez naszych informatyków..." itd.

Pomimo że firma wkłada wiele wysiłku i pieniędzy na utrzymanie narzędzi informatycznych to rozwój przedsiębiorstwa z tak heterogenicznym oprogramowaniem może okazać się problematyczny. Co ważniejsze często okazuje się, że posiadane aplikacje nie nadają się do roli wsparcia zarządzania w sytuacji, gdy zachowanie płynności finansowej staje się jednym z najważniejszych elementów zarządzania. Nie można powiedzieć, że w starych systemach nie ma żadnych informacji przydatnych do zarządzania, ale zdecydowanie niezwykle trudno je wydobyć. Zajmuje to zbyt wiele czasu, wysiłku i wymaga wysokich umiejętności menedżerskich i informatycznych - więc w praktyce się tego nie robi. Potrzebne jest narzędzie w naturalny sposób przystosowane do takich celów.

Można wymienić trzy podstawowe korzyści, jakie może osiągnąć firma inwestując w pakiety zintegrowane.

Po pierwsze system dostarcza informacji o całości przedsiębiorstwa na podstawie których można decydować, które jego obszary są krytyczne dla efektywnego działania firmy. Informacji niezbędnych do bieżącego działania i podejmowania decyzji o tym, w którym miejscu są pieniądze, czy trzeba je zapłacić, czy właśnie napływają, czy ktoś z nimi zalega. Czy są rozbieżności z planem, z recepturą czy procedurami. Pozwala widzieć przedsiębiorstwo w czasie rzeczywistym jako centralnie sterowany organizm.

Po drugie dana informacja wprowadzana jest do systemu raz i tylko raz a wszyscy zainteresowani z niej korzystają. Centralna baza danych umożliwia również znacznie bardziej świadomą i sprawną politykę bezpieczeństwa, przyznawania uprawnień oraz archiwizacji i ewentualnego przywrócenia przypadkowo skasowanych danych.

Po trzecie systemy te w naturalny sposób są przygotowane do rozszerzania swojej funkcjonalności. To co kilka lat temu wydawało się snem przyszłości dzisiaj staje się rzeczywistością. Integracja w ramach łańcucha dostaw czy elektroniczna wymiana danych z kontrahentami staje się coraz częściej warunkiem koniecznym działalności na rynku.

Sam fakt, że firmy dotychczas realizujące ZSI dla dużych firm coraz śmielej oferują swoje produkty na rynek średnich przedsiębiorstw świadczy o dojrzałości produktu i gotowości do spełniania rzeczywistych potrzeb. Średnie firmy nie mogą sobie pozwolić na długie testowanie, implementacje najnowszych pakietów ani na ponoszenie konsekwencji błędów w nich zawartych. Są więc znacznie bardziej wymagającym klientem dla branży informatycznej niż wielkie przedsiębiorstwa a przez to świadectwem jej gotowości do odpowiedzialnej z nimi współpracy.

Przyjrzyjmy się trochę bliżej firmom oferującym zintegrowane pakiety i to, czego po nich można się spodziewać. Należy teraz podzielić dostawców na dwie kategorie. Pierwsza to mali dostawcy z rynku lokalnego, którzy przez lata oferowali wielomodułowe systemy do obsługi typowego przedsiębiorstwa zawierające zwykle moduły księgowości, kadr i płac, magazynu, ewidencji majątku trwałego i obrotu towarowego. Są to na tyle jasno określone sfery działalności przedsiębiorstwa, że do ich obsługi można zastosować programy "z półki" lub wymagające tylko nieznacznych zmian konfiguracyjnych. Ma to swoje odbicie w cenie, kosztach obsługi i szkolenia pracowników, co sprawia, że pakiety takie stają się dostępne dla większości średnich przedsiębiorstw.

Mimo to nie należy pakietów zintegrowanych dla średnich firm traktować jako raz napisanego i zapomnianego programu. Lata współpracy z klientami oraz przyglądanie się ich wzrostowi spowodował, że producenci oprogramowania zaczęli oferować rozszerzenia przez długi czas zarezerwowane tylko dla dużych. Pojawiła się obsługa produkcji, systemy typu CRM (Customer Relationship Management) usprawniające obsługę klienta, systemy do zarządzania kontaktami, systemy informowania kierownictw, logistyka oraz controlling.

Drugą kategorią podziału dostawców zintegrowanych pakietów będą firmy z długą tradycją, osiągające miliardy dolarów obrotów i do tej pory zainteresowane tylko największymi i najzasobniejszymi firmami w obsłudze ich procesów biznesowych. Zwracają one coraz większą uwagę na firmy z sektora średniego oferując sprawdzoną technologię, doświadczonych konsultantów, praktycznie gwarancję ciągłej opieki nad produktem oraz prekonfigurowany pakiet systemowy. Pomimo że jest to rozwiązanie znacznie droższe wiele firm wybiera je po części ze względów na zaufanie do produktu a po części ze względu na prestiż, jaki ze sobą on wnosi.

Oczywiście wybór rozwiązania spełniającego teraźniejsze potrzeby firmy i jednocześnie pozwalający na rozwój pakietu i dodawanie nowych modułów w miarę potrzeb nie jest sprawą łatwą. Przysłowiowe wytaczanie działa, aby odstrzelić wróbla jest strategią, która może nawet doprowadzić do upadku przedsiębiorstwo, które nie jest w stanie ponieść kosztów wdrożenia i utrzymania systemu. Z drugiej strony rozwiązania od znanych firm dają poczucie stabilności, że firma nie zniknie z dnia na dzień zostawiając nas samym sobie z pakietem, którego nikt nie będzie już rozwijał ani konserwował. Również doświadczenie we wdrażaniu i parametryzacji pakietu jest niezwykle istotne.

Myśląc o bardziej zaawansowanych aplikacjach wspomagających przedsiębiorstwo, a nie tylko jego główne i standardowe działy należy otwarcie przyznać, że lokalne firmy komputerowe nie mają jeszcze na tym polu zbyt wielkiego doświadczenia i często dopiero uczą się produktu i zastosowań.

1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   12


©snauka.pl 2016
wyślij wiadomość