Strona główna

Zastanawiasz się skąd biorą się oferowane w sklepach, w Internecie a nawet w telewizji takie przedmioty jak


Pobieranie 230.51 Kb.
Strona2/2
Data18.06.2016
Rozmiar230.51 Kb.
1   2



Pamiętaj, że zamieszczona na certyfikacie nazwa, typ i model produktu muszą się zgadzać z danymi na fakturze oraz samym produkcie. Bez tak skompletowanych danych możesz być niemal pewny, że Twój towar zostanie zatrzymany na granicy. Choć ryzyko to zmniejsza się wraz z mniejszą ilością towaru.


Przykład certyfikatu bezpieczeństwa CE

(Tutaj niedługo będzie zdjęcie certyfikatu bezpieczeństwa)


------------------------------------------------------------------------------------------

Ubezpieczenie

------------------------------------------------------------------------------------------
Zawsze lepiej jest ubezpieczyć towar. Przecież to są Twoje pieniądze. Koszty takiego ubezpieczenia są bardzo małe. Ubezpieczenie na trasie Nigdo – Gdynia – Twoje miasto wynosi około: 3,96 promila wartości towaru (ubezpieczenie w Warcie). Czyli za towar o wartości około 13000zł zapłacisz do 150zł. Chęć ubezpieczenia towaru zgłaszasz firmie, która organizuje dla Ciebie transport.
------------------------------------------------------------------------------------------

Ubezpieczenie

------------------------------------------------------------------------------------------
Transport w Polsce nie stwarza żadnych problemów. Po prostu musisz się umówić z jedną ze znanych firm transportowych np.: SERVISCO czy STOLICA lub jakimś mniejszym kurierem. Jedna rada: zawsze określ na piśmie (zleceniu transportowym) rodzaj usługi i jej cenę, aby nie okazało się, że zamiast 250zł do zapłaty masz 650zł, a tak bywa.
------------------------------------------------------------------------------------------

Obliczenia

------------------------------------------------------------------------------------------
Aby zawarta tu wiedza była w pełni użyteczna, przedstawiam sposób obliczenia kosztów importu towaru z Chin na przykładowych warunkach FOB Ningbo.
Załóżmy, że kupujesz towar od Chińczyka za kwotę 3000 USD. Masa całego towaru to 450kg = 0,45 tony, a jego kubatura to 4m3. Jednostkę, którą będziesz używał do obliczenia kosztów transportu morskiego to kubatura towaru.

Jeśli za jeden kubaturometr płacisz 118 USD to koszt samego transportu Twojego towaru statkiem wynosi 472 USD. Do tej kwoty należy doliczyć koszty samego przeładunku towaru w porcie w kwocie 50 USD za tonę i dodatek dokumentacyjny – 30 USD/(B/L), odprawa celna (dokument SAD) – 150zł + 22% VAT.

Ostatecznie transport z Chin do portu w Gdyni wyniesie Cię około 552 USD, co przy obecnym kursie dolara wynoszącym 3,85 daje nam 2125 zł + opłata 188 zł za SAD daje 2313zł. Do tej porty wartość Twojego towaru wynosi 3000 USD * 3,85zł/USD + 2313zł = 13863zł. Pozostaje naliczenie cła i VATu. Załóżmy, że Urząd Celny poinformował Cię, że wysokość cła wynosi 9,6%, a VATu 22%. Wartość końcową towaru obliczasz w następujący sposób:

13863 * 1,096 (tzn., 9,6%) * 1,22 (tzn. 22%) = 18536zł. Do powyższej kwoty należy doliczyć koszty transportu w Polsce, ubezpieczenia i innych, jeśli się pojawią. Dla warunków CIF Gdynia podana przez chińskiego kontrahenta cena zawiera koszty transportu morskiego.


------------------------------------------------------------------------------------------

Próbki

------------------------------------------------------------------------------------------
Istnieją dwie możliwości ściągnięcia próbki:


  1. Po uprzednim dogadaniu się ze sprzedawcą istnieje oczywiście możliwość ściągnięcia próbki towaru w celu sprawdzenia wiarygodności kontrahenta oraz kontroli jej jakości. Konieczne jest posiadanie dwóch kopii faktury Pro Forma (Proforma Invoice) stosowanej m. in. w imporcie bezpłatnych próbek. W tym przypadku na fakturze muszą się znajdować dopiski: NO Commercial VALUE/TOWAR BEZ WARTOŚCI HANDLOWEJ. Dwie kopie faktury muszą znaleźć się w przesyłce.

