Strona główna

Raport z ewaluacji wewnętrznej


Pobieranie 73.88 Kb.
Data20.06.2016
Rozmiar73.88 Kb.

Zespół Szkolno – Przedszkolny im. Andrzeja Samulowskiego w Gietrzwałdzie




RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ


przeprowadzonej

w Szkole Podstawowej

im. Andrzeja Samulowskiego

przy Zespole Szkolno - Przedszkolnym

w Gietrzwałdzie



Rok szkolny 2011/2012
SPIS TREŚCI


  1. Wstęp

1.1. Ewaluacja………………………………………………………….…….…....3

1.2. Podstawa prawna…………………………………………………….……....3

1.3. Skład zespołu ewaluacyjnego…………………………………………....…4

1.4.Odbiorcy ewaluacji………………………………………………………...….4


  1. Podstawowe dane o organizacji procesu ewaluacji…….…5




  1. Opis przedmiotu ewaluacji.........................................................6



3. Wymaganie 1.4 – Respektowane są normy społeczne
3.1. Przedmiot ewaluacji ................................................................................7

3.2. Cel ewaluacji ..........................................................................................7

3.3. Kryteria ewaluacji ...................................................................................7

3.4. Prezentacja wyników ewaluacji……………………………………………8

3.5.Wnioski.....................................................................................................9 3.6. Rekomendacje ......................................................................................10
4. Wymaganie– PSO, WSO - przestrzeganie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów.

4.1. Przedmiot ewaluacji ..............................................................................11

4.2. Cel ewaluacji ........................................................................................11

4.3. Kryteria ewaluacji ................................................................................ 11

4.4. Prezentacja wyników ewaluacji……………………………………..…….12

4.5. Wnioski..................................................................................................14

4.6. Rekomendacje .....................................................................................14
IV. Sposób upowszechnienia ………………………………………….15

V. Załączniki…………………………………………………………..……..15



  1. WSTĘP




  1. Ewaluacja

(w świetle prawa oświatowego)

Jest podstawowym narzędziem nadzoru pedagogicznego mającym wpływ, na jakość kształcenia i rozwój szkół i placówek oświatowych. Ewaluacja w szkole polega na zaplanowanym i metodologicznie uściślonym, systematycznym zbieraniu i przetwarzaniu informacji o warunkach, przebiegu i skuteczności działań szkoły. Celem ewaluacji jest uzyskanie zobiektywizowanych wniosków w celu utrzymania, zaniechania bądź modyfikacji podlegających badaniu działań szkoły lub też w celu zainicjowania nowych działań, czyli, ogólnie, w celu podejmowania decyzji kierowniczych.


1.2 Podstawa prawna.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października

2009 roku w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. Nr 168 poz. 1324)



1.3 Skład zespołu ewaluacyjnego
Uchwałą Rady Pedagogicznej ZSP w Gietrzwałdzie nr 03/11/12 z dnia 15.09.2011 r. zatwierdzającej plan nadzoru pedagogicznego, powołany został zespół do spraw ewaluacji w składzie:

Teresa Kochanowska – dyrektor Zespołu Szkolno -

Przedszkolnego

Mariola – Terebieniec Nogalska - nauczyciel nauczania

zintegrowanego, przewodnicząca zespołu,

Renata Kiewisz – nauczyciel nauczania zintegrowanego, członek

zespołu,

Małgorzata Multan – nauczyciel matematyki, członek zespołu,

Kamila Drozd – pedagog, członek zespołu

1.4 Odbiorcy ewaluacji
- Dyrekcja Zespołu Szkolno – Przedszkolnego

- Nauczyciele Zespołu Szkolno - Przedszkolnego

- Rodzice uczniów Zespołu Szkolno – Przedszkolnego

- Uczniowie Zespołu Szkolno – Przedszkolnego




  1. Podstawowe dane o organizacji procesu ewaluacji

  1. Ewaluacja została przeprowadzona ściśle według etapów wskazanych przez

Dyrektora szkoły, zatwierdzonych przez Radę Pedagogiczną, zgodnie z

planowanym przebiegiem i terminarzem:




Etapy działania


Zakres podejmowanych czynności

Termin realizacji


I

Wybranie obszaru pracy szkoły, który będzie poddany ewaluacji wewnętrznej. Określenie zakresu ewaluacji wewnętrznej – jakie wymagania z wybranego obszaru zostaną ocenione.



