Strona główna

Załącznik do uchwały Nr xviii/128/08 Rady Miasta Lubartów


Pobieranie 1.89 Mb.
Strona12/26
Data18.06.2016
Rozmiar1.89 Mb.
1   ...   8   9   10   11   12   13   14   15   ...   26

Problemy w zakresie potencjału ekologicznego Gminy Miejskiej Lubartów

Problemy zostały określone odrębnie dla następujących grup:




Zasoby naturalne:

  • niewystarczająca ilość urządzonej zieleni,

  • niezagospodarowane obszary poeksploatacyjne,

  • zanieczyszczenie wód rzeki Wieprz - wody pozaklasowe,

  • zanieczyszczenie powietrza wynikające z pracy lokalnych kotłowni oraz ruchu komunikacyjnego w centrum miasta.


Systemy i urządzenia proekologiczne:

  • brak systemowego rozwiązania gospodarki odpadami, mało efektywny system selektywnej zbiórki odpadów,

  • azbest w pokryciach dachowych budynków mieszkalnych i gospodarczych oraz sieci wodociągowej,

  • brak wykorzystania rozwiązań proekologicznych polegających na wykorzystaniu źródeł energii odnawialnej,

  • częściowo wyeksploatowana oczyszczalnia ścieków,

  • nierozwiązany problem zagospodarowania osadów z oczyszczalni.


Ekoświadomość:

  • niski poziom świadomości ekologicznej – zachowania naganne m.in. spalanie śmieci i paliw toksycznych w gospodarstwach domowych, niewłączanie się do miejskiej sieci kanalizacji ściekowej,

  • brak współdziałania władz samorządowych w zakresie ekologii (brak koordynacji działań).



    1. Problemy w zakresie potencjału ludzkiego Gminy Miejskiej Lubartów


Problemy zostały określone odrębnie dla następujących grup:
  • zdolności zawodowe;

  • postawy społeczne;

  • biologiczny.



Zdolności zawodowe:

  • kwalifikacje zawodowe osób bezrobotnych niedostosowane do potrzeb rynku pracy,

  • brak ofert pracy dla osób powyżej 40-tego roku życia.


Postawy społeczne:

  • problem bezrobocia strukturalnego,

  • bierna postawa mieszkańców części osiedli sprzyjająca powstawaniu patologii społecznych i wykluczeniu społecznemu.


Biologiczny:

  • zmniejszająca się liczba mieszkańców miasta,

  • emigracja zarobkowa młodych ludzi,

  • starzejące się społeczeństwo.
    1. Problemy w sferze gospodarczej Gminy Miejskiej Lubartów

Problemy zostały określone bez wyodrębnienia poszczególnych działów gospodarki:



  • niewykorzystane możliwości współpracy z Lublinem i funkcjonowania Lubartowa jako miasta satelickiego,

  • niedostateczna oferta dotycząca terenów pod inwestycje mieszkaniowe i gospodarcze,

  • słaba oferta turystyczna miasta, niezagospodarowane walory turystyczne rzeki Wieprz,

  • brak dostatecznego rozeznania potrzeb przedsiębiorców,

  • brak odpowiednio przygotowanego miejsca do prowadzenia handlu targowiskowego,

  • niedostateczna promocja miasta,

  • niski udział dochodów z działalności gospodarczej (rentowność).



  1. CZYNNIKI ROZWOJOWE GMINY MIEJSKIEJ LUBARTÓW


W trakcie spotkań warsztatowych uczestnicy identyfikowali czynniki sprzyjające (atuty
i szanse) oraz niesprzyjające (słabości i zagrożenia) w sferze społecznej Gminy. Identyfikacja dokonana została odrębnie dla czynników rozwojowych wewnętrznych (atuty i słabości), odnoszących się do Gminy, (na które Gmina w dużym stopniu może wpływać) oraz czynników rozwojowych zewnętrznych (szanse i zagrożenia) odnoszących się do otoczenia gminy, (na które Gmina nie może wpływać lub może wpływać tylko w bardzo ograniczonym stopniu).
    1. Czynniki rozwojowe w zakresie zaspokojenia potrzeb mieszkańców Gminy Miejskiej Lubartów


