Strona główna

Projekt edukacyjny „Dzień Europejski” poznajemy państwa europejskie


Pobieranie 22.42 Kb.
Data19.06.2016
Rozmiar22.42 Kb.

PROJEKT EDUKACYJNY




„Dzień Europejski”

- poznajemy państwa europejskie.




Cel: Zapoznanie uczniów z historią, kulturą, obyczajami wybranych państw

Europy.


Cele szczegółowe:


  • poznanie różnorodności kultury i zwyczajów państw europejskich;

  • dostrzeganie związków między kulturą i historią Polski a państw Europy;

  • kształtowanie postawy tolerancji i szacunku dla innych narodów;

  • wdrażanie do korzystania z różnych źródeł informacji;

  • kształcenie umiejętności podejmowania decyzji, poszukiwania kompromisów, dyskutowania, dokonywania samooceny.


Termin prezentacji: 12 czerwca 2010
Adresaci: uczniowie klas I-III gimnazjum.


U1. Witam wszystkich zgromadzonych, przybyłych na naszą imprezę: nauczycieli i uczniów naszej szkoły. W dniu dzisiejszym wybieramy się w niezwykłą podróż po Europie. Odwiedzimy 6 państw, które ukażą nam swoje walory turystyczne. Mam nadzieję, iż dzisiejszy dzień nie będzie zmarnowany: każdy z nas zdobędzie nowe wiadomości a przy tym będzie się dobrze bawił.


Nad przebiegiem dzisiejszej uroczystości będzie czuwała komisja w składzie:

Teraz, gdy znamy już Komisję, a uczestnicy denerwują się coraz bardziej, czas zacząć naszą imprezę. W imieniu organizatorów i swoim własnym: „Dzień Europejski” uważam za rozpoczęty.

U2: Czas na przypomnienie najważniejszych informacji dotyczących Unii Europejskiej

Skąd wzięło się świętowanie Dnia Europejskiego?


U1: Zjednoczona Europa, 5 maja, na pamiątkę powstania Rady Europy obchodzi swoje święto, a mianowicie Dzień Europejski.

Natomiast 9 –ty maj ustanowiony jest Świętem Unii Europejskiej. Właśnie tego dnia w 1950 r., Robert Schuman zaproponował utworzenie pierwszej z europejskich wspólnot: Wspólnoty Węgla i Stali.


U2: A teraz przedstawimy krótką historię powstania Unii Europejskiej.
U2: Początki Unii sięgają czasów tuż po II wojnie światowej. Wówczas po straszliwych doświadczeniach wojny, która spowodowała ogromne zniszczenia na naszym kontynencie, wśród polityków, ekonomistów wzrastało przekonanie, że trwały pokój może zapewnić federacja demokratycznych państw europejskich. Jednak zdawano sobie sprawę, że zjednoczenie nie może być zrealizowane natychmiast. Uznano, że powinno ono przebiegać etapowo. Proces integracji rozpoczęli politycy francuscy i niemieccy od wspólnej kontroli nad wydobyciem węgla i stali. Te dziedziny przemysłu uważano wówczas za najważniejsze z punktu widzenia ewentualnych zbrojeń. W rezultacie powstała w 1951 roku Europejska Wspólnota Węgla i Stali z udziałem: Belgii, Francji, Holandii, Luksemburg, Niemiec i Włoch, czyli państw, które jeszcze niedawno walczyły ze sobą podczas drugiej wojny światowej.
U1: W 1957 r. członkowie wspólnoty utworzyli Europejską Wspólnotę Energii Atomowej (Euratom) oraz Europejską Wspólnotę Gospodarczą (EWG).

Ideę wzajemnej kontroli najważniejszych dziedzin przemysłu zastąpiła idea współpracy gospodarczej. W następnych latach do Wspólnoty Europejskiej przystępowały kolejne kraje; Dania, Irlandia, Wielka Brytania, Grecja, Portugalia i Hiszpania.

Państwa Wspólnoty Europejskiej dążyły jednak do ściślejszej integracji. 7 lutego w 1992 r. w Maastricht w Holandii członkowie Wspólnoty podpisali traktat o powstaniu Unii Europejskiej. W 1995 roku przystąpiły do niej Austria, Finlandia i Szwecja.

Od 1 maja 2004 r. do wspólnoty Europejskiej należą Polska, Litwa, Łotwa, Estonia, Czechy, Słowacja, Węgry, Słowenia, Malta i Cypr.