  2. Możesz również ściągnąć towar na osobę prywatną, innymi słowny na własny użytek. Wtedy najlepiej jest dogadać się z kontrahentem tak, aby wysłał do Ciebie przesyłkę firmą kurierską, taką jak UPS (www.ups.com.pl), Fedex (www.fedex.com), DHL (www.dhl.pl). Do kwoty 175€ wartości towaru, jako prezent, nie płacisz cła natomiast płacisz VAT. Powyżej tej kwoty należy uiścić cło i VAT.


------------------------------------------------------------------------------------------

Gdy się nie powiedzie

------------------------------------------------------------------------------------------
Z doświadczenia wiem, że nawet, jeśli jesteś przekonany, że masz racje to Urząd Celny lub Inspekcja Handlowa i tak udowodnią Ci, że jesteś w błędzie. W takim przypadku po krótkiej walce staraj się jak najszybciej sprzedać towar. Szkoda nerwów. Istniej pewna firma w Gdyni, która nazywa się Horn. Reklamują się jako „ostatnia deska ratunku”. Ich działalność polega m. in. na odkupieniu od ciebie towaru za 60-80% ceny zakupu i sprzedaniu go na wschodnim rynku np. rosyjskim. Oczywiście tracisz część kosztów, ale zawsze coś odzyskasz. W skrajnych przypadkach może się okazać, że będziesz musiał zniszczyć towar
„HORN”

81 – 336 GDYNIA ul. Kwiatowskiego 60 p. 147

tel. (058) 621 33 34 fax. (058) 621 33 35

0 – 501 158 334 / 0 – 501 582 004


------------------------------------------------------------------------------------------

Gdy się nie powiedzie

------------------------------------------------------------------------------------------
Wszystko na piśmie. Cokolwiek załatwiasz z urzędami, w miarę możliwości wszystkie decyzje bierz na piśmie. Jeśli się pomylą i wydadzą błędną decyzję będziesz miał jakąś szansę na obronę.

Nie decyduj się na ściągnięcie towaru, który nie posiada któregokolwiek z wymaganych certyfikatów. Nie łudź się, że może przejdzie przez granicę. Narazisz się na utratę ładunku i koszty związane z jego składowaniem, odesłaniem go nadawcy, a nawet zniszczeniem. W ramach ciekawostki – zniszczenie czterech palet towaru to koszt ponad 1000zł.

Odradzam sprowadzać rzeczy mało znane lub nieznane. Jest raczej pewne, że będziesz miał z nimi sporo kłopotów ze strony Urzędu Celnego lub Urzędu Ochrony Konsumenta. Urzędnicy dopatrzą się w nich każdego zagrożeni. Po prostu boją się sowich decyzji. To, że towar jest dostępny np. w starych krajach Unii Europejskiej nie znaczy, że do nas zostanie wpuszczony. Chyba, że ściągasz go właśnie z jednego z krajów UE. Urzędnik powie Ci, np., że nie jest pewien czy to jest ten sam towary gdyż oba różnią się oznaczeniami lub nazwą handlową.

Pamiętaj przepisy ulegają zmianie – zawsze przed podjęciem decyzji sprawdź ich aktualność.

W razie problemów z urzędami kontaktuj się z nimi osobiście.

Powyższe stawki/kwoty traktuj wyłącznie orientacyjnie!


------------------------------------------------------------------------------------------

Gdy się nie powiedzie

------------------------------------------------------------------------------------------
Każdy przypadek importu towaru należy traktować w sposób szczególny. Za nieprzemyślane, nie adekwatne do danej sytuacji decyzje podjęte na podstawie niniejszego poradnika autor nie odpowiada. W razie niejasności postaram się odpowiedzieć na Wasze pytania pod adresem: importzchin@wp.pl. Życzę powodzenia w tej fascynującej formie prowadzenia biznesu.
1   2


©snauka.pl 2016
wyślij wiadomość