Ocena dokonana w zakresie zaspokojenia potrzeb mieszkańców jest przedstawiona poniżej dla wszystkich 14 potrzeb obejmujących:

  • Zabezpieczenie materialne,

  • Wyżywienie,

  • Schronienie,

  • Bezpieczeństwo,

  • Zdrowie i życie,

  • Opieka,

  • Rozwój ludzi,

  • Rekreacja, wygoda, przyjemności,

  • Kultura,

  • Wartości moralne i potrzeby religijne,

  • Kreacja otoczenia, poczucie użyteczności, uznanie, gratyfikacja, akceptacja,

  • Tożsamość z Gminą, ład przestrzenny,

  • Swoboda i łatwość kontaktów przestrzennych,

  • Kontakty społeczne, więź grupowa.




Atuty Gminy

Słabości Gminy

  • dodatni przyrost naturalny w Lubartowie,

  • korzystna struktura poziomu wykształcenia,

  • systematycznie spadająca liczba zarejestrowanych bezrobotnych,

  • bogate dziedzictwo kulturowe,

  • ponadlokalny charakter miasta i jego instytucji (powiat),

  • bliskie sąsiedztwo Lublina,

  • duży stopień stabilizacji władzy samorządowej,

  • położenie przy szlakach komunikacyjnych (drogowych i kolejowych),

  • dobrze zorganizowana struktura służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo (policja, straż miejska i pożarna),

  • baza i kadra edukacyjna,

  • dobry stan środowiska naturalnego,

  • dobrze rozwinięta sieć bankowo, handlowo-usługowa,

  • atrakcyjne tereny nad rzeką Wieprz,

  • zespół pałacowo parkowy.

  • niewystarczające przeciwdziałanie patologii,

  • niewystarczające propagowanie zdrowego stylu życia,

  • niewystarczająca aktywizacja społeczna ludzi starszych,

  • niezadowalający poziom ofert wypoczynku i rekreacji,

  • niedostosowanie kierunków kształcenia do potrzeb środowiska lokalnego,

  • niewystarczająca liczba programów aktywizujących i propagujących zdrowy styl życia,

  • brak centrum kulturalnego z profesjonalną salą widowiskową,

  • brak bazy lokalowej placówek pomocy społecznej

  • niewystarczająca i mało różnorodna oferta kulturalna,

  • niewystarczająca ilość kadry kulturalno-oświatowej specjalistycznej ze środowiska lokalnego,

  • mała ilość nowych miejsc pracy,

  • niewystarczająca liczba miejsc w przedszkolach,

  • niewystarczający poziom świadomości w zakresie potrzeb i problemów osób niepełnosprawnych,

  • niewystarczająca infrastruktura związana z aktywnością sportowo-rekreacyjną,

  • brak infrastruktury związanej z nowymi trendami sportowo-rekreacyjnymi (skatepark, ścianka wspinaczkowa, itp.),

  • brak kalendarza (koordynacji) imprez lokalnych,

  • brak tablic z planem miasta,

  • niski udział dochodów budżetu miasta z działalności gospodarczej,

  • brak noclegowni,

  • mały wzrost budownictwa indywidualnego,

  • wysokie ceny mieszkań,

  • złe położenie miasta w skali kraju (tzw. ściana wschodnia),

  • zachowawcze postawy części społeczności lokalnej,

  • brak infrastruktury dla rekreacji masowej

  • rozwój subkultur młodzieżowych (w tym grup patologicznych).



Szanse

Zagrożenia

  • możliwość korzystania z zewnętrznych środków finansowania inwestycji związanych z modernizacją substancji mieszkaniowej (m.in. fundusze strukturalne i inne)

  • możliwość korzystania z zewnętrznych źródeł finansowania przedsięwzięć w zakresie rozwoju infrastruktury technicznej,

  • wsparcie państwa dla osób podejmujących działalność gospodarczą,

  • bliskość dużego ośrodka miejskiego - Lublina,

  • istniejące programy pomocowe na rozwój infrastruktury (RPO Województwa Lubelskiego na lata 2007-2013),

  • wzrost inwestycji infrastrukturalnych podnoszących dostępność komunikacyjną obszaru oraz sprzyjających poprawie środowiska naturalnego,

