Piosenkę o kotku
Co mruczy na płotku
Kiedy jesteś sam
Kiedy jesteś sam
Uśmiechnij się
Ludzie do ludzi
Wszyscy uczestnicy stoją w parach . Osoba prowadząca wydaje polecenia np.:
-
ręce do rąk – uczestnicy w parach podają sobie ręce ;
-
stopy do stóp – dotykają się stopami
-
plecy do pleców – dotykają się plecami
-
ludzie do ludzi – należy znaleźć sobie szybko nowego partnera
Osoba bez pary wydaje nowe polecenia np.:
-
kciuk do nosa – dotykają się nawzajem
-
łokieć do kolana ...
-
ludzie do ludzi ...
Statek
Osoba prowadząca opowiada dzieciom historię o dużym statku transportowym , który wypływa w daleką podróż przez bezkresny Ocean . Statek jest wyładowany różnymi towarami. Dzieci mają powiedzieć czym statek został załadowany. Dzieci siedzą w obrębie koła , każde z nich ma wymyślić jakiś towar ; każde następne przedstawić swój pomysł przypominając jednocześnie co mówili poprzednicy .
Wesoły wąż
Dzieci ustawiają się jedno za drugim . Pierwsze wykonuje jakiś ruch , pozostałe dzieci ustawione za nim naśladują ten ruch . Wąż porusza się w spowolnionym tempie . W momencie kiedy ruch zostanie odtworzony przez ostatnie dziecko w szeregu – dziecko pierwsze przechodzi na koniec a głową węża zostaje drugie dziecko .
Nimfy i wojownicy
Zabawa przy muzyce . Uczestnicy dobierają się w pary. Jedna osoba jest wojownikiem trzyma w ręce np. patyczek ; druga jest nimfą ma np. założoną szarfę . Zabawie towarzyszy muzyka tak dobrana żeby tworzyła składankę muzyki lirycznej , spokojnej ( przy niej tańczą nimfy , a wojownicy zamierają bez ruchu ) , i muzyki dynamicznej , rytmicznej ( tu tańczą wojownicy ,a nimfy zamierają bez ruchu ). Muzyka zmienia się co jakiś czas.
Miny
Ćwiczenie w parze na tle muzyki relaksacyjnej .
Siad płaski przodem do siebie , trzymanie się za ręce , koncentracja wzroku na partnerze , uśmiechanie się , wyrażanie uczuć przez dotyk , głaskanie .
Następnie jeden z partnerów zmienia wyraz twarzy , robiąc różne miny- wszystko to możliwie wiernie – powtarza partner . Po jakimś czasie następuje zmiana ról.
Bańki mydlane
Dzieci „ bańki mydlane” płynnie poruszają się po sali , w rytmie nastrojowej muzyki , uważając aby nikogo nie potrącić , bo jeżeli się to zdarzy to „bańka mydlana” pęka i opada na podłogę. Zabawa trwa aż skończy się muzyka . Można pogratulować tym dzieciom które pozostały „bańkami mydlanymi”
Mierzenie oddechów
Dzieci w parach . Jedna osoba trzyma kłębek wełny , druga jej koniec. Stają naprzeciw siebie. Na sygnał – start – osoba która trzyma koniec wełny nabiera jak najwięcej powietrza i cofając się śpiewa dźwięk np. „la”. . Ciągnie nitkę tak długo , jak długo brzmi głos . Następnie dzieci zmieniają się w parze.
Cień
Ćwiczenie w parach .Skoczna muzyka , jedna osoba wysuwa się na przód , tuż , tuż za nią podąża cień i naśladuje jej ruchy . Gdy urywa się muzyka , następuje zmiana ról : Osoba naśladowana staje się cieniem . Muzykę można przerywać często i nieregularnie .
SWEET COOKES - CIASTO
Zabawa przy muzyce wg . Klanza
Ustawienie : w zamkniętym kole , siedząc „po turecku” , ręce swobodne
Trzymanie : nie ma
-
– ucieramy ciasto w makutrze ( 8 razy)
-
– otrzepujemy ręce o siebie , o nogi
-
– wbijamy jajka raz z prawej , raz z lewej strony
sięgamy po jajko ponad ramieniem
rozbijamy jajko o ramię ( stuk)
wbijamy jajko do ciasta ( chlup)
skorupki jajka wyrzucamy za siebie ( siup)
4.– ugniatamy ciasto rękoma
5.– wałkujemy ciasto w różne kierunki
6.- ozdabiamy ciasto kremem z tubki ( szip)
7.– ozdabiamy sypiąc wiórki , bakalie , cukier ...
8.– częstujemy sąsiadów
ZABAWY RELAKSACYJNE:
Nie ulega wątpliwości, że na dorosłych jak i dzieci działa wiele źródeł wywołujących napięcie organizmu .Można wymienić dwa rodzaje napięć:
-
Napięcie fizjologiczne- jego źródłem są leki i niepokoje
-
Napięcie pochodzące z niezaspokojonych potrzeb psychicznych- które często wywołują agresję.
