Strona główna

Zakres struktur gramatycznych w kl. I


Pobieranie 117.53 Kb.
Data19.06.2016
Rozmiar117.53 Kb.
ZAKRES STRUKTUR GRAMATYCZNYCH W KL. I

CZASOWNIK

1. Bezokolicznik i formy osobowe, np. to work, works

2. Czasowniki posiłkowe, np. be, do, have

3. Czasowniki modalne:

• can, np. Can you help me? I can speak English. I can’t swim. I can’t see him.

• could, np. Could you speak more slowly? I couldn’t help him with the exercise.

• may, np. May I speak to Sam? It may be too late.

• must, np. I must finish it today. You mustn’t smoke here. It must be Tom.

• should, np. You shouldn’t smoke. Where should I get off?

• will, np. I’ll wash up later. The train will be late.

4. Tryb rozkazujący, np. Come here! Don’t touch that!

5. Czasowniki regularne i nieregularne, np. work worked worked; do did done

6. Imiesłów czynny i bierny, np. speaking, spoken

7. Czasowniki wyrażające stany i czynności, np. want, dance, see

8. Czasowniki złożone (phrasal verbs), np. get up, break down, look for

9. Czasy gramatyczne:

• Present Simple, np. She often visits her grandparents. The train leaves at seven.

• Present Continuous, np. She is working in the garden at the moment. We are going to

the cinema tomorrow.

• Present Perfect, np. I’ve just seen my teacher. He hasn’t visited me since May.

Past Simple, np. Columbus discovered America in 1492. I saw him two days ago.

• Past Continuous, np. We were watching TV at ten o’clock last night.

• Future Simple, np. I will call you tomorrow. I think it will rain.

10. Konstrukcja “be going to”, np. I’m going to give a party on Saturday.

11. Konstrukcja “have to”, np. He has to go there. I don’t have to do it.

12. Konstrukcja “would like to”, np. I would like to meet him.

RZECZOWNIK

1. Rzeczowniki policzalne i niepoliczalne, np. a cat, rice, information, money

2. Liczba mnoga regularna i nieregularna, np. a dog dogs, a woman women

3. Forma dzierżawcza, np. the manager’s office, the colour of her eyes

4. Rzeczowniki złożone, np. a washing machine, toothpaste, sister-in-law

PRZEDIMEK

1. Przedimek nieokreślony, np. a cup, an animal

2. Przedimek określony, np. the sun, the USA

3. Przedimek zerowy, np. dinner

PRZYMIOTNIK

1. Stopniowanie regularne i nieregularne używane do porównań w stopniu równym, wyższym

i najwyższym, np. big bigger the biggest, expensive more expensive the most



expensive, good better the best

3. Przymiotniki dzierżawcze, np. my, his, our

PRZYSŁÓWEK

1. Stopniowanie regularne i nieregularne, np. elegantly more elegantly the most elegantly,



badly worse the worst

3. Miejsce przysłówka w zdaniu, np. She often goes to the cinema. They are always late. Do it



quickly!

ZAIMEK


1. Zaimki osobowe, np. I, you, we

2. Zaimki dzierżawcze, np. mine, yours, ours

4. Zaimki wskazujące, np. this, those

5. Zaimki pytające, np. who, what, which

6. Zaimki względne, np. who, which, that

8. Zaimki nieokreślone, np. some, any, much, many, no, (a) few, (a) little, somebody, anything

LICZEBNIK

1. Liczebniki główne, np. one, a thousand

2. Liczebniki porządkowe, np. first, twenty-fourth

PRZYIMEK


1. Przyimki określające miejsce, kierunek, odległość, np. in London, to school

2. Przyimki określające czas, np. on Monday, in July, at night

3. Przyimki przyczyny, np. to win a prize

4. Przyimki sposobu, np. by bus, with a pen

5. Przyimki po niektórych czasownikach i przymiotnikach, np. think of, interested in

SPÓJNIK


Spójniki, np. and, or, because, if, unless, while, before, so

SKŁADNIA


1. Zdania twierdzące, przeczące i pytające w czasach: Present Simple, Present Continuous,

Present Perfect, Past Simple, Past Continuous, Future Simple.

2. Zdania rozkazujące, np. Sit down! Don’t walk on the grass.

3. Zdania z podmiotem it, np. It rained heavily last night.

4. Zdania z podmiotem there, np. There is a new restaurant in King Street. There were

clouds in the sky. There will be twenty people at the party.

5. Zdania z dwoma dopełnieniami, np. Yesterday I bought my grandma a nice present.

10. Zdania podrzędnie złożone:

• przydawkowe, np. The man who lives next door is a famous actor.

• okolicznikowe

– celu, np. I came here to give you this letter.

