Strona główna

Projekt programu autorskiego


Pobieranie 447.78 Kb.
Strona7/12
Data17.06.2016
Rozmiar447.78 Kb.
1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   12

FAZA ODREAGOWANIA

1.Krótkie, dość szybkie ćwiczenia ruchowe lub emisyjne w celu zmniejszenia napięcia psychofizycznego- zadania wykonywane na tle muzyki dynamicznej o wyraźnie zaznaczonym rytmie lub bez podkładu muzycznego.

2.Seria trzech oddechów- rodzaj przerywnika, wprowadzonego na różnych etapach zajęć, ma zapobiegać znudzeniu lub osłabieniu.

3.Pytanie skierowane do dzieci – Jak się czujesz?- pytanie stawiane w celu ustalenia samopoczucia dzieci lub wyzwolenia emocji.




FAZA RYTMIZACJI

1.Krótkie ćwiczenia muzyczno- ruchowe lub zadania z udziałem instrumentów perkusyjnych, poddane dyscyplinie rytmicznej- celem jest pogłębienie odreagowania oraz uporządkowania i zintegrowania grupy.

2.Seria trzech oddechów.


FAZA UWRAŻLIWIENIA

1.Realizacja głównych treści tematu z jednoczesnym włączeniem ćwiczeń z elementami psychodramy, pantomimy, ekspozycja zadań związanych z :

a. Percepcją muzyki- uwrażliwienie na nastrój, charakter muzyki, nauka rozróżniania, nazywania i wyrażania różnych stanów emocjonalnych.

b. Ekspresja- ćwiczenia muzyczno- ruchowe, opanowanie podstawowych wiadomości z zasad muzyki, rozwój zdolności muzycznych min. Nauka wyrażania różnych stanów emocjonalnych za pomocą ruchów, gestów, mimiki lub ilustracji na instrumentach perkusyjnych, głosem własnych odczuć bądź tematów narzuconych przez nauczyciela.

c. Plastyka- wykonywanie prac plastycznych do wysłuchanych utworów muzycznych- ćwiczenia te służą zarówno rozwijaniu wyobraźni, zdolności muzycznych, jak i wzbogaceniu sfery uczuciowej i usprawnianiu czynności umysłowych.
2.Seria trzech oddechów.





FAZA RELAKSACJI

1.Ćwiczenia izometryczne- polegają na stopniowym, aż do maksimum, napinaniu mięśni, rozwijaniu i wzmacnianiu wszystkich partii mięśniowych. Poprawiają one kondycję fizyczną i redukują napięcie nerwowe.

2.Trening relaksacyjny z elementami wizualizacji bądź wysłuchanie jednego z dwóch utworów o charakterze wyciszającym, przy spokojnej, cicho odtwarzanej muzyce nauczyciel podaje sugestie odprężenia, odpoczynku, spokoju, ciepła.

FAZA AKTYWACJI

1.Wysłuchanie utworu o żywym tempie, miłym nastroju, ewentualnie krótkie ćwiczenia ruchowe- przywrócenie naturalnej aktywności życiowej i motywacji do działania.

2.Wysłuchanie i analiza dwóch lub trzech kontrastujących miniatur instrumentalnych bądź fragmentów większych form wokalno- instrumentalnych, uwrażliwienie na podstawowe elementy w muzyce: nauka świadomego odbioru utworów.

3.Pytania jak się teraz czujesz?

Zajęcia te na pewno mają korzystny wpływ na dzieci agresywne. Powinny być prowadzone w pewnych cyklach i w atmosferze spokoju.

Odpowiednio dobrana muzyka prowadzi do rozładowania wewnętrznych napięć dziecka a co za tym idzie, służy prawidłowemu rozwojowi dziecka przedszkolnego.




SCENARIUSZ DO ZAJĘĆ METODĄ MUZYKOTERAPII

Temat : Wesołe zabawy ruchowe przy muzyce.
Cele operacyjne:

Dziecko:


  • Rozwija pamięć i szybką reakcję.

  • Doskonali wrażliwość słuchową i inwencję twórczą.

  • Potrafi orientować się w schemacie własnego ciała i przestrzeni.

  • Ma aktywny kontakt z muzyką.


Formy Pracy: z całą grupą i indywidualna
Metody: czynna, słowna, oglądowa


Pomoce: instrumenty perkusyjne: bębenki, grzechotki, kołatki, trójkąty, drewniane pałeczki), opaski- wiewiórki, sikorki, dzięcioła.
Przebieg:
NAWIĄZANIE:


  1. „Rozmowa rąk”- Nauczyciel płynnym ruchem ręki przed sobą i skinieniem ręki wita się z dziećmi, jednocześnie wypowiadając słowa: „Dzień dobry”. Dzieci próbują gestem i słowem się przywitać.

