Strona główna

Zagadnienia do egzaminu z Grafiki komputerowej I i II dr A. Dawid


Pobieranie 13.8 Kb.
Data19.06.2016
Rozmiar13.8 Kb.
Zagadnienia do egzaminu z Grafiki komputerowej I i II

dr A. Dawid



  1. Fizyczne i fizjologiczne aspekty percepcji obrazów przez człowieka.

  2. Sprzęt do przetwarzania grafiki komputerowej – ogólna budowa, zasady działania i parametry pracy.

  • Karty graficzne i karty video.

  • Monitory

  • Pamięci

  • Skanery

  • Urządzenia do otrzymywania kopii trwałych.

  • Panele projekcyjne i wideoprojektory.

  1. Modele barw w grafice komputerowej.

  • Pojęcie barwy

  • Model RGB

  • Model CMY(K)

  • Model HSV

  • Układ CIE XYZ

  1. Techniki skanowania, retuszu i reprodukcji grafiki.

  2. Przechowywanie i przesyłanie grafiki rastrowej.

  3. Podstawy teorii informacji.

  • Modele źródeł informacji.

  • Miara ilości informacji, pojęcie entropii informatycznej.

  • Efektywność kodowania.

  1. Metody kompresji obrazów.

  • Fazy procesu kompresji.

  • Efektywność kompresji.

  • Podział metod kompresji.

  • Modelowanie RLE

  • Kodowanie metodą Shannona-Fano. (zadanie)

  • Kodowanie metodą Huffmana. (zadanie)

  • Metoda kodowania arytmetycznego. (zadanie)

  • Metody słownikowe. (zadanie)

  • Algorytm LZ 77. (zadanie)

  • Algorytm LZ 78. (zadanie)

  • Kodowanie predykcyjne obrazów.

  • Kodowane DCT.

  • Kodowanie wavelet (falkowe).

  • Kodowanie fraktalne obrazów.

  1. Formaty plików graficznych (PCX, BMP, GIF, JPEG).



  1. Prymitywy graficzne i algorytmy ich wyświetlania.

  • Odcinek.

  • Algorytm przyrostowy.

  • Algorytm z punktem środkowym (Bresenhama)

  • Problemy przy tworzeniu odcinków.

  • Okrąg

  • Algorytm z punktem środkowym (Bresenhama)

9. Wypełnianie prymitywów.

  • Jedną barwą

  • Reguła parzystości

  • Wzorem.

  1. Pogrubione prymitywy.

  • Powielanie kolumn.

  • Ruchome pióro.

  1. Obcinanie w grafice rastrowej.

  • Metody analityczne.

  • Algorytm Cohena – Sutherlanda.

  • Metoda Cyrusa – Becka.

  1. Generowanie znaków.

  2. Metody usuwania zakłóceń.

  3. Przekształcenia geometryczne.

  • 2D (przesunięcie, obroty, skalowanie).

  • Definicja współrzędnych jednorodnych i nowa reprezentacja przekształceń 2D.

  • Przekształcenia afiniczne.

  • Przekształcenie pochylające.

  • Składanie przekształceń 2D

  • Przekształcenie okna w pole wizualizacji.

  • 3D (przesunięcie, obroty, skalowanie).

  • Składanie przekształceń 3D

  • Rzutowanie w przestrzeni 3D (równoległy, perspektywiczny).

  1. Obcinanie w 3D przez kanoniczną bryłę widzenia.

  2. Modelowanie krzywych i powierzchni.

  • Siatki wielokątowe i ich reprezentacje.

  • Parametryczne krzywe 3-go stopnie (Hermita’a, Béziera).

  • Warunek ciągłości segmentów.

  • Powierzchnie Hermita’a i Béziera

  1. Wizualny realizm

  • Etapy tworzenia.

  • Zastosowania.

  • Podstawowe trudności.

  • Określenie powierzchni widocznych.

  • Metoda śledzenia promieni.

  • Swiatło otoczenia, odbicie rozproszone, odbicie zwierciadlane.

  • Tłumienie atmosferyczne.

  • Cieniowanie metodą Gourauda.

  • Cieniowanie metodą Phonga.


©snauka.pl 2016
wyślij wiadomość