– czasu, np. The phone rang when we were leaving the flat.

– miejsca, np. He was sitting where I had left him.

– porównawcze, np. She is as tall as her father.

– przyczyny, np. She is happy because she won the lottery.

– skutku, np. I was tired so I went straight to bed.

– warunku (typu 0, I, II), np. When it is hot, we drink more. If we win the match, we



will have a party. If I had a lot of money, I would buy a big house.

11. Konstrukcje bezokolicznikowe i gerundialne, np. I’m very happy to see you. I enjoy walking



but my friends prefer cycling. I’m good at swimming. He called me before going to

school.

12. Zdania wykrzyknikowe, np. What a beautiful girl!



ZAKRES STRUKTUR GRAMATYCZNYCH W KL. II

CZASOWNIK

1. Bezokolicznik i formy osobowe, np. to work, works

2. Czasowniki posiłkowe, np. be, do

3. Czasowniki modalne:

• can, np. Can you help me? I can speak English. I can’t swim. I can’t see him.

• could, np. Could you speak more slowly? I couldn’t help him with the exercise.

• may, np. May I speak to Sam? It may be too late.

• must, np. I must finish it today. You mustn’t smoke here. It must be Tom.

• should, np. You shouldn’t smoke. Where should I get off?

• will, np. I’ll wash up later. The train will be late.

• shall, np. Shall we eat now?

4. Tryb rozkazujący, np. Come here! Don’t touch that!

5. Czasowniki regularne i nieregularne, np. work worked worked; do did done

6. Imiesłów czynny i bierny, np. speaking, spoken

7. Czasowniki wyrażające stany i czynności, np. want, dance, see

8. Czasowniki złożone (phrasal verbs), np. get up, break down, look for

9. Czasy gramatyczne:

• Present Simple, np. She often visits her grandparents. The train leaves at seven.

• Present Continuous, np. She is working in the garden at the moment. We are going to



the cinema tomorrow.

• Present Perfect, np. I’ve just seen my teacher. He hasn’t visited me since May.

• Present Perfect Continuous, np. I’ve been doing my homework for 4 hours.

• Past Simple, np. Columbus discovered America in 1492. I saw him two days ago.

• Past Continuous, np. We were watching TV at ten o’clock last night.

• Past Perfect, np. He had already gone home when we arrived at the party.

• Past Perfect Continuous, np. He had been doing the shopping for 3 hours before he made dinner..

• Future Simple, np. I will call you tomorrow. I think it will rain.

10. Konstrukcja “be going to”, np. I’m going to give a party on Saturday.

11. Konstrukcja “have to”, np. He has to go there. I don’t have to do it.

12. Konstrukcja “would like to”, np. I would like to meet him.

13. Konstrukcja causative have, np. I am having my hair done now.

14.Konstrukcja I wish, np. I wish I was taller.

15. Konstrukcja too / enough, np. He is too short to be a basketball player.

16. Konstrukcja used to, np. I used to have long hair but now I don’t.

RZECZOWNIK

1. Rzeczowniki policzalne i niepoliczalne, np. a cat, rice, information, money

2. Liczba mnoga regularna i nieregularna, np. a dog dogs, a woman women

3. Forma dzierżawcza, np. the manager’s office, the colour of her eyes

4. Rzeczowniki złożone, np. a washing machine, toothpaste, sister-in-law

PRZEDIMEK

1. Przedimek nieokreślony, np. a cup, an animal

2. Przedimek określony, np. the sun, the USA

3. Przedimek zerowy, np. dinner

PRZYMIOTNIK

1. Stopniowanie regularne i nieregularne używane do porównań w stopniu równym, wyższym

i najwyższym, np. big bigger the biggest, expensive more expensive the most

expensive, good better the best

2. Użycie przymiotników z so, such, how i what, np. She is such a nice girl. How nice!

3. Przymiotniki dzierżawcze, np. my, his, our

PRZYSŁÓWEK

1. Stopniowanie regularne i nieregularne, np. elegantly more elegantly the most elegantly,

badly worse the worst

2. Przysłówki too i enough, np. (not) sweet enough, too large

3. Miejsce przysłówka w zdaniu, np. She often goes to the cinema. They are always late. Do it

quickly!