Napięcia przysparza zarówno środowisko szkolne jak i rodzinne. Niemało napięć przysparzać może ponadto środowisko rówieśnicze. Przeżywane emocje lęku, strachu, złości, gniewu, zazdrości, zawiści, niezadowolenia wywołać mogą w konsekwencji niekorzystny stan napięcia emocjonalnego.
Wszystko to stwarza potrzebę uczenia dzieci ćwiczeń i zabaw relaksacyjnych zmniejszających stan napięcia psychicznego, powodujących odprężenie i poprawiających samopoczucie.
Pojęcie relaksu w terminologii naukowej oznacza „........zwolnienie napięcia mięśni przy równoczesnym, świadomym obniżeniu aktywności myśli..........”.
Można wyróżnić kilka technik relaksacyjnych pomagających w obniżeniu napięcia.
Przedstawimy 3 z nich, wraz z rodzajami ćwiczeń i zabaw.
I TECHNIKA RELAKSACJI WEDŁUG JACOBSONA:
Jacobson opracował technikę relaksacji stopniowanej. Uczenie się relaksu , polega jego zdaniem na wykonywaniu określonych ruchów rękami, nogami, tułowiem, twarzą w celu napinania i rozluźniania kolejnych grup mięśniowych.
Zastosowanie techniki relaksacji Jacobsona do dzieci polega głównie na wykonaniu przez nie celowych ruchów wymagających przeplatania dwóch stanów: napinania i rozluźniania mięśni w czasie zabawy.
Oto 12 ćwiczeń, które można nazwać – Zabawą w silnego i słabego:
-
Zegnij prawe ramię tak, by naprężyć biceps.
Jesteś silny, bardzo silny- naprężaj go mocno.
A teraz jesteś słaby- rozluźnij napięte mięśnie, połóż rękę na dywanie.
-
To samo zrób tylko z lewą ręką.
-
Naciśnij, jak możesz najsilniej, pięścią prawej ręki na klocek- plastikowy-położony po prawej stronie.
Jesteś silny, twoje mięśnie są napięte.
A teraz rozluźnij mięsnie, jesteś znów słaby, nie naciskaj już, czujesz ulgę, mięśnie rozluźniły się.
-
To samo, tylko z pięścią lewej ręki. Odpocznij chwilę, leż i oddychaj
Spokojnie, równo ręce odpoczywają.
-
A teraz silna i słaba będzie twoja prawa noga.
Włóż klocek pod kolano i mocno ściśnij nogę w kolanie, a teraz noga słabnie, rozluźniasz mięśnie, wypuszczasz klocek.
-
To samo ćwiczenie , tylko z lewą nogą.
-
A teraz zobaczymy, czy masz tyle siły, by napełnić brzuszek jak balon, mocno, a teraz wypuść powietrze, rozluźnij mięśnie , czujesz ulgę.
-
Naciśnij mocno głowę na poduszkę, na której leżysz, głowa jest bardzo silna, naciskasz mocno, a teraz rozluźnij mięśnie, głowa już nie naciska na poduszkę, odpoczywa i czujesz ulgę.
-
Jesteś niezadowolony i groźny, ktoś zniszczył twoją budowlę z klocków. Marszczysz mocno czoło, jeszcze mocniej, a teraz rozluźnij mięśnie, niech odpoczywają i są już gładkie.
-
Twoje oczy też możesz mocniej i słabiej zaciskać powiekami. Spróbuj teraz zacisnąć mocno powieki, a potem je rozluźnij, odpocznij.
-
A teraz zaciśnij mocno szczęki, zęby dotykają zębów. I górna i dolna szczęka jest silna. A teraz rozluźnij szczeki, poczujesz ulgę.
-
Ułóż wargi tak jakbyś chciał powiedzieć „och”- lub zrób ryjek świnki. Napnij mocno mięśnie ust, a potem rozluźnij mięsnie.
Zabawa w silnego i słabego, jest wersją relaksacji wzorowaną na technice Jacobsona, może odegrać pozytywną rolę w terapii głównie dzięki kształtowaniu umiejętności odczuwania różnicy we wrażeniach płynących z mięśnia w stanie kontrakcji i mięśnia rozluźnionego. Relaksacja jest więc drogą wyciszania, łagodzenia uczuć negatywnych.
II TECHNIKA RELAKSACJI WEDŁUG WINTREBERTA:
Istotę metody Wintreberta stanowi wykonywanie ruchów biernych przez relaksatora na pacjencie leżącym na plecach z nogami wyprostowanymi a rękami ułożonymi wzdłuż tułowia. Oczy pacjenta muszą być zamknięte. Schemat ruchów biernych obejmuje kolejno:
-
Przedramię
-
Ramię
-
Bark ręki dominującej
-
Szyję
-
Twarz
-
Czoło
-
Oczy
-
Usta
-
Druga ręka w tej samej kolejności
-
Noga od stopy poprzez udo, kończąc na biodrze
Metodę tę można zmodyfikować na potrzeby dzieci, łącząc je w pary. Jedno z nich bawi się w masażystę, a drugie jest „pacjentem”. Po kilku powtórzeniach następuje zamiana ról. Oto kilka zestawów ćwiczeń:
|