Strona główna

Załącznik do uchwały Nr xviii/128/08 Rady Miasta Lubartów


Pobieranie 1.89 Mb.
Strona13/26
Data18.06.2016
Rozmiar1.89 Mb.
1   ...   9   10   11   12   13   14   15   16   ...   26

Czynniki rozwojowe w sferze techniczno - przestrzennej i zasobów Gminy Miejskiej Lubartów


Ocena czynników rozwojowych została dokonana dla potencjału technicznego, gospodarki przestrzennej, ładu przestrzennego oraz potencjału ekologicznego i ludzkiego.

Atuty Gminy

Słabości Gminy

  • wysoka jakość wody pitnej,

  • pełna dostępność do sieci wodociągowej,

  • liczne zabytki,

  • systematyczny i stabilny wzrost dochodów budżetu miasta,

  • aktywność miasta w pozyskaniu funduszy zewnętrznych,

  • przygotowane do realizacji inwestycje drogowe i inne z zakresu rozwoju infrastruktury technicznej,

  • realizacja nowych inwestycji – nowe parkingi, ulice, gazyfikacja,

  • zrealizowane projekty z zakresu rewitalizacji centrum miasta,

  • podjęte działania związane z tworzeniem uzbrojonych terenów inwestycyjnych,

  • duży stopień stabilizacji władzy samorządowej,

  • wysokie zaawansowanie w rozwiązaniu problemu oczyszczania ścieków płynnych,

  • posiadanie aktualnego planu zagospodarowania przestrzennego miasta,

  • dobrze zorganizowana struktura służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo,

  • rozwinięta baza edukacyjna,

  • dobry stan środowiska naturalnego

  • współpraca między sąsiadującymi samorządami gminnymi w sferze rozbudowy infrastruktury technicznej i ochrony środowiska,

  • dobry stan uciepłownienia,

  • istniejąca obwodnica miasta,

  • sieć gazu zimnego jako alternatywne źródło zasilania,

  • rozwinięty system kanalizacji ściekowej.




  • niewłaściwe ukształtowanie granic miasta stwarzające bariery rozwojowe,

  • brak bodźców do podnoszenia świadomości ekologicznej,

  • niska świadomość mieszkańców w zakresie właściwego postępowania z powstającymi w ich gospodarstwach odpadami,

  • wieloletni brak dostatecznej liczby inwestycji drogowych,

  • standard dróg nie dostosowany do szybko zwiększającej się liczby pojazdów oraz rosnącego tonażu transportu drogowego,

  • niskie dochody budżetu miasta w przeliczeniu na jednego mieszkańca,

  • emigracja rodzin zagranicę z powodów ekonomicznych,

  • ograniczone środki z budżetu miasta na wydatki majątkowe,

  • brak odpowiednich powiązań komunikacyjnych w kierunku północ-południe (droga wschodnia i zachodnia),

  • zły układ komunikacyjny – brak odpowiednich powiązań wschód-zachód,

  • niedostateczna infrastruktura teleinformatyczna,

  • brak infrastruktury sportowo-rekreacyjnej,

  • niedostateczna oferta rekreacyjna,

  • ograniczona powierzchnia gruntów przygotowanych pod inwestycje gospodarcze w dyspozycji UM,

  • rozdrobnienie własności gruntów i brak uregulowanych ich stanów prawnych,

  • zaszłości urbanistyczne powodujące ograniczenia w rozbudowie miasta,

  • bariery zagospodarowania i zabudowy centralnej części miasta (konserwator zabytków, ludzie),

  • niedostatecznie rozwinięta kanalizacja deszczowa

  • brak wysypiska odpadów spełniającego normy ochrony środowiska.

Szanse

Zagrożenia

  • dobry dostęp do nowych technologii
    i materiałów budowlanych,

  • możliwość korzystania z zewnętrznych środków finansowania inwestycji związanych z budową i modernizacją infrastruktury (m.in. fundusze strukturalne),

  • intensywny rozwój telefonii komórkowej,

  • duża aktywność szkół na rzecz ochrony środowiska (programy szkolne, akcje),

  • przepisy prawne umożliwiające egzekwowanie zachowań proekologicznych,

  • akcje proekologiczne w środkach masowego przekazu,

  • możliwość korzystania z zewnętrznych źródeł finansowania przedsięwzięć w zakresie infrastruktury ochrony środowiska,

  • preferencyjne kredyty na inwestycje proekologiczne,

  • możliwość nawiązania współpracy z sąsiednimi gminami w zakresie rozwiązania problemu zagospodarowania odpadów ciekłych i stałych,

  • nowoczesne technologie pozwalające na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków,

  • możliwość podnoszenia lub zmiany kwalifikacji zawodowych w Lublinie,

  • propagowanie zdrowego stylu życia
    w mediach,

  • zewnętrzne środki finansowania lub dofinansowania przedsięwzięć edukacyjnych, promocyjnych innych (fundacje, programy, itp.),

  • możliwość pozyskania dofinansowania na inwestycje związane z funkcjonowaniem służby zdrowia, placówek edukacyjnych pomocy społecznej,