ZAIMEK


1. Zaimki osobowe, np. I, you, we

2. Zaimki dzierżawcze, np. mine, yours, ours

3. Zaimki zwrotne, np. myself, yourself, ourselves

4. Zaimki wskazujące, np. this, those

5. Zaimki pytające, np. who, what, which

6. Zaimki względne, np. who, which, that

7. Zaimki wzajemne, np. each other

8. Zaimki nieokreślone, np. some, any, much, many, no, (a) few, (a) little, other, another,



somebody, anything

9. Zaimek bezosobowy you

10. Zaimki one / ones w zdaniach typu I will take the green one / ones.

LICZEBNIK

1. Liczebniki główne, np. one, a thousand

2. Liczebniki porządkowe, np. first, twenty-fourth

PRZYIMEK

1. Przyimki określające miejsce, kierunek, odległość, np. in London, to school

2. Przyimki określające czas, np. on Monday, in July, at night

3. Przyimki przyczyny, np. to win a prize

4. Przyimki sposobu, np. by bus, with a pen

5. Przyimki po niektórych czasownikach i przymiotnikach, np. think of, interested in

SPÓJNIK

Spójniki, np. and, or, because, if, unless, while, before, so



SKŁADNIA

1. Zdania twierdzące, przeczące i pytające w czasach: Present Simple, Present Continuous,

Present Perfect, Present Perfect Continuous, Past Simple, Past Continuous, Past Perfect, Past Perfect Continuous, Future Simple.

2. Zdania rozkazujące, np. Sit down! Don’t walk on the grass.

3. Zdania z podmiotem it, np. It rained heavily last night.

4. Zdania z podmiotem there, np. There is a new restaurant in King Street. There were



clouds in the sky. There will be twenty people at the party.

5. Zdania z dwoma dopełnieniami, np. Yesterday I bought my grandma a nice present.

6. Zdania w stronie biernej w czasach: Present Simple, Present Perfect, Past Simple, Future

Simple, np. My car was stolen last night.

7. Pytania pośrednie, np. He wants to know if I like him. Can you tell me where the bank is?

8. Zdania w mowie zależnej z czasownikami say, tell, ask, np. He told me (that) he was very



unhappy.

9. Zdania współrzędnie złożone, np. While my brother was playing football, I was watching



cartoons.

10. Zdania podrzędnie złożone:

• przydawkowe, np. The man who lives next door is a famous actor.

okolicznikowe

– celu, np. I came here to give you this letter.

– czasu, np. The phone rang when we were leaving the flat.

– miejsca, np. He was sitting where I had left him.

– porównawcze, np. She is as tall as her father.

– przyczyny, np. She is happy because she won the lottery.

– skutku, np. I was tired so I went straight to bed.

– warunku (typu 0, I, II), np. When it is hot, we drink more. If we win the match, we

will have a party. If I had a lot of money, I would buy a big house.

11. Konstrukcje bezokolicznikowe i gerundialne, np. I’m very happy to see you. I enjoy walking



but my friends prefer cycling. I’m good at swimming. He called me before going to

school.

12. Zdania wykrzyknikowe, np. What a beautiful girl!



ZAKRES STRUKTUR GRAMATYCZNYCH W KL. III

CZASOWNIK

1. Bezokolicznik i formy osobowe, np. to work, works

2. Czasowniki posiłkowe, np. be, do

3. Czasowniki modalne:

• can, np. Can you help me? I can speak English. I can’t swim. I can’t see him.

• could, np. Could you speak more slowly? I couldn’t help him with the exercise.

• may, np. May I speak to Sam? It may be too late.

• must, np. I must finish it today. You mustn’t smoke here. It must be Tom.

• should, np. You shouldn’t smoke. Where should I get off?

• will, np. I’ll wash up later. The train will be late.

• shall, np. Shall we eat now?

4. Tryb rozkazujący, np. Come here! Don’t touch that!

5. Czasowniki regularne i nieregularne, np. work worked worked; do did done

6. Imiesłów czynny i bierny, np. speaking, spoken

7. Czasowniki wyrażające stany i czynności, np. want, dance, see

8. Czasowniki złożone (phrasal verbs), np. get up, break down, look for

9. Czasy gramatyczne:

• Present Simple, np. She often visits her grandparents. The train leaves at seven.

• Present Continuous, np. She is working in the garden at the moment. We are going to



the cinema tomorrow.

• Present Perfect, np. I’ve just seen my teacher. He hasn’t visited me since May.

• Past Simple, np. Columbus discovered America in 1492. I saw him two days ago.

• Past Continuous, np. We were watching TV at ten o’clock last night.

• Past Perfect, np. He had already gone home when we arrived at the party.

• Future Simple, np. I will call you tomorrow. I think it will rain.

