Strona główna

ZespóŁ szkóŁ ŁĄczności w gdańsku


Pobieranie 34.51 Kb.
Data19.06.2016
Rozmiar34.51 Kb.
ZESPÓŁ SZKÓŁ ŁĄCZNOŚCI W GDAŃSKU


SCENARIUSZ LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO

POŚWIĘCONEJ JĘZYKOWI REKLAMY

OPRACOWAŁA I PRZYGOTOWAŁA

mgr Hanna Przybyłowska-Citko

GDAŃSK 2003

Scenariusz zajęć z zakresu edukacji czytelniczej i medialnej

w szkole ponadgimnazjalnej

Reklamo pokaż język, a powiem ci, czym jesteś”



Cele ogólne:


  1. Przygotowanie się do:

    • samokształcenia poprzez pozyskiwanie i opracowywanie informacji pochodzących
      z różnych źródeł

    • rozumienia roli mediów we współczesnej cywilizacji

    • zdobycia umiejętności przekazu i krytycznego odbioru treści komunikatów medialnych.

  2. Kształtowanie postawy dystansu i krytycyzmu wobec mediów i informacji przez nie przekazywanych.


Cele szczegółowe: ( cele operacyjne podporządkowane wg Taksonomii celów nauczania
B. Niemierki )
Uczeń potrafi (czynności ucznia doskonalone w trakcie lekcji).


WIADOMOŚCI



A.

WIEDZIEĆ

Znać, identyfikować różne typy reklam – telewizyjną, radiową, prasową, ulotki.




B.

ROZUMIEĆ

Rozróżniać właściwe znaczenie słów: reklama, media, perswazja, manipulacja, slogan, hasło reklamowe.

Dostrzegać wpływ reklamy

na różne aspekty życia człowieka.






UMIEJĘTNOŚCI


C.

STOSOWAĆ WIADOMOŚCI

Zastosować wiadomości o reklamie do wykazania konkretnych metod perswazji i manipulacji stosowanych w przykładowych reklamach radiowych.





D.

ROZWIĄZYWAĆ PROBLEMY

Zaproponować różne typy haseł reklamy radiowej, samodzielnie tworzyć podstawowe komunikaty medialne.






Czas - 2x45 minut.

Metoda – działalności praktycznej uczniów (wg Czesława Kupisiewicza).

Forma – praca w czteroosobowych zespołach, dobór grup celowy podział obowiązków

w zespołach zgodnie z zasadami pracy w grupie.



Materiały – * artykuł poświęcony reklamie – J. Bąk „Reklama i konsument”,

* kasety magnetofonowe z nagraniami reklam usług, sklepów, sieci telefonii komórkowej, samochodów, filmów.

* zadania dla grup.

Prowadzący – nauczyciel polonista.




Etapy

Czynności

Czas

Zaangażowanie

Przedstawienie tematu „Reklamo, pokaż

język...”.

Odwołanie się do artykułu przeczytanego

w domu, wskazanie przez uczniów

głównych tez.

Prezentacja słownika terminów związanych

z reklamą (jeden uczeń)

Podział na grupy (omówienie form pracy).


10 minut

Badanie

Zadania dla grup:

Zadanie 1


Rozdzielcie role zgodnie z zasadami pracy

w grupie.

Opiszcie wybrane reklamy uwzględniając:


  • płeć i wiek osób występujących,

  • efekty dźwiękowe,

  • muzykę,

  • hasło, slogan reklamowy,

  • czas trwania,

  • reklamowany produkt lub usługę.


10 minut




Przekształcanie

Zadanie2


Zinterpretujcie reklamy uwzględniając:

  • sposób użycia języka (slogan, skrót, cytat, aluzja, perswazja),

  • wpływ efektów dźwiękowych,

  • miejsce zamieszczenia reklamy (stacja radiowa),

  • potencjalny odbiorca.


15 minut

Prezentacja

Sprawozdawca każdej grupy relacjonuje

efekty pracy zespołu.



12 minut




Przekształcanie

Zadanie 3


Wybierzcie jedno hasło reklamowe i przekształćcie je w komunikaty o charakterze:

  • aktu zachęcania i nakłaniania,

  • aktu stwierdzenia,

  • aktu chwalenia,

  • aktu rady,

  • aktu proponowania.


15 minut




Prezentacja

Grupy prezentują efekty pracy zespołu.


Wybór najbardziej atrakcyjnych haseł.


18 minut




Refleksja

Podsumowanie i wnioski:


  • wykazanie specyfiki reklamy radiowej,

  • zebranie metod perswazji wykorzystywanych przez reklamę radiową,

  • sformułowanie wniosków końcowych dotyczących oddziaływania reklamy na odbiorcę.



Zadanie domowe dla grup dwuosobowych.

Zaplanuj reklamę radiową naszej szkoły.



15 minut



AUTORKI SCENARIUSZA:

mgr Hanna Przybyłowska - Citko – nauczycielka j. polskiego w ZSŁ


mgr Ewa Albertyńska


TREŚĆ ZADAŃ:



Zadanie 1

Rozdzielcie role zgodnie z zasadami pracy w grupie.

Opiszcie wybrane reklamy uwzględniając:


  • płeć i wiek osób występujących,

  • efekty dźwiękowe,

  • muzykę,

  • hasło, slogan reklamowy,

  • czas trwania,

- reklamowany produkt lub usługę.


Zadanie 2

Zinterpretujcie reklamy uwzględniając:



  • sposób użycia języka (slogan, skrót, cytat, aluzja, perswazja),

  • wpływ efektów dźwiękowych,

  • miejsce zamieszczenia reklamy (stacja radiowa),

- potencjalny odbiorca.


Zadanie 3

Wybierzcie jedno hasło reklamowe i przekształćcie je w komunikaty o charakterze:



  • aktu zachęcania i nakłaniania,

  • aktu stwierdzenia,

  • aktu chwalenia,

  • aktu rady.


EWALUACJA LEKCJI

ARKUSZ EWALUACYJNY

WYPEŁNIAJĄ

UCZNIOWIE

ORAZ NAUCZYCIELE ZAPROSZENI

NA


LEKCJĘ


©snauka.pl 2016
wyślij wiadomość