  • istniejące fundacje dostępność stypendia dla osób kształcących się,

  • coraz powszechniejsze zrozumienie przez społeczeństwo problemów osób niepełnosprawnych,

  • programy wspierające funkcjonowanie organizacji pozarządowych dostępność wolontariatu,

  • istniejące na terenie powiatu trzy parki krajobrazowe, z urozmaiconym krajobrazem oraz licznymi kompleksami leśnymi i wodami,

  • atrakcyjna przyrodniczo Pradolina Wieprza oraz Rejon Lasów Kozłowieckich,

  • zasoby biotyczne regionu mające istotny udział w krajowych i międzynarodowych systemach przyrodniczych – sieć NATURA 2000 zajmująca ok. 12,8% pow. województwa,

  • obszary objęte prawną ochroną przyrody stanowiące 22,8% pow. województwa,

  • stan środowiska naturalnego w regionie wyraźnie lepszy od przeciętnego w kraju, stwarzający potencjalnie przyjazne warunki zamieszkania i wypoczynku,

  • zasoby regionu: surowce mineralne, zróżnicowane warunki przestrzeni (walory uzdrowiskowe, turystyczne, rolniczej przestrzeni produkcyjnej),

  • wysokie zainteresowanie rozwojem technologii wykorzystania alternatywnych źródeł energii, zasoby województwa i korzystne uwarunkowania dla rozwoju tego sektora elektroenergetyki,

  • bliskość Lublina jako ośrodka metropolitalnego,

  • położenie regionu na międzynarodowych szlakach komunikacyjnych, z planowaną budową dróg szybkiego ruchu i rozbudowy sieci przejść granicznych,

  • liczna sieć niewielkich lotnisk w regionie do wykorzystania turystycznego, sportowego, biznesowego itp.,

  • sieć połączeń autobusowych pokrywająca terytorium całego województwa, oraz wypracowany dobry system połączeń autobusowych zaspakajający zróżnicowane potrzeby przewozowe,

  • lokalizacja inwestycji zagranicznych przy wschodniej granicy.

  • niewystarczająca dostępność do środków pomocowych na inwestycje infrastrukturalne,

  • bardzo mała pula środków UE do podziału w województwie,

  • ograniczone możliwości wykorzystania środków z Unii Europejskiej na rewitalizację,

  • zwiększająca się liczba użytkowników dróg,

  • zbiurokratyzowany system administracyjny w zakresie budownictwa, skomplikowane procedury i długotrwałe procesy decyzyjne,

  • wysokie ceny ekologicznych nośników energii (gaz, prąd),

  • ograniczone możliwości korzystania
    z zewnętrznych środków finansowania inwestycji proekologicznych (fundusze strukturalne) – ograniczona dostępność środków, trudne dostępność długotrwałe procedury,

  • wysokie koszty modernizacji systemów grzewczych dostępność termomodernizacji budynków,

  • niedostateczna informacja na temat istniejących kredytów na inwestycje proekologiczne,

  • zbyt szerokie programy szkolne niesprzyjające aktywności ruchowej dzieci
    i młodzieży,

  • znieczulenie społeczeństwa na zachowania patologiczne,

  • ograniczone środki na oświatę i niskie zarobki w oświacie,

  • powszechność złych wzorców zachowań w mediach,

  • nieefektywny system ubezpieczeń społecznych,

  • wysokie koszty kształcenia na poziomie wyższym,

  • wysokie bezrobocie i znikoma ilość atrakcyjnych ofert pracy w regionie,

  • atrakcyjne oferty pracy poza granicami kraju i w większych ośrodkach miejskich w Polsce,

  • emigracja rodzin zagranicę z powodów ekonomicznych,

  • trudny dostęp do zewnętrznych środków zasilania finansowego na podejmowanie własnej działalności gospodarczej,

  • ograniczone środki na służbę zdrowia,

  • wzrastające koszty utrzymania bazy sportowo – rekreacyjnej i wypoczynkowej,

  • wzrastające koszty organizacji imprez rekreacyjno – sportowych i wypoczynkowych,

  • niedostateczna infrastruktura komunikacyjna (kolej, lotnisko),

  • niska atrakcyjność inwestycyjna województwa w rankingach krajowych i zagranicznych,

  • słabe połączenia komunikacyjne województwa z ośrodkami krajowymi, brak zrealizowanych dróg strategicznych o dużej przepustowości w układzie powiązań międzyregionalnych,

  • słaby stan sieci energetycznej średniego i niskiego napięcia na większej części regionu,

  • braki w wyposażeniu infrastruktury turystycznej,

  • niewielki udział w produkcji energii źródeł odnawialnych,

  • znaczne zanieczyszczenie wód powierzchniowych,

  • pogarszanie się stanu technicznego dróg i obiektów mostowych na wszystkich kategoriach dróg,

  • narastające trudności w poruszaniu się ruchu tranzytowego przez miasta i mniejsze miejscowości (niewydolny układ drogowy, brak obwodnic).


1   ...   9   10   11   12   13   14   15   16   ...   26


©snauka.pl 2016
wyślij wiadomość