10. Konstrukcja “be going to”, np. I’m going to give a party on Saturday.

11. Konstrukcja “have to”, np. He has to go there. I don’t have to do it.

12. Konstrukcja “would like to”, np. I would like to meet him.

RZECZOWNIK

1. Rzeczowniki policzalne i niepoliczalne, np. a cat, rice, information, money

2. Liczba mnoga regularna i nieregularna, np. a dog dogs, a woman women

3. Forma dzierżawcza, np. the manager’s office, the colour of her eyes

4. Rzeczowniki złożone, np. a washing machine, toothpaste, sister-in-law

PRZEDIMEK

1. Przedimek nieokreślony, np. a cup, an animal

2. Przedimek określony, np. the sun, the USA

3. Przedimek zerowy, np. dinner

PRZYMIOTNIK

1. Stopniowanie regularne i nieregularne używane do porównań w stopniu równym, wyższym

i najwyższym, np. big bigger the biggest, expensive more expensive the most

expensive, good better the best

2. Użycie przymiotników z so, such, how i what, np. She is such a nice girl. How nice!

3. Przymiotniki dzierżawcze, np. my, his, our

PRZYSŁÓWEK

1. Stopniowanie regularne i nieregularne, np. elegantly more elegantly the most elegantly,

badly worse the worst

2. Przysłówki too i enough, np. (not) sweet enough, too large

3. Miejsce przysłówka w zdaniu, np. She often goes to the cinema. They are always late. Do it

quickly!

ZAIMEK


1. Zaimki osobowe, np. I, you, we

2. Zaimki dzierżawcze, np. mine, yours, ours

3. Zaimki zwrotne, np. myself, yourself, ourselves

4. Zaimki wskazujące, np. this, those

5. Zaimki pytające, np. who, what, which

6. Zaimki względne, np. who, which, that

7. Zaimki wzajemne, np. each other

8. Zaimki nieokreślone, np. some, any, much, many, no, (a) few, (a) little, other, another,



somebody, anything

9. Zaimek bezosobowy you

10. Zaimki one / ones w zdaniach typu I will take the green one / ones.

LICZEBNIK

1. Liczebniki główne, np. one, a thousand

2. Liczebniki porządkowe, np. first, twenty-fourth

PRZYIMEK

1. Przyimki określające miejsce, kierunek, odległość, np. in London, to school

2. Przyimki określające czas, np. on Monday, in July, at night

3. Przyimki przyczyny, np. to win a prize

4. Przyimki sposobu, np. by bus, with a pen

5. Przyimki po niektórych czasownikach i przymiotnikach, np. think of, interested in

SPÓJNIK

Spójniki, np. and, or, because, if, unless, while, before, so



SKŁADNIA

1. Zdania twierdzące, przeczące i pytające w czasach: Present Simple, Present Continuous,

Present Perfect, Past Simple, Past Continuous, Past Perfect, Future Simple.

2. Zdania rozkazujące, np. Sit down! Don’t walk on the grass.

3. Zdania z podmiotem it, np. It rained heavily last night.

4. Zdania z podmiotem there, np. There is a new restaurant in King Street. There were



clouds in the sky. There will be twenty people at the party.

5. Zdania z dwoma dopełnieniami, np. Yesterday I bought my grandma a nice present.

6. Zdania w stronie biernej w czasach: Present Simple, Present Perfect, Past Simple, Future

Simple, np. My car was stolen last night.

7. Pytania pośrednie, np. He wants to know if I like him. Can you tell me where the bank is?

8. Zdania w mowie zależnej z czasownikami say, tell, ask, np. He told me (that) he was very



unhappy.

9. Zdania współrzędnie złożone, np. While my brother was playing football, I was watching



cartoons.

10. Zdania podrzędnie złożone:

• przydawkowe, np. The man who lives next door is a famous actor.

• okolicznikowe

– celu, np. I came here to give you this letter.

– czasu, np. The phone rang when we were leaving the flat.

– miejsca, np. He was sitting where I had left him.

– porównawcze, np. She is as tall as her father.

– przyczyny, np. She is happy because she won the lottery.

– skutku, np. I was tired so I went straight to bed.

– warunku (typu 0, I, II), np. When it is hot, we drink more. If we win the match, we

will have a party. If I had a lot of money, I would buy a big house.

11. Konstrukcje bezokolicznikowe i gerundialne, np. I’m very happy to see you. I enjoy walking



but my friends prefer cycling. I’m good at swimming. He called me before going to

school.