IX 2011

II

Określenie celu ewaluacji wewnętrznej. Sformułowanie pytań kluczowych oraz szczegółowych, określenie kryteriów, według których będą oceniane wyniki ewaluacji.



X 2011

III

Przygotowanie narzędzi do ewaluacji wewnętrznej adekwatnych do badanego obszaru pracy szkoły.


XI – XII 2011

IV

Określenie próby badawczej

XI 2011

V

Powołanie zespołu do spraw ewaluacji – ustalenie, kto i w jaki sposób będzie dokonywał ewaluacji wewnętrznej.



IX 2011

VI

Przeprowadzenie ewaluacji wewnętrznej z wykorzystaniem opracowanych narzędzi.


I – III 2011

VII

Analiza zgromadzonych danych:

- pogrupowanie zebranych danych, analiza jakościowa i ilościowa

- wypracowanie wniosków wynikających z przeprowadzonej analizy

- wyprowadzenie rekomendacji



IV 2011

VIII

Opracowanie raportu, który określa poziom spełniania przez szkołę wymagań dla badanego obszaru.

IV - V 2011

IX

Określenie form prezentacji danych - ustalenie komu i w jaki sposób będą przedstawione wyniki ewaluacji wewnętrznej.


V 2011

X

Określenie sposobu wykorzystania wyników ewaluacji do: dalszego planowania rozwoju szkoły lub opracowania programu i harmonogramu poprawy

efektywności kształcenia lub wychowania.



Na sierpniowej RP



  1. Opis przedmiotu ewaluacji

Prezentowany raport jest rezultatem ewaluacji wewnętrznej przeprowadzonej

w Szkole Podstawowej im. Andrzeja Samulowskiego przez zespół ds. ewaluacji wewnętrznej. Zadaniem zespołu było przeprowadzenie ewaluacji wewnętrznej w obszarach:
Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły.

wymaganie 1.4.: Respektowane są normy społeczne


wymaganie: PSO, WSO - przestrzeganie zasad oceniania,

klasyfikowania i promowania uczniów oraz

przeprowadzania egzaminów.

Zbierane informacje pochodziły z różnych źródeł – m.in. z ankiet przeprowadzonych wśród uczniów, rodziców i nauczycieli, z obserwacji zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych czy wycieczek. Analizie poddano również dokumentację szkolną, m.in. Statut Szkoły, program wychowawczy, system oceniania WSO i PSO, program nauczania, podstawę programową, program profilaktyki, dzienniki lekcyjne, instrukcję BHP, prace klasowe sprawdziany. Zastosowanie różnorodnych metod badawczych oraz staranne zaplanowanie i przeprowadzenie ewaluacji zapewniły wysoki stopień wiarygodności wyników badań.

Ankiety przeprowadzono w miesiącu marcu i kwietniu.

Wymaganie 1.4 – Respektowane są normy społeczne
3.1 Przedmiot ewaluacji

Respektowanie norm społecznych przez uczniów.


3.2 Cele ewaluacji:
Celem przeprowadzonej ewaluacji było pozyskanie informacji na temat:

  • Znajomości wśród uczniów norm społecznych

  • Oceny stopnia przestrzegania przez uczniów norm społecznych

  • Oceny stopnia respektowania przez szkołę odpowiedzialności za czyny uznane za sprzeczne z zasadami obowiązującymi w szkole i poza nią

  • Podniesienia poziomu przestrzegania norm społecznych

  • Podniesienie poziomu bezpieczeństwa w szkole

  • Poziomu udziału rodziców w budowie systemu wartości w szkole



3.3 Kryteria ewaluacji


  • Skuteczność działań wychowawczych w zmniejszaniu/ eliminowaniu zagrożeń oraz wzmacnianiu zachowań respektujących normy społeczne

