Trasa Ło 2408 rd (czerwony) Łomża Giełczyn Czerwony Bór Szumowo 32 km

Pobieranie 12.55 Kb.
Data18.06.2016
Rozmiar12.55 Kb.
Trasa 7. Ło – 2408 – rd (czerwony) Łomża – Giełczyn – Czerwony Bór – Szumowo – 32 km

Trasa wiedzie przez zwarty kompleks Czerwonego Boru, w kierunku południowym, ma charakter rekreacyjno-krajoznawczy. Jeśli szlak nie jest oznakowany, należy zabrać z sobą osobę znającą dobrze ten teren.

0,0 km Łomża. Parafia pw. Krzyża Świętego, początek szlaku.

0,9 km Skrzyżowanie z Szosą do Mężenina.

1,2 km Wieś zawady.

3,7 km Giełczyn.

4,0 km Końcowy przystanek MPK linii nr 6. Obok jest sklep spożywczy. Za przystankiem MPK jedziemy w stroną lasu.

4,5 km Z pagórka widoczna jest panorama lasu Giełczyńskiego i dalej Czerwonego Boru.

4,8 km Las sosnowo-dębowy z domieszką świerka, brzozy, leszczyny. Początkowo aleja brzozowa.

5,3 km Skrzyżowanie. Trasa skręca w prawo. Leśna twarda droga, las mieszany

w różnych grupach wiekowych.

7,2 km Skrzyżowanie z szerszą drogą Koziki – Podgórze. Za nimi pozostałości stanowisk strzeleckich. Trzy takie obiekty w odległościach ok 100 metrów od siebie – umożliwiały ćwiczenie strzelania na różnych dystansach. Droga lekko piaszczysta przecina drogi leśne o głównym kierunku E-W i dochodzi do torów kolejowych linii Ostrołęka – Łapy.

14,5 km W lewo odgałęzienie drogi leśnej do nieczynnej stacji PKP Czerwony Bór (około 5 km) i przystanku PKS w Wygodzie (5,5 km).

14,6 km Za torami przy rozwidleniu jedziemy prosto. Wyrobisko żwirowe. Szeroka droga prowadzi granicą nieczynnego już poligonu i lasów prywatnych. Na tych terenach toczyła się krwawa bitwa partyzantów AK z wojskami niemieckimi 23 czerwca 1944 r. – mogiła żołnierzy AK znajduje się na skraju lasu koło wsi Olszewo. Las staje się rzadszy i widać tam rejon bardzo pagórkowaty, duże obniżenia, o znacznych różnicach w wysokości względnej (np. 131,5, 173,1 m n.p.m.). Znaczne

są różnice wysokości na trasie.

22,5 km Rzadszy las. W pobliżu widać wieś Kaczynek(0,5 km). Tereny wydmowe, droga piaszczysta, na pagórkach liczne kolonie jałowców.

25,0 km Drogą przy lesie dojeżdżamy do wsi Głębocz i jedziemy szosą lokalną Śniadowo – Szumowo o minimalnym natężeniu ruchu kołowego. Po lewej stronie w odległości 200-300 m widać wyjątkowo piękną panoramę Czerwonego Boru, krajobraz przypominający tereny górskie.

26,5 km Szumowo. Wieś gminna. Dojeżdżamy do szosy głównej Białystok – Warszawa.

32,2 km Przystanek PKS w stronę Zambrowa, oddalonego o 11,5 km. koniec trasy.

Trasa 8. Ło– 2409 – bu (niebieski) Giełczyn –Czerwony Bór – wygoda – 15 km

Szlak w 90% prowadzi przez lasy Czerwonego Boru, urozmaicone krajobrazy, wydarzenia historyczne. Jeśli szlak nie jest znakowany, należy wędrować z przewodnikiem.

0,0 km Giełczyn, przystanek MPK. Początek szlaku. Jedziemy w stroną lasu. Z pagórka (0,5) widoczna jest panorama lasu Giełczyńskiego i dalej Czerwonego Boru.

0,8 km Las sosnowo-dębowy z domieszką świerka, brzozy, leszczyny. Początkowo aleja brzozowa.

1,3 km Przy skrzyżowaniu szlaki rozchodzą się: niebieski skręca w lewo, w kierunku wschodnim. Teren pagórkowaty, las dębowy, w podszyciu leszczyna.

2,2 km Z lewej strony drogi widoczna zbiorowa mogiła pomordowanych przez hitlerowców mieszkańców Łomży i okolic, Polaków i Żydów. W odległości 100 m przy skrzyżowaniu skręcamy w prawo, gdzie znajduje się druga mogiła w odległości około 0,5 km, trzecia na skraju lasu od strony wschodniej. Droga prowadzi skrajem lasu w kierunku południowym, skąd roztaczają się wspaniałe widoki na okolicę.

4,4 km Szeroki gościniec Podgórze – Koziki.

4,9 km Skręcamy w prawo, po przejechaniu 500 m drogą skręcamy w lewo, w mniejszą drogę leśną. To już sosnowe lasy Czerwonego Boru. Teren pagórkowaty, przy drodze szpalery brzóz, dalej gęsty, młody las sosnowy.

6,4 km Przy rozwidleniu skręcamy w lewo i po przejechaniu 50 m znów przy rozwidleniu w prawo. Widoczny grzbiet Czerwonego Boru, którym prowadzi szlak, jest najwyższym wzniesieniem Ziemi Łomżyńskiej (225m n.p.m.) oraz jednym z najwyższych na Mazowszu. Starodrzew lasu mieszanego, dęby, modrzewie, świerki, brzozy.

9,0 km Droga schodzi dość stromo w dolinę. Wyjeżdżamy z lasu do wsi Bacze Suche założonej w wieku XIV.

11,3 km Po przejechaniu przez wieś trasa prowadzi w stronę południowo-wschodnią w kierunku widocznego lasu.

12,4 km Tory kolejowe. Przed torami w lewo, w kierunku wschodnim wieś Bacze Mokre.

13,5 km Na skraju lasu przed stacją kolejową mogiła zbiorowa jeńców radzieckich z lat 1941–43.

14, 1Nieczynna stacja PKP Czerwony Bór. Z drogi brukowanej skręcamy w lewo w drogę leśną.

15,0 km Po przejechaniu około 1 km wyjeżdżamy w Wygodzie na drogę w kierunku Łomży i Zambrowa. koniec trasy.