12. Zdania wykrzyknikowe, np. What a beautiful girl!



ZAKRES LEKSYKALNY W KL. I

Człowiek - np. dane personalne, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, uczucia i emocje, zainteresowania.
Praca - np. popularne zawody i czynności z nimi związane, miejsce pracy.
Godziny

Podróżowanie - środki transportu, wakacje, zajęcia czasu wolnego

Pogoda

Ubrania

Dyscypliny sportowe

Zdrowie – choroby, części ciała, kontuzje

Żywienie

Święta –nazwy świąt, zwyczaje

Przyroda – ochrona środowiska, ekologia

Zakupy – nazwy sklepów, pytanie o drogę

Dom - jego położenie, pomieszczenia i ich wyposażenie
ZAKRES LEKSYKALNY W KL. II

Kultura – film, muzyka, rozrywka

Czynności dnia codziennego

Czasowniki typu phrasal verbs

Słowotwórstwo

Środowisko - katastrofy i klęski żywiołowe

Państwo i społeczeństwo

Nauka i technika - wynalazki, podstawowe urządzenia techniczne i korzystanie z nich

Zdrowie - dolegliwości, choroby i ich leczenie


ZAKRES LEKSYKALNY W KL. III

Człowiek - np. dane personalne, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, uczucia i emocje, zainteresowania.
Dom - np. jego położenie, pomieszczenia i ich wyposażenie.
Życie rodzinne i towarzyskie - np. członkowie rodziny, koledzy, przyjaciele, znajomi, czynności życia codziennego, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości.
Szkoła - np. przedmioty nauczania, życie szkoły.
Praca - np. popularne zawody i czynności z nimi związane, miejsce pracy.
Żywienie - np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowywanie, lokale gastronomiczne.
Zakupy i usługi - np. rodzaje sklepów, towary, sprzedawanie, kupowanie, reklama, korzystanie z usług, reklamacja.
Podróżowanie i turystyka - np. wycieczki, zwiedzanie, środki transportu, informacja turystyczna, orientacja w terenie.
Kultura - np. dziedziny kultury, twórcy i ich dzieła, uczestniczenie w kulturze.
Środki masowego przekazu
Sport - np. dyscypliny sportu, obiekty i sprzęt sportowy, imprezy sportowe.
Zdrowie - np. higieniczny tryb życia, samopoczucie, dolegliwości, choroby i ich leczenie.
Nauka i technika - np. wynalazki, podstawowe urządzenia techniczne i korzystanie z nich.
Świat przyrody - np. pogoda, rośliny, zwierzęta, krajobraz, ochrona środowiska naturalnego.
Elementy wiedzy o świecie i krajach danego obszaru językowego.

KRYTERIA OCENIANIA Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO
Ocenianie postępów uczniów jest dokonywane systematycznie i przyjmuje następujące formy:

  • sprawdziany (prace klasowe) obejmujące materiał gramatyczno-leksykalno-

komunikacyjny z działów tematycznych tzw. unitów lub ich części (w przypadku, gdy dany unit jest zbyt obszerny); sprawdziany są zapowiadane i zapisane w dzienniku lekcyjnym z tygodniowym wyprzedzeniem; uczniowie są informowani o rodzaju i zakresie sprawdzanych umiejętności; w przypadku nieobecności ucznia ma on obowiązek zaliczyć sprawdzian w ciągu dwóch tygodni od momentu powrotu do szkoły; uczeń winien poznać wyniki sprawdzianu w ciągu dwóch tygodni od daty jego pisania;

  • kartkówki obejmujące materiał z trzech ostatnich zajęć

edukacyjnych; celem kartkówek jest głównie sprawdzenie opanowania materiału leksykalnego (słownictwa);

  • testy obejmujące materiał gramatyczno-leksykalno-komunikacyjny oraz

sprawdzające trzy umiejętności uczniów (słuchanie, czytanie, pisanie) z danego działu tematycznego tzw. unitu lub z kilku takich działów ;

  • odpowiedzi ustne obejmujące materiał z trzech ostatnich zajęć edukacyjnych; celem

odpowiedzi ustnych jest sprawdzian opanowania materiału leksykalnego (słownictwo) lub poziomu umiejętności komunikacyjnych ucznia (tzn. reagowania na pytania nauczyciela: udzielania odpowiedzi, stawiania pytań, uzyskiwania i udzielania informacji, relacjonowania, negocjowania);

  • prace pisemne (wypracowania) na zadany przez nauczyciela temat; uczeń ma

tydzień czasu na napisanie wypracowania; nauczyciel może wymagać również, aby uczeń potrafił się wypowiedzieć ustnie na dany temat;

  • dyktanda mające na celu sprawdzenie rozumienia tekstu słuchanego, czytanego przez

nauczyciela oraz jego prawidłowego zapisu fonetycznego;

  • testy sprawdzające umiejętności rozumienia ze słuchu oraz tekstu czytanego

przeprowadzane głównie w klasach trzecich gimnazjum przystępujących do egzaminu gimnazjalnego z języka angielskiego

  • graficzne prace domowe (projekty) to prace przygotowane metodą projektów

zarówno indywidualnie jak i grupowo poza szkołą; uczniowie mają z reguły ok. 4 tygodni na przygotowanie takiego projektu;

