Strona główna

Włoska motoryzacja niesie ze sobą wiele historii i symboli. Każda z marek ma charakterystyczny dla siebie styl, który przez utrzymywany konsekwentnie przez lata istnienia firmy, stał się znakiem rozpoznanym danej marki


Pobieranie 4.82 Kb.
Data18.06.2016
Rozmiar4.82 Kb.
Włoska motoryzacja niesie ze sobą wiele historii i symboli. Każda z marek ma charakterystyczny dla siebie styl, który przez utrzymywany konsekwentnie przez lata istnienia firmy, stał się znakiem rozpoznanym danej marki. Tak jest też z Alfa Romeo, której przód zdobi charakterystyczna atrapa chłodnicy.
Front niemal każdego modelu marki Alfa Romeo zdobi tak zwane Scudetto. Sama nazwa z języka włoskiego oznacza tarcze herbową. Jest to nieodłączny elementem w stylizacji, samochodów włoskiej marki wywodzącej się z Mediolanu. Scudetto jest dowodem na szlachetne pochodzenie marki, która w swojej historii zawsze łączyła zaawansowaną technikę z zjawiskowym i ponadczasowym designem. Przez pierwsze lata produkcji samochodów, atrapa chłodnicy nie wyróżniała się niczym szczególnym na tle innych producentów. Scudetto pojawiło się dopiero w latach trzydziestych. Całość była węższa, przyjmując kształt zbliżony do trójkąta o zaokrąglonych krawędziach. Wzór ten pojawiał się niezależnie od przeznaczenia samochodu, od sportowych i ekskluzywnych modeli takich jak Montreal, po przez klasyczne berliny jak Giulia, terenową i surową Matte, aż po dostawcze furgonetki. W zależności od modelu i okresu w których produkowane były modele Alfa Romeo, było wykonane z stali nierdzewnej, aluminium, mosiądzu lub tworzywa sztucznego. Do lat 50 oprócz scudetto, przód większości modeli osobowych Alfa Romeo, ozdabiały dwa owalne lub prostokątne elementy, nazywane przez włochów „baffi' czyli po prostu wąsy. Słynne Scudetto nie pojawiło się tylko na nielicznych modelach wyprodukowanych przez Alfa Romeo. Był to między innymi modele Dauphine, Ondine i R4, produkowane na licencji Renault. Kilka modeli ciężarowych i trolejbusów oraz w niektórych wersjach karoserii modelu 6C 2500. W od lat 70 aż po lata 80 scudetto malało, stając się z czasem tylko elementem atrapy chłodnicy wykonanej z tworzywa sztucznego. Nawet model Spider produkowany od lat 60, posiadający wcześniej piękną chromowaną atrapę, otrzymał w roku 1983 czarne, toporne scudetto wykonane z plastiku. Jednak włosi wycofali się z tego rozwiązania, przy następnej modernizacji nadwozia. Powrócono do klasycznej tarczy, gdyż poprzednia forma straciła lekkość i po prostu nie spodobała się Alfisti. W kolejnych latach powrócono do eksponowania tego motywu.

W drugiej połowie lat 90 wraz z wprowadzeniem modelu 156, scudetto stało się znów dominantem w stylistyce przedniej części nadwozia. Urosło do takich rozmiarów, iż umieszczenie centralnie tablicy rejestracyjnej nie miało racji bytu. To spowodowało, pojawienie się kolejnego charakterystycznego elementu stylizacji modeli Alfa Romeo, czyli asymetrycznej lokalizacji tablicy rejestracyjnej umieszczonej z przodu auta.


©snauka.pl 2016
wyślij wiadomość