Strona główna

Strategia pewnego pionierskiego przedsięwzięcia


Pobieranie 35.22 Kb.
Data20.06.2016
Rozmiar35.22 Kb.
E.LECLERC

Dokumentacja prasowa – styczeń 2003



Strategia pewnego pionierskiego przedsięwzięcia


Tworząc sieć punktów sprzedaży w miejscach, gdzie sprzedaż książek i multimediów jest bardzo słabo rozwinięta lub prawie w ogóle nie istnieje, E.Leclerc zdynamizował nieco „uśpiony” rynek lokalny i kontynuuje swoją batalię o demokratyzację dostępu do dóbr kultury. Opierając swoją koncepcję na szeroko pojmowanej definicji kultury, E.Leclerc pragnie, aby jego księgarnie pod nazwą Espace Culturel oferujące książki i multimedia były nie tylko zwykłymi „punktami sprzedaży”, ale stały się także miejscem wymiany kulturalnej między twórcami, artystami a konsumentami.


Stały i notowany od kilku lat wzrost popytu na multimedia dowodzi, że francuskie społeczeństwo coraz bardziej staje się „społeczeństwem rozrywki”. Większa ilość wolnego czasu (o 1 godzinę dziennie więcej niż 25 lat temu), większa siła nabywcza, wyższy poziom wykształcenia - wszystko to sprawia, że Francuzi wykazują coraz większe zainteresowanie kulturą. W okresie między rokiem 1990 i 2000 zakup płyt i kaset wzrósł o 21 %; oglądalność spektakli o 58 %, a filmów video o 70 % (dane „Francoscopie” wyd.2003).
W odpowiedzi na to zapotrzebowanie społeczne i w trosce o szerszy dostęp do publikacji oraz imprez kulturalnych E.Leclerc stworzył w swoich centrach handlowych Księgarnie Multimedialne, oferujące szeroki wybór książek i produktów multimedialnych. Księgarnie Multimedialne E.Leclerc („Espaces Culturels”) stanowią w ten sposób rodzaj przeciwwagi dla najbardziej masowej konsumpcji, która ogranicza swoje wybory jedynie do kilku „hitów” sezonu.

Spis treści

Księgarnie multimedialne E.Leclerc w liczbach


Podstawowe założenia koncepcji : oferta i usługa w ramach wyspecjalizowanej sieci sklepów - w cenie Leclerc’a
Księgarnie multimedialne E.Leclerc – ośrodki kultury i imprez kulturalno-oświatowych
Batalia E.Leclerc o szeroki dostęp do dóbr kultury
Księgarnie Multimedialne E.Leclerc – zmiany podstawowych wskaźników liczbowych od roku 1998
Księgarnie multimedialne E.Leclerc w liczbach