  • aktywność aktywność ucznia jest oceniana zgodnie z ustaleniami z nauczycielem prowadzącym


Skala oceniania

W przypadku sprawdzianów (prac klasowych), krótkich form pisemnych (kartkówek), testów oraz testów sprawdzających umiejętności rozumienia ze słuchu oraz tekstu czytanego obowiązuje sześciostopniowa skala oceniania

0 – 29% - niedostateczny

30 – 49% - dopuszczający

50 – 69 % - dostateczny

70 – 89% - dobry

90 – 99% - bardzo dobry

100% - celujący

- Taka sama skala oceniania obowiązuje w przypadku odpowiedzi ustnej z materiału leksykalnego, przy czym brana jest pod uwagę wymowa poszczególnych słów, a nie ich pisownia. W przypadku dłuższych wypowiedzi ustnych kładzie się większy nacisk na płynność wypowiedzi i poprawność wymowy niż na poprawność gramatyczną.

- W przypadku oceny prac pisemnych (wypracowań) brana jest po uwagę poprawność językowa, bogactwo językowe, treść oraz forma.

- W przypadku oceny graficznych prac domowych (projektów) brana jest pod uwagę pomysłowość, kreatywność oraz estetyka pracy. Mniejszą uwagę zwraca się na poprawność gramatyczną.

- Błędy ortograficzne w pisowni (spelling) nie wpływają na ocenę( w przypadku ucznia z opinią), w miarę możliwości uczniowie z obniżonymi wymaganiami lub ze stwierdzonymi dysfunkcjami odpowiadają ustnie zamiast pisać kartkówki ze słówek.



Kryteria oceniania:
GRAMATYKA I SŁOWNICTWO
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:

  • bezbłędnie operuje wszystkimi strukturami gramatycznymi;

  • stosuje różnorodność struktur wykraczających poza program oraz posiada dużą swobodę w doborze słownictwa;

  • używa bogatego słownictwa o charakterze bardziej złożonym, abstrakcyjnym, wykraczającym poza program;

  • operuje idiomami.

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:



  • potrafi poprawnie operować wszystkimi strukturami gramatycznymi;

  • bez trudu buduje spójne zdania;

  • stosuje szeroki zakres słownictwa, odpowiedni do zadania;

  • używa poprawnie obowiązujących elementów słownictwa o charakterze bardziej złożonym, abstrakcyjnym.

Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:



  • potrafi operować wszystkimi strukturami gramatycznymi (dopuszczalne są drobne i nieliczne błędy);

  • potrafi budować logiczne zdania;

  • używa szerokiego zakresu słownictwa (dopuszczalne drobne błędy leksykalne).

Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:



  • potrafi operować podstawowymi strukturami gramatycznymi;

  • umie budować proste zdania, popełniając błędy nie zakłócające rozumienia, używa prostego słownictwa.

Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:



  • potrafi poprawnie operować niewielką ilością struktur gramatycznych;

  • potrafi budować zdania, ale przeważnie niespójne;

  • dysponuje ubogim zakresem słownictwa.


MÓWIENIE
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:

  • zna różnorodne struktury wykraczające poza program;

  • bezbłędnie, spontanicznie i naturalnie reaguje w sytuacjach dnia codziennego;

  • naśladuje autentyczną wymowę i intonację;

  • prezentuje pełną poprawność językową.

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:



  • potrafi płynnie i swobodnie wypowiadać się;

  • prezentuje całkowitą poprawność językową (wymowa, intonacja, struktury gramatyczne i leksykalne);

  • umie w naturalny sposób zabierać głos w rozmowie;

  • dysponuje dużym zakresem słownictwa dla wyrażania myśli i idei.

Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:



  • potrafi mówić spójnie z lekkim wahaniem;

  • posługuje się w miarę poprawnym językiem, popełniając nieliczne błędy, nie zakłócające możliwości porozumienia się;

  • umie w naturalny sposób włączać się do rozmowy, popełniając nieliczne błędy, posługując się poprawnie podstawowym słownictwem.

Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:



  • posługuje się prostym słownictwem, mało urozmaiconym, ma problemy z doborem właściwych słów i z poprawnym użyciem struktur gramatycznych;

  • popełnia błędy w wymowie i akcentowaniu, utrudniające zrozumienie wypowiedzi;

  • umie czasem zabierać głos w rozmowie.

Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:



  • rzadko próbuje zabierać głos w rozmowie;

  • posługuje się ubogim słownictwem, popełnia wiele zauważalnych błędów w wymowie i akcentowaniu;

  • potrafi porozumieć się w ograniczonym zakresie.

Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:



  • wypowiada się w sposób niezrozumiały lub całkowicie nie na temat;

  • udziela błędnych odpowiedzi na pytania rozmówcy lub w ogóle nie odpowiada;

  • opanował wymowę i intonację w sposób często znacznie utrudniający zrozumienie.


