Strona główna

Projekt programu autorskiego


Pobieranie 447.78 Kb.
Strona8/12
Data17.06.2016
Rozmiar447.78 Kb.
1   ...   4   5   6   7   8   9   10   11   12

DZIĘ- CIOŁ PU- KA PUK- PUK- PUK





  1. Spotkanie z jeżykiem:

Reakcja na dźwięki wysokie i niskie grane przez nauczyciela na dzwonkach.

  1. Szukanie i zbieranie darów jesieni- ( rozłożone na dywanie szyszki, żołędzie itp.)

Przy szybkiej muzyce dzieci biegają po lesie szukając skarbów. Kiedy usłyszą muzykę do marszu zbierają dary do koszyka.

  1. Rytmizowanie tekstu:

MY JESTEŚMY SMERFY


BIEGAMY PO LESIE
KOLOROWYM LESIE

SZUKAMY JESIENI.

III UWRAŻLIWIENIE:
1. Określanie wyglądu Jesieni: „Jaka jest jesień?”

Dzieci wraz z nauczycielem zastanawiają się jak jednym słowem można określić jesień np.: złota kolorowa, ciepła, słoneczna, deszczowa itp.

2. Malowanie jesieni

Dzieci „ malują” chustą usłyszaną jesień nad sobą , przed sobą lub na

podłodze.


IV RELAKS:


  1. Odpoczynek Smerfów w krainie relaksu- ćwiczenia oddechowe.

2. Słuchanie spokojnej muzyki instrumentalnej.

3. Opowieść nauczyciela o pięknym krajobrazie jesiennym.


V AKTYWIZACJA:
1.Smerfy budzą się – głęboki oddech, przeciąganie się, przejście z pozycji lżącej do siedzącej a potem do stojącej.

  1. Marsz z klaskaniem- powrót do wioski przy piosence – „To jest Smerfów świat”


OCENA I ZAKOŃCZENIE:


  1. Spotkanie z Papą Smerfem- opowiadanie o spacerze, wypowiedzi co się im najbardziej podobało.

  2. Uzewnętrznienie swoich emocji i wyrażania ich w sposób werbalny i niewerbalny.


SCENARIUSZ DO ZAJĘĆ METODĄ MUZYKOTERAPII

Temat : Spacer po wiosennym lesie.
Cele operacyjne:

Dziecko:


  • Rozwija wrażliwość estetyczną i swobodę w wyrażaniu emocji

  • Nabywa umiejętności reagowania ruchem na zmiany tempa i dynamiki w muzyce.

  • Wyzwala w sobie umiejętność odprężenia fizycznego i psychicznego

  • Wykształca umiejętność określania wysokości dźwięków.


Formy Pracy: z całą grupą
Metody: czynna, słowna, oglądowa

  • Ruch przy muzyce

  • Śpiew i mowa żywa

  • Słuchanie muzyki


Pomoce: chusta, magnetofon, kaseta z muzyką Vivaldiego „Wiosna”
Przebieg:
NAWIĄZANIE:


  1. Marsz przy piosence „Jestem sobie przedszkolaczek”.

2. Wprowadzenie do tematu- zaproszenie na spacer po wiosennym lesie.

3. Ćwiczenie Dennisona- Sowa


I ODREAGOWANIE:


  1. Zaproszenie do swobodnej interpretacji ruchowej przy muzyce- wytworzenie nastroju zadowolenia i radości.



II ZRYTMIZOWANIE:


  1. Reagowanie na zmianę tempa w muzyce- szukanie w lesie wiosny poruszając się w rytm słuchanej muzyki:

    • Spacer wolny

    • Marsz

    • Podskoki

2.Przyśpieszanie i zwalnianie tempa- Jedziemy na rowerach szukać wiosny „Pod górkę i z górki”.