  • całkowita wartość obrotu : 950 mln Euro

  • wartość obrotu w roku 2002 : 282 mln Euro

  • wzrost wartości obrotów 2002/2001 : 41 %

  • ilość : 55 punktów sprzedaży

  • założenia na rok 2005 : 80 punktów sprzedaży

  • zatrudnienie : 850 osób



Na przełomie roku 2001/2002 wzrost obrotów wyniósł 41 %
Przy obrotach rzędu 282 mln Euro (wartość przewidywana na koniec roku 2002), Księgarnie Multimedialne E.Leclerc notują w tym roku 41-procentowy wzrost sprzedaży, co potwierdza stałą tendencję wzrostową wyników, które osiągały od chwili ich utworzenia : 29 % w roku 1998, 23,5 % w roku 2000, 23,5 w roku 2001 1. Jest to spektakularny wzrost na rynku książek i multimediów, którego obroty od roku 1996 roku wzrastają corocznie o 6 %.
E.Leclerc, ze swoim 12 procentowym udziałem w tym rynku (książki, płyty, filmy video, gry komputerowe) zajmuje 2 miejsce w skali kraju, tuż za siecią sklepów FNAC, a przed Hachette Distribution Services (w tym Extrapole i Furet du Nord). Podkreślić należy, że obrót realizowany przez Księgarnie Multimedialne stanowi 30 % całkowitego obrotu E.Leclerc w dziedzinie sprzedaży książek i multimediów (950 mln Euro).
Księgarnie Multimedialne : dzisiaj 55, a w roku 2005 – 80 punktów sprzedaży
Liczba Księgarni Multimedialnych E.Leclerc od chwili ich utworzenia w roku 1995, zwiększyła się 4-krotnie w okresie zaledwie 7 lat, osiągając w roku 2003 liczbę 55 punktów sprzedaży. Rok 2002 odznaczał się wyjątkową dynamiką – w ostatnim kwartale 2002, na terenie Francji otwarto 9 kolejnych punktów sprzedaży. Kolejny cel to 66 punktów sprzedaży w roku 2003 przy założeniu, że ich liczba w roku 2005 wynosić będzie 80.
Jednolity podział obrotów wg poszczególnych działów sprzedaży (książki, płyty i multimedia)
Podczas gdy na rynku książek i multimediów książki i płyty stanowią 75 % ogólnej wartości obrotów, w Księgarniach Multimedialnych E.Leclerc 80 % obrotów przypada łącznie na książki, płyty i pozostałe produkty multimedialne.
Podział obrotów wg poszczególnych działów sprzedaży

  • płyty 24,4 %

  • kasety video 11,8 %

  • gry komputerowe 5,8 %

  • inne multimedia – 32,4 %

  • książki – 25, 6 %



Podstawowe założenia koncepcji : oferta i usługa w ramach wyspecjalizowanej sieci punktów sprzedaży - w cenie Leclerc’a

Ceny niższe niż w dystrybucji wyspecjalizowanej

Aby umożliwić większy dostęp do produktów i wzmocnić siłę nabywczą konsumenta Księgarnie Multimedialne E.Leclerc oferują jedne z najniższych cen na rynku. Nawet jeżeli rabat na książki nie może wynosić poniżej 5 %, zgodnie z przepisami ustawy Lang’a, to ceny na pozostałe produkty, takie jak płyty kompaktowe, CD-rom’y, filmy video, gry i programy komputerowe są niższe od tych, które proponują wyspecjalizowane sieci dystrybucji.


W tym samym celu, a mianowicie w trosce o zapewnienie szerszego dostępu do dóbr kultury, E.Leclerc prowadzi akcje promocyjne ukierunkowane na wybrane produkty. Aby zwiększyć zasięg informacji i dotrzeć do jak największej rzeszy konsumentów kilka razy do roku (każdorazowo w nakładzie powyżej 1 mln egzemplarzy) wydawany jest magazyn zatytułowany „Culturissimo”, w którym omawiane są tematy z różnych dziedzin kultury. „Culturissimo” to więcej niż katalog, który przedstawia poszczególne produkty, to praktyczny poradnik opracowany z myślą o tym, żeby jak najlepiej informować konsumenta, w ramach dobrze pojętej usługi o wysokiej jakości. W tym roku poszczególne edycje „Culturissimo” były poświęcone następującym tematom : „komiks”, „podróże”, „lato” i „młodzież”. W przygotowaniu jest już edycja na rok 2003, która będzie poświęcona jazzowi, muzyce klasycznej i muzyce z całego świata.

Szeroka oferta starannie dobranych produktów

Sukces Księgarni Multimedialnych E.Leclerc to nie tylko atrakcyjne ceny, ale także i, w głównej mierze, bogata oferta (książki, płyty, filmy video/DVD, multimedia, gry komputerowe) starannie dobranych produktów, pochodzących z różnych dziedzin : sztuka, malarstwo, rzeźba .. ale także aktywny wypoczynek, rzemiosło artystyczne (wszystko o perłach, garncarstwo, ceramika, witraże..).