PISANIE
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:

  • pisze spójnie, logicznie stosując różnorodność myśli i argumentów;

  • umie prawidłowo posługiwać się idiomami, cytatami i związkami frazeologicznymi;

  • stosuje konstrukcje i struktury charakterystyczne dla danego języka, wykraczające poza program;

  • potrafi stosować różnorodne wypowiedzi pisemne np.: list, charakterystyka.

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:



  • potrafi popisać się dłuższą wypowiedzią, zawierającą różnego rodzaju zdania złożone: przydawkowe, celowe, warunkowe, itp.

  • potrafi w spójny sposób zorganizować tekst i omówić temat;

  • buduje tekst według zasady: wstęp, rozwinięcie i zakończenie;

  • pisze teksty o odpowiedniej długości;

  • używa prawidłowej pisowni i interpunkcji.

Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:



  • potrafi pisać teksty na ogół dobrze zorganizowane i spójne, zawierające pełne zdania, ale o prostej strukturze i słownictwie;

  • zawiera w zadaniu pisemnym wszystkie istotne punkty, choć nie zawsze wyczerpuje temat;

  • nie ma większych kłopotów z prawidłową pisownią i interpunkcją.

Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:



  • próbuje w zadaniu uwzględnić większość istotnych punktów, posługując się mało urozmaiconym słownictwem i bardzo prostymi strukturami gramatycznymi;

  • popełnia błędy leksykalno-gramatyczne w nieznacznym stopniu zakłócające rozumienie i odczytanie intencji piszącego;

  • stosuje liczne powtórzenia leksykalne.

Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:



  • ma trudności z napisaniem zadania zawierającego pełne zdania;

  • tekst bywa spójny, ale brak mu organizacji;

  • stosuje ubogie struktury i ma duże braki w słownictwie;

  • w zadaniu pisemnym zawiera tylko niektóre istotne punkty;

  • używa w większości nieprawidłowej pisowni i interpunkcji.

Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:



  • pisze nie na temat lub zawarte w tekście błędy uniemożliwiają zrozumienie tekstu;

  • tworzy wypowiedź pozbawioną spójności i logiki;


SŁUCHANIE (rozumienie tekstu mówionego i słuchanego)
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:

  • potrafi zrozumieć sens nagrania i tekstu pisanego o wyższym stopniu trudności, zawierającego elementy słownictwa fachowego;

  • posiada wybitne wyczucie języka;

  • samodzielnie potrafi doskonalić swój warsztat, korzystając z prasy, radia, telewizji oraz lektur.

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:



  • z łatwością rozumie sens różnorodnych tekstów i rozmów;

  • potrafi wydobyć potrzebne informacje i przekształcić je w formę pisemną;

  • z kontekstu potrafi domyślić się znaczenia nieznanych słów;

  • potrafi bezbłędnie rozpoznać intencje mówiącego.

Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:



  • potrafi zazwyczaj zrozumieć ogólny sens różnorodnych tekstów i rozmów;

  • potrafi zrozumieć większość kluczowych informacji;

  • potrafi wydobyć większość potrzebnych informacji i przekształcić je

  • w formę pisemną;

  • potrafi zwykle rozpoznać intencje mówiącego.

Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:



  • potrafi zazwyczaj zrozumieć ogólny sens prostych tekstów i rozmów;

  • potrafi wydobyć część potrzebnych informacji i przekształcić je w formę pisemną;

  • potrafi czasem rozpoznać uczucia i reakcje mówiącego.

Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:



  • fragmentarycznie rozumie ogólny sens prostych tekstów i rozmów;

  • potrafi zrozumieć kilka kluczowych informacji w różnorodnych tekstach i rozmowach;

  • potrafi wydobyć niewielką ilość potrzebnych informacji i przekształcić je w formę pisemną;

  • potrafi rzadko rozpoznać uczucia i reakcje mówiącego;

  • potrafi zazwyczaj wykonać zadania, gdy otrzyma dodatkowe wskazówki.

Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:



  • próbuje prawidłowo określić ogólny sens wysłuchanej wypowiedzi, ale mu się to nie udaje, ponieważ wyodrębnia tylko pewne informacje, niekoniecznie istotne, których nie potrafi połączyć ze sobą lub w ogóle nie rozumie wypowiedzi.


CZYTANIE
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:

  • płynnie czyta oryginalny tekst zamieszczony w podręczniku na poziomie wyższym niż wykorzystywany na lekcji;

  • bezbłędnie rozwiązuje zadania typu prawda / fałsz, dobieranie, wielokrotny wybór po przeczytaniu tekstu.