3.Reagowanie na zmianę dynamiki:


4.Rytmizowanie tekstu:

PRZY- SZŁA KO- LO- RO- WA WIO- SNA



III UWRAŻLIWIENIE:
1.Określanie wyglądu Wiosny: „Jaka jest wiosna?”

Dzieci wraz z nauczycielem zastanawiają się jak jednym słowem można określić wiosnę np.: kolorowa, zielona, ładna itp.



  1. Malowanie wiosny:

Dzieci „ malują” chustą usłyszaną wiosnę nad sobą , przed sobą lub na

podłodze.




IV RELAKS:


  1. Odpoczynek w krainie relaksu- Dzieci słuchają koncertu skrzypcowego „Wiosna”- A. Vivaldiego. Nauczyciel mówi spokojnym , ciepłym głosem czytając fragmenty literatury o tematyce wiosennej.


V AKTYWIZACJA:


  1. Ćwiczenia oddechowe.

Dzieci budzą się – głęboki oddech, przeciąganie się, przejście z pozycji leżącej do siedzącej, z siedzącej do stojącej
OCENA I ZAKOŃCZENIE:


  1. Rozmowa z dziećmi o spacerze, wyrażania, co najbardziej się dzieciom podobało.

  2. Uzewnętrznienie swoich emocji i wyrażania ich w sposób werbalny i niewerbalny.



SCENARIUSZ DO ZAJĘĆ METODĄ MUZYKOTERAPII

Temat : Zabawy z muzyką.
Cele operacyjne:

Dziecko:


  • Rozwija wyobraźnię twórczą w połączeniu z procesem działania.

  • Potrafi rozładować negatywne emocje za pomocą ruchu i gry na instrumentach

  • Nabywa możliwości wyczucia własnego ciała.


Formy Pracy: z całą grupą
Metody: czynna, słowna, oglądowa

  • Ruch przy muzyce

  • Śpiew i mowa żywa

  • Słuchanie muzyki


Pomoce: krążki, instrumenty perkusyjne- kołatka, grzechotka, bębenek, trójkąt, tamburyno, tworzywo akustyczne- papier, folia, drewno.
Przebieg:
NAWIĄZANIE:
1.Marsz przy akompaniamencie pianina- nauczyciel wybiera piosenkę. Po uprzedniej zapowiedzi zmienia charakter muzyki- do marszu, biegu itp. Podczas przerwy w muzyce dzieci zatrzymują się i tworzą różne figury własnym ciałem.

I ODREAGOWANIE:
1. Dzieci rozbiegają się po całej sali tak, aby każdemu było wygodnie. Każde dziecko otrzymuje krążek. Nauczyciel wybiera dwa różne fragmenty muzyczne- I powolny( kołysanka), II agresywny np. heavy metal). Przy I fragmencie dzieci mają usiąść na krążkach „usypiać”. Przy II biorą krążki do ręki i robią do nich miny.

2.Krążki pozostają rozłożone na dywanie. Nauczyciel odtwarza z kaset różne fragmenty muzyki, podczas ich brzmienia podskakują sobie po całej sali. Nauczyciel zabiera dwa krążki. Gdy muzyka cichnie dzieci biegną do krążków. Te, które nie znajdą wolnych krążków muszą wyklaskać, wytupać podany przez nauczyciela rytm.


II ZRYTMIZOWANIE:


  1. Dzieci spacerują z krążkami w dłoniach przy spokojnej muzyce. Gdy muzyka jest marszowa tworzą koło i maszerując akcentują pierwszą miarę

taktu uderzeniem w krążek.

  1. Dzieci kładą krążki na podłogę i stają na nich na baczność. Kiedy usłyszą muzykę poruszają się rytmicznie jak „roboty”. Gdy muzyka cichnie, roboty wchodzą na najbliżej leżący krążek i stają.