W ramach każdego działu zainteresowani znajdą dla siebie szereg innych, ciekawych pozycji książkowych, albumów, etc..
Wielkość oferty w poszczególnych działach tematycznych wyrażona liczbą pozycji





Minimum

Maximum

Książki

20 000

90 000

Płyty

12 000

30 000

Filmy video

2 000

8 000

E.Leclerc sprzedaje produkty pierwszej potrzeby oraz produkty, na które oczekują klienci, ale nie waha się również zamieścić w swojej ofercie autorów i dzieł mniej znanych i mniej komercyjnych, jeżeli uważa, że są interesujące i godne polecenia. W katalogu „Culturissimo” z listopada 2001 znalazła się na przykład prezentacja albumu zatytułowanego „Tango” autorstwa Stephane Sanseverino oraz książka Freda Vargas’a „ Wyjdź szybko i późno wracaj”. Te dwie pozycje znalazły się w katalogu zanim jeszcze odniosły wielki sukces handlowy. Popularyzując w ten sposób wybranych twórców i utwory, E.Leclerc zapewnia swojej ofercie bardziej intelektualny wymiar przeciwstawiając się w ten sposób najbardziej masowej konsumpcji, która ogranicza swoje wybory do coraz mniejszej liczby utworów (best-sellerów).



Wykwalifikowany personel i usługa „na miarę” oczekiwań klienta
Sprzedaż książek i multimediów w Księgarniach Multimedialnych E.Leclerc jest prowadzona przez wyspecjalizowany personel, którego poziom wykształcenia to co najmniej matura z opcją nauk humanistycznych w powiązaniu z rodzajem obsługiwanego działu sprzedaży (literatura, nauki przyrodnicze, Krajowy Instytut Kształcenia Księgarzy, IUT..). Personel korzysta ponadto z licznych szkoleń organizowanych przez E.Leclerc, w trakcie całego okresu pracy zawodowej.
W Księgarni Multimedialnej E.Leclerc personel fachowo poinformuje klienta o nowościach, o rodzajach literackich i o utworach muzycznych, wskaże mu odpowiednie pozycje książkowe, poleci właściwy program informatyczny... wszystkoe w trosce o coraz lepszą jakość usług, do której tak dużą wagę przywiązuje E.Leclerc.
W tym samym celu, którym jest zawsze zadowolenie klienta, proponuje się klientom liczne usługi dodatkowe : serwis i naprawa komputerów, kursy doszkalające w dziedzinie multimediów, przed-sprzedaż biletów na imprezy kulturalne i spektakle (od marca 2002) oraz informatory i przewodniki, o tym co zawiera oferta E.Leclerc..

Wystrój, który zachęca klienta ..
Mając w pełni świadomość tego, że książki i multimedia nie należą do grupy produktów pierwszej potrzeby i że ich zakup powinien być przyjemnością, E.Leclerc wybrał dla swoich księgarni multimedialnych taką koncepcję urządzenia wnętrza sklepu, która w możliwie najpełniejszy sposób uwydatnia charakter samego produktu i zachęca klienta do chwili spokojnej refleksji w poszukiwaniu ulubionego utworu lub książki. Są więc kąciki lektury, słuchawki do płyt kompaktowych oraz czytniki kodów kreskowych (do wszystkich CD) – po to żeby, zwiększając dostępność produktu, dać klientowi możliwość obejrzenia i sprawdzenia tego co kupuje. Wystrój Księgarni Multimedialnych E.Leclerc, zaprojektowany przez biuro projektów wzornictwa „Carré Noir”, jest w kolorze niebieskim, w połączeniu z prostymi materiałami wykończeniowymi (drewno i metal).
Księgarnie Multimedialne E.Leclerc : ośrodki wymiany kulturalnej i imprez artystycznych
Dynamizacja rynku lokalnego
55 Multimedialnych Księgarni E.Leclerc jest zlokalizowanych na obrzeżach dużych miast lub w miastach średniej wielkości, w regionach gdzie oferta sprzedaży książek i multimediów była do tej pory bardzo słabo rozwinięta, co zmuszało mieszkańców do odbywania długich wypraw po ulubioną książkę czy płytę. Mutimedialne księgarnie E.Leclerc oparły swój sukces na strategii wykorzystania właśnie tych regionów, przyczyniając się przy okazji do ożywienia, jeśli nie stworzenia od podstaw, rynku lokalnego w tej dziedzinie.
Zgodnie z tą samą strategią E.Leclerc zwiększył w ostatnich latach ilość swoich punktów sprzedaży w miastach średniej wielkości, oddalonych o 20-50 km od dużych aglomeracji. Przykładami są takie miasta jak Langon, zlokalizowane w niewielkiej odległości od Bordeaux, Pontchâteau obok Nantes, Vitré obok Rennes, itd..