  • Zgodność z dokumentacją wewnątrzszkolną (statut, program wychowawczy)

  • Stopień znajomości: praw i obowiązków, systemu kar i nagród wynikających z dokumentacji wewnątrzszkolnej

  • Zgodność z oczekiwaniami uczniów i rodziców

  • Analiza i diagnoza zachowań uczniów

  • Monitorowanie osiągnięć i formułowanie wniosków i wdrażanie wniosków z monitorowania


3.4 Prezentacja wyników ewaluacji
W ankiecie wzięło udział:

9 rodziców uczniów klasy IV

12 rodziców uczniów klasy V

10 rodziców uczniów klasy VI

42 uczniów kl. IV – VI naszej szkoły

W wyniku przeprowadzonej ewaluacji stwierdzono, że uczniowie oraz rodzice zostali zapoznani z normami społecznymi, jakie obowiązują w naszej szkole. Głównym źródłem informacji według rodziców i uczniów były lekcje wychowawcze oraz apele szkolne (pyt.1).

Stwierdzono również, że około 45% ankietowanych uczniów zna prawa i obowiązki ucznia, a pozostała część ich nie pamięta. W przekonaniu rodziców ponad 85% uczniów zna je(pyt.2). Należy również zauważyć, iż pomimo tego, że uczniowie deklarują znajomość norm społecznych to we wzajemnej ocenie około 30 % uczniów przestrzega je a niewiele ponad połowa przestrzega je czasami (pty.3). Do najczęściej niepożądanych zachowań należą: przezywanie, obgadywanie, wyśmiewanie (według ponad połowy ankietowanych uczniów i ponad 40% rodziców). W mniejszym stopniu jest to rozpowszechnianie plotek, niszczenie własności, bicie, kopanie i inne obrażenia - 20 – 35% ankietowanych (pyt.4). Jako źródła niewłaściwych postaw społecznych wobec nich nie co ponad 50% uczniów ankietowanych stwierdziło, że takich nie ma, odpowiednio rodzice – około 25%. Natomiast około 60% ankietowanych rodziców stwierdziło, że takim źródłem nieodpowiednich zachowań są koleżanki i koledzy ich dzieci, około 5% rodziców wskazało na nauczycieli. Należy również zauważyć, że znaczny procent uczniów i rodziców wskazało również na kolegów i koleżanki z gimnazjum(pyt. 5).

70% ankietowanych uczniów w ocenie własnej, twierdz, że przestrzega obowiązujących norm w szkole - odpowiednio 50% rodziców (pyt 7). 90% uczniów i 80% rodziców wie, za co dostają takie, a nie inne oceny z zachowania. Połowa ankietowanych uczniów i około 40% rodziców twierdzi, że w szkole istnieje system kar i nagród, około15% ankietowanych uważa, że takiego systemu niema. Pozostali ankietowani nie wiedzą.



Według uczniów najczęstszym sposobem reagowania nauczyciela na niewłaściwe zachowanie jest upomnienie ustne- 80%, wpisanie uwagi do zeszytu- 70%, przekazanie informacji do wychowawcy lub dyrektora – 60% rozmowa z rodzicami – 50%. Natomiast 100% ankietowanych rodziców zaznaczyło wpisanie uwagi do zeszytu, rozmowa z rodzicami i upomnienie ustne – 70% (pyt.10). Około 70% rodziców i około 60% uczniów twierdz, że szkoła skutecznie podejmuje działania eliminujące niewłaściwe zachowania(pyt.13) i to właśnie według ankietowanych za równo uczniów- około 70% jaki i rodziców – około 90% dyżury nauczycieli na przerwach najlepiej wpływają na poprawę przestrzegania norm społecznych. 50% rodziców wskazało również na spotkanie z policjantem, pedagogiem, wychowawcą. Natomiast uczniowie uważają, że ocena z zachowania ma duży wpływ na ich zachowanie – około 40%(pyt.12). Około 80% ankietowanych rodziców i uczniów stwierdziło, że w szkole stosuje się pochwały za osiągnięcia uczniów.