U1:A teraz rozpoczynamy już naszą podróż po 6 wylosowanych przez was krajach. Każda z klas dokona prezentacji danego kraju, która będzie oceniana przez jury.

Naszą podróż rozpoczynamy dziś od kraju wysp i bogów. Może spotkamy Zeusa? Udajemy się więc do Grecji.

Zapraszamy klasę I B
U2: Pizza, pies Lampo, makaron to rekwizyty tego państwa. Przed wami słoneczne Włochy kolebka europejskiej kultury i mekka turystów.

Zapraszamy więc do prezentacji klasę II A.


U1: Za chwilę powitają nas słowami „Buenos dias…”, może zaprezentują walki byków, a może FC Barcelona wybiegnie na murawę. Jakie to państwo? Ależ tak to Hiszpania. Udajemy się więc do Hiszpanii.

Zapraszamy klasę II B.


U2:„Bon jur”, a właściwie „Salut” razem z wami udajemy się do Francji. Czy zaprosicie nas do kankana, czy może zaprezentujecie pokaz mody francuskiej, wykonany przez najbardziej znane modelki świata?

Zapraszamy do prezentacji klasę I A


U1:"Guten Morgen" witamy w kraju piwa, mercedesa i bajkowych zamków w Bawarii. Udajemy się do naszych zachodnich sąsiadów, może do Berlina?

Zapraszamy klasę III B.


U2: Zmęczeni podróżą wracamy do Polski, ponieważ „Wszędzie dobrze ale w domu najlepiej”. Klasa III A na zakończenie ukaże nam zalety naszego państwa w myśl zasady: „Cudze chwalicie, swego nie znacie”. Zapraszamy.
U1:Dziękuję wszystkim za ciekawe prezentacje. Myślę, ze dowiedzieliście się wielu ciekawych i pożytecznych rzeczy na temat kolejnych sześciu państw należących do Unii Europejskiej. Przypomnijmy wszystkie dzisiejsze państwa. A więc: Francja kl I A, Grecja kl I B, Włochy II A, Hiszpania II B, Niemcy

III B, Polska IIIA.


U 2: A teraz przechodzimy do drugiej części naszego konkursu o Unii Europejskiej i państwach członkowskich.

Pierwsza kategoria konkursu wiedzowego dotyczy wiadomości o Unii Europejskiej.

Jako pierwszych prosimy o wylosowanie pytania przedstawicieli klasy IIIA (III B, II A, II B, I A, I B) -czas na zastanowienie 10 sekund. Pełna odpowiedź 2 pkt, niepełna 1 pkt.
U 1:Druga kategoria dotyczy geografii państw członkowskich. Tym razem klasy pierwsze zaczynają od losowania pytań ( I B, I A, II B , II A, III B, IIIA).
U 2: Trzecia kategoria dotyczy ważnych przedstawicieli świata polityki i sportu.

Losowanie pytań zaczynamy od klas drugich (II A, II B, III A , III B, I A, I B).


U 1: Czwarta kategoria odnosi się do znajomości zabytków i atrakcyjnych miejsc w Unii Europejskiej.

Wasze zadanie polega na odgadnięciu zabytków prezentowanych na zdjęciach:

Rozpoczynamy od klasy III B, III A, I A, I B, II A, IIB.
Drugie zadanie w tej kategorii polega na odgadnięciu zabytków ze światowej listy UNESCO w Polsce.

Zaczynamy od klasy I A, I B, II A, II B, III A , IIIB.

U 2: Na zakończenie dzisiejszego konkursu wiedzowego o UE przygotowaliśmy dla Was zadanie polegające na odgadnięciu nazwiska kompozytora wysłuchanego utworu. Dodatkowy punkt za podanie tytułu i narodowości kompozytora.

U 1: Była to już ostatnia konkurencja.



Jeszcze chwila cierpliwości, Komisja podsumowuje punkty i poznamy zwycięską klasę.
Znane są już wyniki, poproszę więc Przewodniczącą do zaprezentowania wyników i wręczenia nagrody.
Dziękujemy bardzo wychowawcom i uczniom czynny udział w dzisiejszym konkursie. Mam nadzieję, że Dzień Europejski wszystkim się podobał i mile, wspólnie spędziliśmy czas.

Koordynator: Alicja Ulanicka


©snauka.pl 2016
wyślij wiadomość