  • wzrost zainteresowania wypoczynkiem
    w województwie lubelskim,

  • bliskość szpitali i uzdrowiska,

  • promocja zdrowego stylu życia w mediach,

  • możliwość pozyskania dofinansowania na inwestycje związane z funkcjonowaniem służby zdrowia, placówek edukacyjnych
    i pomocy społecznej,

  • dostępność środków wspierających integrację osób niepełnosprawnych,

  • coraz większa świadomość społeczeństwa w zakresie potrzeby włączenia osób niepełnosprawnych do czynnego życia,

  • istniejące przepisy prawne uwzględniające potrzeby niepełnosprawnych,

  • istniejące środki budżetowe
    i pozabudżetowe na rozwój infrastruktury i organizację działalności sportowo-rekreacyjnej,

  • dostępne środki pomocowe z funduszu dla osób niepełnosprawnych,

  • duże możliwości podnoszenia i rozszerzania kwalifikacji zawodowych,

  • zewnętrzne środki finansowania lub dofinansowania przedsięwzięć edukacyjnych, promocyjnych i innych (fundacje, programy itp.),

  • możliwość kształcenia na poziomie wyższym w Lublinie i innych ośrodkach znaczący potencjał szkół wyższych publicznych i niepublicznych;

  • kapitał ludzki w regionie, duży potencjał wykwalifikowanych kadr (z wyższym wykształceniem);

  • wysoki poziom specjalizacji i kwalifikacji kadr pracujących w sferze usług publicznych i rynkowych;

  • liczna i dostępna baza edukacyjna na poziomie średnim i sieć placówek usług zdrowia;

  • rozwój organizacji pozarządowych działających w obszarze pomocy społecznej;

  • rozwinięta sieć usług doradczych,

  • bogactwo dziedzictwa kulturowego regionu;

  • różnorodna i bogata oferta kulturalna;

  • stosunkowo wysoki poziom bezpieczeństwa publicznego.




  • systematyczny wzrost cen żywności,

  • wysokie koszty i utrudnienia formalno-prawne prowadzenia inwestycji infrastrukturalnych,

  • ograniczony dostęp do środków pomocowych,

  • niski poziom świadomości mieszkańców na temat zdrowego żywienia,

  • bardzo znaczący wzrost natężenia ruchu na drogach,

  • ograniczone możliwości kadrowe i sprzętowe Policji,

  • niewystarczająca dbałość organizatorów imprez masowych o zapewnienie porządku i bezpieczeństwa,

  • niekorzystne wzorce zachowań (agresywność) płynące z mediów, Internetu, gier komputerowych,

  • nieznany powszechnie system sygnalizacji o zagrożeniach zdarzeniami losowymi (np. powódź),

  • wysokie koszty czynności formalno-prawnych związanych podejmowaniem budowy budynków mieszkalnych,

  • systematyczny wzrost cen materiałów budowlanych i usług budowlanych,

  • niewydolny system ochrony zdrowia,

  • ograniczone środki na służbę zdrowia,

  • wysokie koszty leczenia i rehabilitacji,

  • obojętność społeczeństwa na zachowania patologiczne,

  • duży popyt na wykwalifikowanych pracowników i atrakcyjne oferty pracy poza granicami kraju i w większych ośrodkach miejskich w Polsce,

  • trudny dostęp do zewnętrznych środków zasilania finansowego,

  • narastanie negatywnych zjawisk patologii zachowań społecznych,

  • brak stabilnej polityki oświatowej,

  • ograniczone środki na oświatę,

  • wysokie koszty kształcenia w odległych ośrodkach akademickich,

  • trudny dostęp do zewnętrznych środków pomocowych na rozwój oświaty,

  • wzrastające koszty utrzymania bazy sportowo – rekreacyjnej i wypoczynkowej,

  • wzrastające koszty organizacji imprez rekreacyjno-sportowych i wypoczynkowych,

  • wysokie bezrobocie i znikoma ilość atrakcyjnych ofert pracy w regionie,

  • stresujący tryb życia związany z nadmierną aktywnością zawodową.
1   ...   8   9   10   11   12   13   14   15   ...   26


©snauka.pl 2016
wyślij wiadomość