3.5 Wnioski

  • Uczniowie czują się w szkole bezpiecznie, choć doświadczają, ze strony innych uczniów, różnego rodzaju zachowań agresywnych, a zwłaszcza agresji słownej.

  • Nauczyciele na bieżąco komunikują uczniom, jakich zachowań się od nich oczekuje. Czynią to zwłaszcza na lekcjach wychowawczych, w rozmowach indywidualnych.

  • Zapoznano uczniów z normami społecznymi obowiązującymi w szkole. Głównym źródłem informacji w tym zakresie są lekcje wychowawcze, apele szkolne, strona internetowa szkoły, rozmowy indywidualne.

  • W śród uczniów zbyt mała jest znajomość praw i obowiązków ucznia oraz systemu kar i nagród obowiązującego w szkole.

  • Nie wszyscy uczniowie przestrzegają norm obowiązujących w szkole. Do najczęściej pojawiających się form agresji należą: obgadywanie, wyśmiewanie, przezywanie.

  • Uczniowie wiedzą, co jest brane pod uwagę przy ocenie ich zachowania i uważają, że ocena z zachowania ma duży wpływ na ich postawę.

  • Rodzice na bieżąco informowani są o wszystkich trudnych sytuacjach powstałych na terenie szkoły z udziałem ich dziecka.

  • Szkoła w większości skutecznie eliminuje zagrożenia, związane z lekceważeniem norm społecznych przez uczniów

3.6 Rekomendacje


  • Na wrześniowych zajęciach obligatoryjnie zapoznać uczniów z prawami i obowiązkami uczniów oraz z systemem kar i nagród i obowiązującymi w szkole i normami zachowania. W klasach wyeksponować kontrakty zawarte z uczniami.




  • Wyeksponować system kar i nagród, przedyskutować temat z rodzicami. Stworzyć odpowiedni dokument.




  • Jasno określić kary i konsekwencje spowodowane nie przestrzeganiem norm społecznych.




  • Należy opracować plan działań mający na celu zwiększenie wśród uczniów i nauczycieli respektowanie norm społecznych oraz zmniejszenie (wyeliminowanie) zachowań niezgodnych z normami społecznymi.



  • Na lekcjach wychowawczych, spotkaniach z pedagogiem szkolnym zwrócić szczególną uwagę na temat agresji i konsekwencji z nią związanych.

.


3. Wymaganie – PSO, WSO - przestrzeganie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów.

3.1 Przedmiot ewaluacji .
PSO, WSO - przestrzeganie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów.

3.2 Cel ewaluacji :
Celem przeprowadzonej ewaluacji było pozyskanie informacji na temat:



  • znajomości wśród uczniów i rodziców WSO I PSO.

  • stopnia przestrzegania kryteriów zawartych w systemie oceniania.

  • w jakim stopniu system oceniania wpływa na motywowanie uczniów?

  • stopnia zadowolenia rodziców ze sposobu przekazywania informacji o postępach dziecka

  • zgodności systemu oceniania z innymi dokumentami szkolny.


3.3. Kryteria ewaluacji :


  • znajomość WSO i PSO

  • uczniowie kierują własnym procesem uczenia się

  • uwzględnia możliwości i rodzaje aktywności uczniów

  • oceny uczniów są odzwierciedleniem ich możliwości

  • akceptacja przez rodziców zasad zawartych w systemie oceniania

  • akceptacja przez uczniów zasad zawartych w systemie oceniania

  • zgodność z innymi dokumentami szkolnymi i dokumentami prawa oświatowego


3.4 Prezentacja wyników ewaluacji .
W ankiecie udział wzięło :

- 44 uczniów z klas IV – VI

- 29 rodziców uczniów klas IV- V

W wyniku przeprowadzonej ewaluacji stwierdzono, że uczniowie oraz rodzice znają zasady oceniania w naszej szkole. Głównym źródłem informacji według uczniów były lekcje, natomiast dla rodziców były: zebranie z rodzicami, oraz rozmowy indywidualne, strona internetowa szkoły.