  2. Wprowadzenie do tematyki zajęcia- zaproszenie do zabaw muzycznych.


I ODREAGOWANIE:


  1. Strony ciała i sali:

Przy akompaniamencie pianina dzieci poruszają się dowolnie na sygnał zatrzymują się:

    1. Przodem do drzwi

    2. Bokiem do pianina

    3. Tyłem do szafek

    4. Łokciami do podłogi itp.

    5. Dotykamy się kolanami w parach.



II ZRYTMIZOWANIE:


  1. Śpiewanie piosenki pt. „Wietrzyk psotnik”

Dzieci śpiewają piosenkę próbując rytmizować tekst. Nauczyciel rozdaje instrumenty perkusyjne i dzieci wykonują akompaniament do piosenki.

III UWRAŻLIWIENIE:


  1. „Siała Baba mak”

Nauczyciel mówi tekst zmieniając tempo i siłę głosu( szybko- wolno, cicho- głośno, nisko- wysoko). Zadaniem dzieci jest odgadnięcie w jaki sposób nauczyciel mówi.

  1. „Mam chusteczkę haftowaną”.

Na przerwę w muzyce dzieci kucają. Nauczyciel przykrywa jedno z dzieci chustą- dzieci odgadują kto został nakryty.

IV RELAKS:


  1. Odpoczynek w krainie relaksu- ćwiczenia oddechowe z piórkami.

  2. Słuchanie spokojnej muzyki instrumentalnej.


V AKTYWIZACJA:


  1. Rozmowa bębenków:

Nawiązanie do wiersza pt. „Kłótnia lalek”:
„Pokłóciły się w kąciku dwie Małgosi lale,

Która dzisiaj założy czerwone korale.



    1. Ja nałożę, bo mi Magda wczoraj obiecała.

    2. Tobie brzydko jest w czerwonym, bo jesteś za mała.

    3. Ja przedwczoraj byłam grzeczna, ty stroiłaś miny.

    4. Do mnie dzisiaj koleżanka przyjdzie w odwiedziny.

    5. Bo ty zawsze jesteś lepsza.

    6. A ty taka sama.

    7. Dobrze , dobrze, zobaczymy niech rozsadzi mama.

    8. Jak będziecie się tak sprzeczać i głowę zawracać, to w czerwone korale ubiorę pajaca”.

Nauczyciel proponuje dzieciom zabawę w parach. Dzieci maja w ręce bębenki i mają za zadanie kłócić się za ich pomocą – bez wypowiadania słów.



OCENA I ZAKOŃCZENIE:


  1. Marsz z wykorzystaniem bębenków.

  2. Uzewnętrznienie swoich emocji i wyrażania ich w sposób werbalny i niewerbalny opowiadając wrażenia z odbytych zajęć.


SCENARIUSZ DO ZAJĘĆ METODĄ MUZYKOTERAPII

Temat : Smerfy na jesiennym spacerze.
Cele operacyjne:

Dziecko:


  • Wyrabia umiejętności reagowania ruchem na zmiany elementów muzyki.

  • Doskonali umiejętność śpiewania i gry na instrumentach.

  • Potrafi wyrażać swoje uczucia słowem i ruchem

  • Ma aktywny kontakt z muzyką

  • Jest wrażliwy na rytm i metrum oraz akcent metryczny.


Formy Pracy: z całą grupą i indywidualna
Metody: czynna, słowna, oglądowa

  • Ruch przy muzyce

  • Śpiew i mowa żywa

  • Słuchanie muzyki


Pomoce: chusta, magnetofon, instrumenty perkusyjne, kasztany, żołędzie, szyszki, sylwetka Gargamela, dzięcioła, maska Papy Smerfa.
Przebieg:
NAWIĄZANIE:
1.Marsz przy piosence „To jest Smerfów świat”.

2.Wprowadzenie do tematyki zajęcia- zaproszenie na spacer po jesiennym lesie.


I ODREAGOWANIE:
1.Spotkanie z Gargamelem i kotem Klakierem-

Dzieci muszą przestraszyć Gargamela, aby nie przeszkadzał im w spacerze

po lesie.
II ZRYTMIZOWANIE:
1.Spotkanie w lesie z dzięciołem:


    • Nauczyciel stuka drewienkami a dzieci odgadują czyje to odgłosy

    • Dzieci określają tempo- jak dzięcioł stuka- Nauczyciel stuka w drewienka rytm wolny i szybki

    • Dzieci określają ilość dźwięków dzięcioła.

    • Dzieci powtarzają za nauczycielem rytm – wystukując o uda.

    • Dzieci powtarzają rytmicznie zadanie:



1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   12


©snauka.pl 2016
wyślij wiadomość