Strona główna

Temat: Zachowanie innych, a moje ja. Cele


Pobieranie 9.46 Kb.
Data20.06.2016
Rozmiar9.46 Kb.
Monika Lambert
Scenariusz zajęć biblioterapeutycznych do tekstu „Najmniejszy Anioł” cz. I
Temat: Zachowanie innych, a moje ja.
Cele: integracja grupy, nauka formułowania wypowiedzi, nauka radzenia sobie z nieprzyjemnymi sytuacjami dotyczącymi niepełnosprawności, nauka zachowań zachęcających do kontaktu, pobudzanie wiary we własne możliwości,

Uczestnicy: grupa dzieci niepełnosprawnych w wieku 8-10 lat, nie znająca się, licząca ok. 10 osób

Czas: 65-70 min

Warunki: dość duże, przestronne pomieszczenie bez barier dla osób niepełnosprawnych (brak progów, szerokie przejścia, winda albo sala na parterze); pomieszczenie powinno mieć wystarczająco miejsca by każde dziecko mogło usiąść przy stole, stoły powinny być ułożone w kwadrat, by dzieci w momencie kiedy siedzą tworzyły koło; oprócz stołów w sali powinno być miejsce by dzieci mogły w parach się prezentować

Metody i techniki:

-el. arteterapii – rysowanie przy użyciu kredek, flamastrów

-el. socjoterapii – ludoterapia, stosowanie aktywnych metod nauczania

-el. biblioterapii – praca z tekstem, rozmowa odnośnie tekstu,



-el. dramy – odgrywanie scenek

Forma: grupowa, zespołowa

Środki i materiały: biały papier a-4, kredki, flamastry, tekst, kłębek wełny, trzy pojemniki z narysowanymi buźkami, kulki np. szklane

Literatura: tekst „Najmniejszy Anioł”
PRZEBIEG ZAJĘĆ
Część I – wstępna

  1. Przywitanie się z grupą. Zawarcie kontraktu. (ok. 5 min)

  2. Wizytówka – kwiatek. Każdy z uczestników zajęć otrzymuje kartkę papieru, na której rysuje kwiatka. W jego środku wpisuje swoje imię, a na płatkach wpisuje rzeczy, które lubi. (ok.5 min)

  3. Kłębek. Osoba prowadząca zawiązuje sobie supełek nicią z kłębka i rzuca nim do osoby, która przedstawia się i zaplątuje go wokół palca, podając dalej. Gdy już wszystkie osoby mają nić na palcu kłębek, prowadzący podsumowuje zabawę, że jest to nić, która łączy nas wszystkich i sprawia, że w trakcie zajęć panuje przyjemna atmosfera, a wszystkim dobrze się pracuję. Zabawę można zmodyfikować tak by kłębek by osoba trzymająca kłębek przed rzutem podała imię osoby, do której ma zamiar rzucić. (ok. 5 min)

  4. Wspólne rysowanie. Dwie osoby trzymają jedną kredkę/ flamaster i bez porozumiewania się za pomocą słów rysują wspólnie obrazek na zadany temat. Propozycja: niebo. (ok. 10 min)

Część II – właściwa

  1. Burza mózgów. Zadaniem dzieci jest dokończyć zdanie. „Czuję się źle, kiedy inni… (zachowują się, robią…) Dzieci mają określić, jakie zachowanie innych ludzi w stosunku do nich sprawia, że czują się oni źle. Każde z dzieci może podać swoją propozycję. Dobrze jest spisywać je na kartce. (ok. 5 min)

  2. Tekst – Najmniejszy Anioł, cz. I ( do zdania „Odszedł, więc” – po wizycie u pana Stanisława) (ok. 10 min)

  3. Rozmowa z uczestnikami na temat tekstu. (ok. 5 min)

Proponowane pytania:

  • O czym był ten fragment tekstu?

  • Kim był Tadeusz Anioł?

  • Co rozdawał Tadeusz Anioł?

  • Dla kogo zabrakło skrzydeł?

  • Jak czuł się Najmniejszy Anioł, gdy nie dostał skrzydeł?

  • Do kogo poszedł po radę?

  • Jak czuł się Najmniejszy Anioł po wyjściu od p. Stanisława?

  • Co mogłyby zrobić inne anioły by Najmniejszy Anioł czuł się lepiej?




  1. Ćwiczenie. Uczestnicy dobierają się w pary i tworzą krótkie sceny dotyczące zachowań aniołów w stosunku do Najmniejszego Anioła. Uczestnicy na podstawie wcześniejszej rozmowy odgrywają scenki, mogą korzystać z nowych pomysłów. Po ćwiczeniu omawiamy je oraz próbujemy odpowiedzieć na pytanie: co my możemy zrobić by ludzie tak się zachowywali? (ok. 15 min)

  2. Podsumowanie. Czasem nie należy zwracać uwagi na zachowania innych, ponieważ ktoś może nie wiedzieć jak się zachować w naszej obecności. Sami powinniśmy kształtować dobre zachowania, możemy odezwać się do kogoś, by go ośmielić, a czasem wystarczy nawet uśmiech. (ok. 5 min)

  3. Ewaluacja. Umieszczamy trzy pojemniki: Jeden z słoneczkiem, drugi ze słoneczkiem za chmurką, trzeci z samą chmurką. Każde dziecko dostaje jedną szklaną kulkę, którą wrzuca do pojemnika, odpowiadającego ocenie zajęć.

  4. Podziękowanie za udział. Zakończenie. (ok. 5 min)


©snauka.pl 2016
wyślij wiadomość