64 % ankietowanych uczniów stwierdziło, że są oceniani sprawiedliwie, według ankietowanych rodziców 72% uważa, że ich dzieci są sprawiedliwie oceniane. Przyjęte zasady oceniania z poszczególnych przedmiotów są zrozumiałe w 64 % i częściowo zrozumiałe dla 32% uczniów. W przekonaniu rodziców, zasady te są zrozumiałe w 76%, a częściowo w 17%, natomiast 7% rodziców i 5% uczniów uważa zasady oceniania za niezrozumiałe. Z przeprowadzonych ankiet wynika, iż uczniowie w naszej szkole najczęściej są oceniani za prace pisemne (sprawdziany, klasówki, kartkówki) wskazało na to 84% uczniów oraz 86% rodziców, zadania domowe wskazało 48% uczniów oraz 62% rodziców. Aktywność na lekcjach wskazało 39% uczniów, 34% rodziców. Natomiast najmniejsza liczba uczniów wskazała odpowiedzi ustne 18%, w przekonaniu rodziców jest to 48 %. Wskaźniki, które mają wpływ na oceny z przedmiotów to między innymi zachowanie, wskazało na to 23% ankietowanych uczniów oraz 34% ankietowanych rodziców. Spóźnienia mają wpływ na oceny według 11% uczniów. 73% uczniów i 55% rodziców uznało, że zachowanie, wygląd, nieobecność na lekcji, spóźnienia nie mają wpływu na oceny. Rodzice uczniów klasy IV: wskazali, że dane czynniki mają wpływ na oceny, przyrodę wskazało (2 osoby), matematyka. Uczniowie klasy V wskazali matematykę i religię, uczniowie kl. VI – matematykę. Ankietowani uczniowie i rodzice stwierdzili, że nauczyciele przestrzegają ustalonych zasad oceniania - 77% uczniowie, 72% rodzice. 50% uczniów oraz 86% rodziców uważa, że uczniowie mają możliwość poprawy ocen. 50% uczniów uważa, że nie zawsze ma taką możliwość oraz 14% rodziców wskazuję, również, że nie zawsze dziecko ma możliwość poprawy oceny. Według respondentów pozytywna ocena motywuję do nauki 70% ankietowanych uczniów, 83% ankietowanych rodziców, uważa również ocenę pozytywna za motywującą. Ocena negatywna uznana została również przez 59% ankietowanych uczniów za oceną motywującą, zmuszającą do wysiłku, 34% ankietowanych rodziców uznało również, że taka ocena zmusza dziecko do większego wysiłku. Według 23% badanych uczniów negatywna ocena zniechęca do dalszej nauki, popiera to również 14 % badanych rodziców. Na pytanie: Czy zasady oceniania z poszczególnych przedmiotów uwzględniają możliwości uczniów? Twierdząco odpowiedziało, około 50% ankietowanych uczniów i prawie tyle samo rodziców. Natomiast 34% uczniów i rodziców uznało, że na większości przedmiotów są uwzględniane możliwości uczniów, nie wiem odpowiedziało 11% uczniów i 17% rodziców. Nie są uwzględniane wskazało około 3% rodziców i uczniów. Najlepiej charakteryzujące ocenianie określenie to według ankietowanych motywujące, wskazało 48% uczniów i 69% rodziców. Sprawiedliwe wskazało około 50% uczniów i rodziców. Zachęcające do wysiłku około 30-40% uczniów i rodziców. 100% uczniów stwierdziło, iż nauczyciele informują ich o przypuszczalnych ocenach ze swoich przedmiotów na półrocze i koniec roku szkolnego, również 97% ankietowanych rodziców potwierdziło, że ma to miejsce. Natomiast 3% rodziców uznało, że uczniowie nie są informowani o przypuszczalnych ocenach. Z przyjętymi zasadami oceniania zachowania zgadza się około 77% ankietowanych uczniów i rodziców, natomiast z większością zgadza się 23% uczniów i 17 % badanych rodziców. Jeden z rodziców ucznia klasy IV dopisał odpowiedź: nie znam ich (kryteriów oceniania z zachowania). Na pytanie: Jakie formy informowania o stopniu opanowania wiedzy przez Wasze dziecko, brakach w nauce, o bieżących ocenach odpowiadałoby Pani/Panu najbardziej? 45% ankietowanych rodziców za najbardziej odpowiednie wskazało podczas wywiadówek oraz dziennik korespondencji na bieżąco. 31% rodziców wskazało na rozmowy indywidualne, oraz 17% na rozmowy telefoniczne. 14 % ankietowanych rodziców uznało, że dobrą formą informacji byłyby dzienniki elektroniczne.