Więcej niż zwykła księgarnia..
Więcej niż zwykłe sklepy gdzie kupuje się książki i płyty, Księgarnie Multimedialna E.Leclerc to prawdziwe ośrodki wymiany kulturalnej (na szczeblu lokalnym i krajowym) i spotkań między twórcami i publicznością. Program proponowanych imprez jest bardzo bogaty : spektakle poświęcone wybranym autorom, konferencje literackie, spotkania z laureatami i młodymi autorami, warsztaty artystyczne, wystawy, koncerty.. aby ułatwić i pogłębić nasz kontakt z kulturą.
Oprócz imprez artystycznych, których program jest ustalany w zależności od lokalnych potrzeb, Księgarnie Multimedialne E.Leclerc uczestniczą, obok innych organizacji i jednostek działających w sektorze kultury, w organizacji imprez na szczeblu krajowym, takich jak np. Festiwal Komiksu w Angouleme, Festiwal „Dziwnych Podróżników” w Saint-Malo.. aby ułatwić prowadzenie i zapewnić odpowiednie warunki dla takich imprez coraz większa liczba Księgarni Multimedialnych E.Leclerc dysponuje zapleczem w postaci dodatkowych pomieszczeń (sale do ekspozycji, sale konferencyjne, koncertowe.. ) a także odpowiednio przeszkolonym personelem.
Prowadzone w ten sposób działania kulturalne mają podwójny cel : z jednej strony chodzi o umożliwienie publiczności z mniejszych ośrodków miejskich bezpośredniego kontaktu ze znanymi twórcami kultury, których zaprasza się do udziału w spotkaniach organizowanych na miejscu, z drugiej zaś o popularyzację, na szczeblu lokalnym, twórczości mniej znanych, młodych artystów.


Batalia E.Leclerc o szerszy dostęp do kultury


Podwójny cel : ułatwić dostęp do kultury i wspierać twórczość artystyczną


E.Leclerc jest jedyną firmą z sieci tzw. wielkiej dystrybucji, która tak aktywnie angażuje się w działania na rzecz kultury. Jej działania są bardzo konkretne, prowadzone od wielu lat i mają na celu większą demokratyzację dostępu do dóbr kultury oraz wspieranie twórczości artystycznej. Chodzi bowiem o stałe uczestnictwo w życiu kulturalnym, które wyraża się nie tylko wsparciem finansowym, ale również poprzez organizację imprez kulturalnych na szczeblu lokalnym i prawdziwe zaangażowanie.
Oprócz działań na rzecz zwiększenia dostępności produktów i organizacji imprez kulturalnych, w ramach swojej sieci sprzedaży, E.Leclerc wspiera różnego rodzaju festiwale, w których corocznie uczestniczy jako sponsor. Wszystko po to, aby zachęcić jak największą liczbę osób do poznawania literatury, czytania komiksów, słuchania muzyki.. wspierając jednocześnie młodych twórców, poprzez rozpowszechnianie ich dzieł. Poprzez swoje działania sponsoringowe E.Leclerc popularyzuje w skali krajowej lokalne wydarzenia artystyczne i kulturalne, nadaje im większą wagę i pozwala odkryć interesujące inicjatywy. W tym znaczeniu działania E.Leclerc w zakresie popularyzacji kultury stanowią cenne zarówno dla artystów jak i dla publiczności.