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:



  • dzięki dążeniu do zrozumienia sensu komunikatu, śledzi jego fabułę, potrafi ustalić logiczną ciągłość jak i prawidłowo wyodrębnia różnorodne, żądane informacje, a także określa myśl przewodnią danego tekstu;

  • potrafi w szybkim tempie zapoznać się i zrozumieć różnorodne komunikaty przedstawione w formie pisemnej;

  • potrafi prawidłowo wyodrębnić informacje i fakty główne spośród drugorzędnych;

  • potrafi przetworzyć materiał informacyjny czytanego komunikatu dokonując uogólnień na poziomie całego tekstu, a także uogólniając główne idee w niezawarte;

  • potrafi zinterpretować komunikat argumentując swoje stwierdzenia faktami zaczerpniętymi z treści czytanego tekstu bądź też z analizy jego formy lub języka.

Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:



  • dzięki dążeniu do zrozumienia sensu komunikatu, śledzi jego fabułę, potrafi ustalić logiczną ciągłość jak i prawidłowo wyodrębnia fakty, a także określa myśl przewodnią danego tekstu;

  • potrafi przetworzyć materiał informacyjny czytanego komunikatu dokonując uogólnień na poziomie całego tekstu, natomiast ma kłopoty z wyodrębnieniem jego głównej myśli;

  • potrafi zinterpretować komunikat argumentując swoje stwierdzenia faktami zaczerpniętymi z treści czytanego tekstu.

Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:



  • potrafi wyodrębnić przede wszystkim fakty lecz nie potrafi rozgraniczyć informacji głównych od drugorzędnych ani uogólnić głównej myśli komunikatu;

  • w zakresie interpretacji czytanego komunikatu potrafi poprawnie określić jego formę;

  • ma wolne tempo czytania;

  • dąży do dosłownego przetłumaczenia tekstu;

  • wymaga stymulacji połączonej ze szczegółową instrukcją postępowania, aby określić znaczenie niektórych nieznanych słów z kontekstu.

Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:



  • potrafi wyodrębnić niektóre fakty, lecz nie potrafi rozgraniczyć informacji głównych od drugorzędnych ani uogólnić głównej myśli komunikatu;

  • w zakresie interpretacji czytanego komunikatu czasami potrafi poprawnie określić jego formę;

  • tłumaczy tekst dosłownie;

  • wymaga stymulacji połączonej ze szczegółową instrukcją postępowania, aby określić znaczenie niektórych nieznanych słów z kontekstu.

Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:



  • potrafi wyodrębnić tylko nieliczne fakty, ale nie rozumie treści większości komunikatu;

  • próbuje dosłownie przetłumaczyć fragmenty tekstu, co znacznie utrudnia mu zrozumienie treści oraz spowalnia czytanie;

  • wymaga dosłownego tłumaczenia słów;

  • w zakresie interpretacji czytanego komunikatu bardzo rzadko lub wcale nie potrafi poprawnie określić jego formy.


Tryb poprawiania ocen
Uczeń może poprawić każdą ocenę uzyskaną ze sprawdzianu lub testu, natomiast z kartkówki sprawdzającej zagadnienie gramatyczne lub większą partię słownictwa uczeń może poprawić tylko ocenę niedostateczną w ciągu 14 dni od momentu podania do wiadomości ucznia, jaką ocenę otrzymał ze sprawdzianu itp. lub powrotu do szkoły po chorobie.
Ustalenia dotyczące nieprzygotowań do zajęć edukacyjnych

  • Uczeń ma prawo zgłosić jedno nieprzygotowanie w ciągu semestru (zgłaszane w trakcie sprawdzania listy obecności przez nauczyciela lub na początku zajęć). Za nieprzygotowanie uważa się nieopanowanie materiału z trzech ostatnich zajęć edukacyjnych.

  • Uczeń ma prawo zgłosić trzy razy brak zadania domowego (gr. zaawansowana) / dwa razy brak zadania domowego (gr. podstawowa) (zgłaszane w trakcie sprawdzania listy obecności przez nauczyciela lub na początku zajęć).

  • W przypadku, gdy uczeń nie zgłosi nauczycielowi nieprzygotowania, może zostać zapytany i otrzyma ocenę adekwatną do stanu posiadanej wiedzy.

  • W przypadku zatajenia braku pracy domowej uczeń otrzyma ocenę niedostateczną.

  • W przypadku dłuższej nieobecności ucznia na zajęciach (np. z powodu pobytu w szpitalu) może on być nieprzygotowany (nawet jeśli wykorzystał „nieprzygotowanie”), ale jest zobowiązany do niezwłocznego uzupełnienia przerobionego na zajęciach materiału.


©snauka.pl 2016
wyślij wiadomość