3.5. Wnioski


  • Uczniowie i rodzice znają PSO, WSO - przestrzeganie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów. Głównym źródłem w tym zakresie są zebrania z rodzicami, rozmowy indywidualne i strona internetowa.

  • Kryteria zawarte w systemie oceniania są przestrzegane.

  • System oceniania ma duży wpływ na motywowanie uczniów

  • Rodzice są zadowoleni ze sposobu przekazywania informacji o postępach dziecka. Większość za najbardziej odpowiednie formy przekazywania informacji uznało wywiadówki oraz zeszyt korespondencji)

  • System oceniania jest zgodny z innymi dokumentami szkolnymi (statut WSO, PSO, program nauczania, podstawa programowa, kryteria oceniania, dzienniki lekcyjne, prace klasowe, sprawdziany…)

3.6. Rekomendacje

Kontynuować kontrolę przestrzegania prawa oświatowego w tym:

  • informowanie uczniów, rodziców o zasadach oceniania obowiązujących w naszej szkole, oraz wskazać gdzie mogą się z nimi zapoznać (strona internetowa szkoły)



  • informowanie uczniów, rodziców o kryteriach oceniania zachowania, informowanie uczniów, rodziców o przewidywanych ocenach.



  • Informowanie uczniów, rodziców, że zarówno oni jak i nauczyciele mają obowiązek przestrzegania zasad oceniania (np. odrabianie prac domowych przez uczniów, przygotowanie się do sprawdzianów itp., nauczyciele informowanie jasno o zasadach i kryteriach oceniania)


  1. Sposób upowszechniania wyników raportu:

  • prezentacja i dyskusja podczas zebrania rady pedagogicznej,

  • zamieszczenie na stronie internetowej szkoły,

  • prezentacja uczniom podczas godzin wychowawczych (najważniejsze informacje),

  • prezentacja rodzicom na z

  • ebraniach (najważniejsze informacje).

Dane z raportu ewaluacji wewnętrznej zostaną zaprezentowane na posiedzeniu

Rady Pedagogicznej dnia 22. 05. 2012 r. oraz przedstawione i omówione podczas

spotkania z Rodzicami. Forma przekazu – raport, jako dokumentacja szkolna w

wersji papierowej i elektronicznej do wglądu nauczycieli oraz pokaz slajdów ,

prelekcja dla rodziców.


V. Załączniki

5.1 Projekt ewaluacji wewnętrznej

  • Respektowane są normy społeczne (zał.1)

  • Wymaganie: PSO, WSO – przestrzeganie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów. (zał.2)

5.2 Ankiety.

Przestrzeganie norm społecznych

  • Ankieta dla rodziców

  • Ankieta dla uczniów

  • Ankieta dla nauczycieli

Szkolny system oceniania WSO i PSO

  • Ankieta dla rodziców

  • Ankieta dla uczniów

  • Ankieta dla nauczycieli

5.3 Opracowanie wyników ankiet

  • Podsumowanie wyników ankiety przeprowadzonej wśród uczniów ( z podziałem na klasy), na temat: PSO, WSO - przestrzeganie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów (zał.3)



  • Podsumowanie wyników ankiety przeprowadzonej wśród nauczycieli na temat:
    PSO, WSO - przestrzeganie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów (zał.4)



  • Zestawienie wyników ankiet przeprowadzonych wśród uczniów i rodziców na temat: PSO, WSO - przestrzeganie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów (zał.5)



  • Podsumowanie wyników ankiety wśród rodziców uczniów klas IV – VI na temat przestrzegania norm społecznych w naszej szkole. (zał. 6)





©snauka.pl 2016
wyślij wiadomość