III UWRAŻLIWIENIE:


  1. Dzieci siadają na dywanie wokół wcześniej przygotowanych instrumentów. Nauczyciel odtwarza z kasety trzy fragmenty melodii:

    1. Nastrojowa

    2. Skoczna

    3. Z elementami grozy

Po wysłuchaniu kolejnych fragmentów, dzieci krótko określają charakter wybranego utworu i próbują dobrać instrument perkusyjny, który w pewnym stopniu odtwarzałby nastrój muzyki.

2. Dzieci odkładają instrumenty i stają w luźnej gromadce. Ponownie usłyszą wcześniejsze fragmenty muzyczne. Ich zadaniem będzie odtworzenie ruchem i gestem nastroju muzyki:

  • Muzyka I – jestem zmęczony

  • Muzyka II- jest mi bardzo wesoło

  • Muzyka III- jestem groźnym potworem


IV RELAKS:
Nauczyciel odtwarza z magnetofonu nastrojową muzykę . Dzieci kładą się na podłodze i zamykają oczy . Wyciszają się , a nauczyciel czyta im jedną z bajek- terapeutycznych
V AKTYWIZACJA:


  1. Mini- areobik.

Przy skocznej muzyce dzieci wykonują ćwiczenia:

    1. Rozluźnienie rąk- wymachy , obroty

    2. Rozluźnienie nóg- strzepywanie, wymachy

    3. Rozluźnienie głowy i szyi- naśladowanie zegara

    4. Luźne ruchy całym ciałem- Jestem z gumy.


OCENA I ZAKOŃCZENIE:
1.Rozmowa z dziećmi na temat odbytych zajęć:

    1. Która zabawa najbardziej wam się podobała?

    2. Dlaczego akurat ta?

    3. Która zabawa była najśmieszniejsza?

    4. Czy chcecie jeszcze kiedyś pobawić się muzyką?


SCENARIUSZ DO ZAJĘĆ METODĄ MUZYKOTERAPII

Temat : Podróż do Zimowej Krainy.
Cele operacyjne:

Dziecko:


  • Rozwija wrażliwość estetyczną i swobodę w wyrażaniu emocji

  • Nabywa umiejętności reagowania ruchem na zmiany tempa i dynamiki w muzyce.

  • Wyzwala w sobie umiejętność odprężenia fizycznego i psychicznego

  • Wykształca umiejętność określania wysokości dźwięków.


Formy Pracy: z całą grupą
Metody: czynna, słowna, oglądowa

  • Ruch przy muzyce

  • Śpiew i mowa żywa

  • Słuchanie muzyki


Pomoce: kolorowe drewniane klocki w dwóch kolorach( czerwone i żółte), magnetofon, kaseta z muzyką Vivaldiego „Zima”.
Przebieg:
NAWIĄZANIE:


  1. Marsz przy akompaniamencie pianina- ćwiczenia przeciw płaskostopiu.

  2. Wspólne śpiewanie piosenki: Tak się zachmurzyło.

  3. Zaproszenie dzieci do odbycia podróży do Zimowej Krainy.


I ODREAGOWANIE:
1.Przejście przez krainę lodu, pokonywanie wysokich gór.

2.Swobodna ekspresja ruchowa przy muzyce z kaset lub płyt.


II ZRYTMIZOWANIE:


  1. Zabawa I- „Ile dźwięków słyszysz”

Nauczyciel gra na pianinie I, II lub III dźwięki jako współbrzmiące i pojedyncze. Dzieci odgadują ile słyszą dźwięków i pokazują ich liczbę na palcach.

  1. Zabawa II- „Co to za muzyka”

Nauczyciel wydaje dzieciom polecenie- Jak usłyszycie muzykę do biegu, to biegnijcie z „górki”, przy muzyce marszowej – wchodźcie pod górkę. Jeżeli nie usłyszycie żadnej muzyki, to powtarzajcie rytmizowany tekst:

1   ...   4   5   6   7   8   9   10   11   12


©snauka.pl 2016
wyślij wiadomość