Wspieranie ważnych wydarzeń kulturalnych


E.Leclerc co roku uczestniczy w organizacji trzech znaczących festiwali artystycznych : chodzi o festiwal komiksu w Angouleme, festiwal literacki „Dziwni Podróżnicy” w Saint-Malo oraz festiwal piosenki francuskojęzycznej w Montauban.
E.Leclerc jest od 1991 roku jednym z współorganizatorów festiwalu w Angouleme prowadząc w ramach tego wydarzenia artystycznego „Forum E.Leclerc”, które jest miejscem wymiany poglądów i dyskusji autorów z publicznością na temat procesu tworzenia, tendencji rozwoju i przyszłości komiksu. W ramach „Forum” prowadzony będzie w roku 2003 konkurs w którym jury, złożone ze znanych scenarzystów, wyłoni trzech najlepszych rysowników komiksowych, którzy wydali swoje pierwsze albumy w roku 2002.
Współpraca w ramach organizacji międzynarodowego festiwalu książki, zatytułowanego „Dziwni Podróżnicy„ trwa od roku 1998, a celem festiwalu, który stał się jednym z ważniejszych wydarzeń literackich, jest zachęcić jak największą liczbę młodych czytelników do poznawania literatury i warsztatu pisarstwa. E.Leclerc sponsoruje w ramach tego festiwalu konkurs na „najlepszą nowelę”, którego zadaniem jest poszukiwanie młodych talentów wśród młodzieży szkół średnich; utwory laureatów festiwalu zamieszcza się w zbiorze wydawanym w nakładzie 30.000 egzemplarzy. W roku 2003, zasięg festiwalu stanie się naprawdę krajowy, ponieważ weźmie w nim udział 17 okręgów akademickich (4 w roku 2002).
Od roku 2002 E.Leclerc uczestniczy również w organizacji festiwalu piosenki francuskojęzycznej dla młodych talentów piosenki we wszystkich rodzajach muzyki (piosenki aktorskie, rock, techno, jazz, flamenco..). E.Leclerc sponsoruje również konkurs młodych talentów w ramach którego grupa 12 laureatów indywidualnych lub grupowych korzysta z konkretnej pomocy w postaci środków na sfinansowanie produkcji płyty CD; jeden z laureatów uczestniczy ponadto w przygotowaniu albumu płytowego, a także w specjalnie zorganizowanym tournee, korzystając z profesjonalnego studia nagrań.
Księgarnie Multimedialne E.Leclerc – zmiany podstawowych wskaźników liczbowych od 1998 roku


  1. Zmiana wartości obrotów na przestrzeni lat 1998-2002




    • powierzchnia całkowita




  1. 110,4 mln Euro

  2. 131,2 mln Euro

  3. 161,9 mln Euro

  4. 199,9 mln Euro

  5. 282,0 mln Euro




    • powierzchnia stała

1998 93,52 mln Euro



  1. 102,58 mln Euro

  2. 130,58 mln Euro

  3. 163,43 mln Euro

  4. 224,69 mln Euro

  1. Liczba punktów sprzedaży – w tym przewidywana do roku 2005




  1. 22

  2. 28

  3. 34

  4. 42

  5. 54

  6. 55

  7. 73

  8. 80



1 Załącznik „ Ewolucja podstawowych wskaźników liczbowych – Księgarnie Multimedialne E.Leclerc od roku 1998”



©snauka.pl 2016
wyślij wiadomość